tiistai 23. lokakuuta 2018

Dacia Logan Van TDi katsastus

Talouden pitkäaikainen käyttöajoneuvo, pikkupaku Dacia, kävi jälleen katsastuskonttorilla saamassa viattomuustodistuksen. Vain kerran on ilmennyt katsastuksessa oikea vika: ohjauksen yksi pallonivel oli löysä. Pikainen vaihto ja näyttö konttorilla hoiti homman. Mutta siitä on aikaa. Nyt kilometrejä takana hieman auki 94000. Kymmenvuosibileet voi pitää ihan kohta Daakian maakunnan tuotteelle Romaniasta.

Katsastus kesärengaskaudella
Talvirenkaiden heikon nastamäärän jakautumisen johdosta kävin katsastuksessa vielä kun suvikumeilla voi ajaa. Ne ovatkin melko käyttämättömät.

Parkkipolttimo ja ajovalot
Hieman joutui tekemään hommia katsastuksen eteen sillä oikean puolen etupysäkointivalon polttimo oli kärähtänyt. Varastossani oli näitäkin polttimoita ja vaihdoin sen. Muut valot toimivat erittäin hyvin.
Ajovalojen muoviset "lasit" pyyhkäisin muutaman kerran hionta-aineella joten ne näyttivät kuin uusilta lukuun ottamatta syvimpiä kiveniskemiä. Ei tullut huomautusta niistä. Suosittelen ainetta niille joilla on vastaavaa vika vanhassa autossa. Säästää uusien ajovalojen hankinnattomuudessa. Samalla valotkin paranevat.

Konttorilla
Itse katsastus sujui normaaleja polkuja. Iskunvaimennintesti, jarrutestit sekä päästömittaus. Näistä saa tuloksen selkeinä numeroina. Sen jälkeen nosturilla alustan ja pyöräntuentojen tarkastelua. Ei ruostetta lainkaan eikä nivelissä klappeja eikä iskunvaimentimissa vuotoja.

Seuraavan kerran laitan parisataa kiloa painoa taka-akselille niin takaiskareista saa paremmat numerot. Nyt oli takatila tyhjänä niin koko kori pomppi testerin tahtiin. Muutenkin talvella pitää laittaa painoa taka-akselille ihan ajovakauden vuoksi. Takapää ei itsessään paljoa paina.

RVS vaikuttaa
90.000 km huollossa laitoin jälleen uuden suodattimen sekä halvinta vaatimukset täyttävää öljyä ja sekaan tarpeellisen määrän RVS metallin lisäainetta. Ensimmäisen kerran dieseliin. Muihin talouden ajoneuvoihin, melkein kaikkiin, on RVS-käsittely tehty jo muutaman vuosi sitten tai myöhemmin.

Koneen käynti on käsittelyn aikana muuttunut. Tärisee vähemmän ja käyntiääni alentunut matalammalle tasolle. Ottaa myös kierroksia herkemmin. Miellyttävä ajaa ja kiihtyvvys hyvä. Tulee ajettua tavallista isommilla kierroksilla. Dieseleille tyypillistä savutusta ei ole lainkaan vaikka kuinka kaasupoljinta polkisi.

 Katsastustodistus vuodelle 2019.

Katsastus ensi vuoden jälkeen
Seuraava vuosi on katsastuksesta vapaa tämän mukaan mutta tapoihini kuuluu että käyn jo syksypuolella hakemassa hyväksynnän seuraavan vuoden ajoille.

Tulosteen kertomaa
Katsastustodistus antaa viitteitä siitä että jotakin tarkasteltavaa voi jatkossa ilmetä. Taka-akselin iskunvaimentimet antavat toisistaan poikkeavan lukeman. 

Jarruissakin on pientä eroa mutta hajonta on niin pientä että se voi toisella mittauskerralla olla toisinpäin. Muutama raju jarrutus voi muuttaa tasapainotilan.

Pakokaasumittauksessa Euro4-normi pitää dieselmoottorista antaa K-arvoksi alle 1,5. Jäi pelivaraa reilusti. Kertoo siitä että moottori on hyvässä kunnossa. Edellisissä mittauksissa on ollut hyvin tarkalla ja kerran on mennyt arvo ylikin.
 
Silloin auttoi moottorin runsas ryntäyttäminen eli käyttö kaasu pohjassa huudattaen jäähdytysnesteen lämmöt korkealla. Päästölukema saatiin siten nippanappa alle vaaditun. Olisiko hiljattain moottoriöljyyn lisätyllä RVS:llä osuutta tähänkin kun arvo on noinkin alhainen?

Ajat ja asiat muuttuvat
Vuonna 2010 tämä auto myytiin vähäpäästöisenä mutta nyt diesel on paholaisesta jos uskoo ilmastonmuutosuskonnon palvelijoita.

Peltiviat ja ruoste
Muutoin ne kolhut ja klommot joita on ollut jo pitkään ovat ennallaan eikä ruostetta ilmene. Katsastaja kertoi että Renaultin alustoihin ei ruoste juuri kykene. Pätee siten, ilmeisesti, myös Daciaan. Liekö saman konsernin Nissanissa yhtä hyvä suojaus?

Verhoilu kuluu
Auton sisustus on korin sijaan kärsinyt käytöstä. Istuimet ovat edelleenkin ryhdikkäät ja oikean puolen istuin on varsin hyvässä kunnossa. Kuljettajan istuinkin on edelleen jämäkkä takamuksen alla mutta päällikangas on kulunut ja vaatinee paikkausta. 

Kuljettajan istuimen selkänojassa kulumaa.

Tämä vaatii palan paikkakangasta sekä neulaa ja lankaa. Kokemukseni mukaan tällainen kuluma jatkaa suurenemistaan varsin nopeasti jos sitä ei ajoissa korjata. Housun perssauma hiertänyt kun takamusta sovittaa kuljettajan jakkaralle.

Turvavyötäkin voi epäillä istuimen kulumisesta. Vaakahihna kulkee juuri tältä kohtaa ja sen reuna saattaa hiertää istuinta. Sitä suurempi syy ryhtyä korjaustoimiin. Irtopäällisenkin voi istuimeen hankkia.

Matkustajan istuin.

Muu verhoilu on kunnossa. Lähinnä lattiamatot kaipaavat imurointia. Kojetaulu pölyjen pyyhkimistä ja ikkunat jynssäämistä sisäpuolelta. Kohta kun alkaa pakkaskelit ja huurtuminen niin tuulilasin ja sivuikkumoiden olisi hyvä olla mahdollisimman puhtaat sisältä ja päältä. Siihen voisi pari tuntia aikaa uhrata. Kesämökillä pesin auton viimeksi heinäkuun lopulla. Sittemmin ei ole paljoa ajettu.

Dacia on, toistaiseksi, ikinä vähävikaisin auto mitä itselläni on ollut. Ei rakenne- tai tekniikkavikoja jotka olisivat aiheuttaneet merkittäviä kustannuksia. Kallein varaosa maksoi 75€. Aiemmat autot ovat olleet eri merkkisiä japanilaisia. Huollot olen pääsin tehnyt itse paitsi jakohihnan vaihdon teetin autohuolto Naumasella.

Kiinnostus autoiluun vähäistä
Autohommat eivät erityisesti kiinnosta mutta kaipa sitä omalle autolle voisi olla armelias sillä pari - kolme vuotta sitä, ainakin, vielä pitää pitää. Sitten punnitaan tarvitaanko autoa lainkaan ja jos tarvitaan niin millainen sen pitää olla muuta kuin edullinen hankkia ja käyttää? Kesät kuljetaan moottoripyörillä, pääasiassa.

Kaupungissa asuessa ei autoa tarvitse lainkaan. Vähät kuljetukset hoituvat lainapeleillä. Mutta kesämökin omistaminen liki puolen tuhannen kilometrin päässä vaatii kuljetuskalustoa. Kaikenlaista ylläpitohommaa ja tavaroiden kuljetusta. Se on, toistaiseksi, ainoa peruste omistaa pientä pakettiautoa. Mökillä kun ollaan takuisten takana useampi viikko kerralla niin vuokra-autolle tulee hintaa pelkästä seisomisesta kuusen alla.

Muistelua vuosikymmenten takaa
Edellinen uutena käyttööni tullut auto oli vuoden -90 Toyota Corolla. Onneksi pääsin siitä eroon ja toteutui se että vaihtoarvo säilyi korkeana. Mutta muutoin surkea laite. Vikoja useamman laisia. Osa takuuseen mutta jätti silti huonon vaikutelman. Ajettavuus ja kantavuus liki ala-arvoista tasoa. Että jatkossa tiedän ainakin minkä valmistajan tuotteet kierrän kaukaa vaikka edullisia ovatkin hankkia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti