lauantai 20. lokakuuta 2018

V10 Centauro Öljynpainevalon anturin vaihto

Anturin vaihdon syyt
Anturi voi mennä rikki ihan ajonkin aikana mutta usein silloin kun öljyt on juuri vaihdettu. Ilmeisesti tapahtuu paineiskuja kun öljykanavisto ilmautuu. Tämä anturi on pyörän kolmas. Pyörällä on ikää noin 24 vuotta kirjoitushetkellä.
Kaikissa ns. isolohkomalleissa öljynpaineanturi on samassa paikassa vasemman sylinterin sisäsivun etukulman lähellä.

Tankki pois ensin
Öljynpaineen anturin vuoksi on irrotettava tankki. Tässä pyörässä se on nopea homma. Sivupanelit irti ensin. Tankki on kiinni yhdellä ruuvilla takaosastaan. Ruuvi irti ja bensaletkut irti hanasta ja paineensäätimestä sekä ylivuotoletku tankin "tunnelin" etuosasta. Tankki voidaan nostaa pois. Tankkia ei pidä laskea lattialle tai muulle tasaiselle pinnalle sillä se vaurioittaa helposti bensiinihanan sähköjohtimet.
Tyypillisesti selkärankarunkoisissa on purkaminen ja huolto tehty helpoksi koska tämän runkotyypin pyörämallisto on alunperin suunniteltu ratakäyttöön.

Uusi öljynpaineen anturi paikoillaan.

Anturin ja merkkivalon toiminnan tarkastus
Anturi on maadottavaa tyyppiä. Kun paine laskee alle sallitun arvon syttyy öljynpainevalo. Jos epäilee että anturissa on vikaa niin voi kytkeä kuvan alareunassa näkyvän liittimen maadoittavaan kohteeseen kun virta on kytketty. Jos valo syttyy niin virtapiiri on kunnossa. Luonnollisesti kokeilun aikana pitää olla polttoainepumpun johto irrotettuna.

Selkärankarunkoisissa on polttoainejärjestelmä on tankin ulkopuolinen kun taas Tonti-runkoisissa siirryttiin ulkopuoleisesta järkestelmästä tankin sisäiseen järjestelmään.

Muita antureita
Tämä pääsi tarkasteluun jo tänään. Vaihdoin kun entinen oli epävarma onko painetta vai ei. Sen alapuolella on osittain näkyvissä neliön muotoinen anturi. Se hoitaa tiedon ECUlle missä kierron vaiheessa moottori on. (Kampiakselin asentoanturi) ECU sen perusteella määrittelee sytytysajoituksen ja ruiskutuksen ajankohdan ja välillisesti määränkin.
Kun tankki on irti niin oikean sylinterin sisäsivulla on sylinterin lämpöanturi. Sitä voi heiluttaa varovasti onko se tukevasti paikoillaan. Jos se heiluu on todennäköistä että sen kiinnitys löystynyt tai kiinnityksessä käytetty muovikeraamiholkki on murtunut. Sen vaurioituminen aiheuttaa liiallista polttoaineen kulutusta.

Teknisiä tietoja
Öljynpaineanturi on 12x1,25 kierteellä ja sen paineminimi on 0,35 bar. Tai sellainen ainakin löytyi vanhan paikalta. Avainkoko 21 mm. Alumiinitiiviste kierteen juuressa.
Anturi ja sen merkkivalo eivät paljoa kerro öljynpaineesta. Vain sen että öljynpaineen minimiraja on ylitetty. Käytännössä oljynpainetta pitää olla noin kuusinkertainen määrä.

 Öljynpainekytkin läheltä.

Vasemmalla liitin, oikealla kierteen juuressa alumiininen, kertakäyttöinen tiiviste.
Musta eristeosa sisältää mekanismin joka tekee paonekytkimesta sähköä johtavan kun öljynpaine laskee liian alhaiseksi.

Nuolella merkitty vertailupaineen ilmareikä.

Kun reiästä pääsee vettä kytkimen sisään niin pakkanen voi tehdä pahojaan. Myös veden ilmeneminen muutoinkin tekee ajan mittaan selvää kytkimestä. Kytkimen voi suojata kumihupulla mutta se ei saa olla ilmatiivis mutta se estää veden pääsyn kytkimen sisään. Joissain malleissa ilmakanava on liittimen keskellä. Sen suojaminen onnistuu liittimen suojan avulla. Kunhan ei vettä pääse kytkimen sisään.

Öljynpaineaturista ja sen merkkivalosta yleensä
Vuosikymmenten myötä on tullut havaittua eräs ilmiö öljynpainevalon anturin toiminnan suhteen.
Monessa näkemässäni pyörässä se ei ole toiminut lainkaan. Omistaja, useassa tapauksessa, ei ole huomannut koko asiaa tai ei vain välitä tai ei ole tietoinen miksi valo pysyy sammuksissa aina. Eikä siten reagoi siihen.

Öljynpainvalohan ei pala kuin hetken silloin kun laitetaan virta päälle ja starttinappia painaessa sen pitää sammua välittömästi kun moottori käynnistyy.  Kaikkina aikoina kun valo ei pala, paitsi sen sekunnin kun ei vielä ole startattu, on toiminta normaalia. Koko ajan pimeänä oleva valo on epänormaalia toimintaa.

Syitä tähän että valo ei loista voi olla kolmea sorttia: merkkivalon polttimo palanut, virtapiiri ei ole kunnossa tai painekytkin on vikaantunut.
Kaikki vaihtoehdot ovat helposti testattavia.
Jos testin tulokseksi tulee että anturi on vioittunut niin vaihdetaan anturi. Mikäli polttimo ei testatessa syty niin se vaihdetaan. Muut ovat virtapiirivikoja eli katsotaan tuleeko merkivalon kantaan virtaa ja johtaako merkkivalolta anturille menevä johdin sähköä.

Ylivoimaisesti useimmiten on painekytkin vioittunut. Se voi tapahtua ajon aikana ja saattaa säikäyttää kun valo loistaa mittaristossa. Päässä vilisee kysymyksiä siitä kuinka kauan valo on palanut, onko syntynyt vakavia vaurioita ja miten pitäisi toimia?
Viimeiseen ajatukseen on ainakin vastaus selvä: valon sytyttyä välittömästi tappokatkaisimen käyttö. (Ei siis virta-avaimen kääntö sillä silloin menetetään useimmissa tapauksissa esimerkiksi valojen toiminta.) Vilkku päälle ja rullaus kytkin pohjassa tien reunaan. Eikä vasta seuraavalle huoltikselle.

Sama juttu kun pyörä käynnistetään: öljynpainevalon jääminen palamaan on merkki viasta. Moottori sammutetaan.

Mutta silloin kun öljynpainevalo ei ole toiminut lainkaan se ei kykene ilmaisemaan vikatilaa syttymällä.  Jos polttimo ei testatessa syty niin se vaihdetaan. Muut ovat virtapiirivikoja eli katsotaan tuleeko merkivalon kantaan virtaa ja johtaako merkkivalolta anturille menevä johdin sähköä.

Kerrottakoon että öljynpaineen puute tai alhaisuus johtaa vakavaan moottorivaurioon varsin nopeasti. Se voi kertoa myös öljyn vähyydestä. Esimerkiksi kovassa kiihdytyksessä öljynpainevalo saattaa vilahtaa. Se johtuu kiihtyvyyn aiheuttamasta öljyn siirtymisestä öljytilan takaosaan ja öljypumppu imee ilmaa öljyn sijaan. Myös pitkä takarenkaalla ajo aiheuttaa öljynpaineen puutetta. Jarrutuksessa on sama ilmiö mutta se ei aiheuta öljynpuutetta sillä silloin öljy on sillä kohtaa josta pumppu imee öljynsä. Urheilukäytössä öljypohja varustetaan loiskelevyillä jotka estävät öljyn äkillisen siirtymisen pois imusiivilän kohdalta.

Useasti öljynvaihdon yhteydessä ensimmäistä kertaa käynnistäessä voi olla että öljynpainevalo palaa jatkuvasti. Silloin ei ole kaikki kunnossa. Jos taas käy niin että öljynpainevalo sammuu käynnistyksen jälkeen on homma ok paitsi jos se ei syty tappokatkaisijalla sammuttaessa noin kymmenen sekunnin kuluessa vaan jää pimeäksi on syytä epäillä anturin toimintaa.

Öljynvaihdon jälkeen voi käydä niinkin että öljypumppu ei kykene, kuivuttuaan, imemään tyhjentuneen öljykanvan ilmaa niin tehokkaasti että öljy lähtisi sen myötä virtaamaan. Silloin öljykanavisto pitää ensin ilmata käsipelissä.

Pari kertaa on käynyt että reissun päällä on syttynyt kesken reippaan matkanteon merkkivalo tillittämään. Tuskin on vara-anturia mukana tai edes työkaluja sen vaihtoon. Silloin pitää muilla keinoin varmistaa että koneessa kiertää öljy.

Useimmiten riittää venttiilikopan irrotus koska siihen on työkalupussukassa avain. Tehdään pienen riskin sisältävä koekäynnistys. Jos öljyä tulee reippaasti venttiilikoneistoon niin voidaan päätellä että öljy ainakin kiertää ja painettakin on hiukan. Silloin voi varovasti jatkaa matkaa vaikka riittävää öljynpainetta ei olisikaan. Minkäänlaista kolketta koneesta ei saa kuulua mutta jos kuuluu kertoo se vakavasta laakeriviasta ja ajaminen kannattaa lopettaa siihen. Tai mieluimmin hieman ennen...

Vaihteiston erikoisöljyn vaihto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti