keskiviikko 5. syyskuuta 2018

California 1400 GTS Venttiilikopan kansikoristeen ja pakokäyrien puhdistus


Paljasta alumiiniä
Kuolleita eläimiä, pääasiassa varsin pieniä, on tarttunut venttiilikoneiston koristekanteen ja pakokäyrien ulkovaippoihin. Kyseiset kohteet ovat hankalia puhdistaa. Eivät puhdistu normaalilla pesemisellä vaan tarvitsevat jämerämpiä toimenpiteitä.

Kiinnitysruuvit
Myös koristekansien kiinnitysruuvien kannat olivat tummuneet läikikkäiksi. Ilmeisesti eivät pitäneet emäksisestä pesuaineesta.

Koristekansien ruuvien kannat. 

Vain kahdeksan
Vasemmalla puhdistetut ja kiillotetut ruuvit (4 kpl). Oikealla neljä puhdistamatonta.

Ei kromia liikaa
Ruuvien kannat saivat oman käsittelynsä. Ne eivät ole kromattuja vaan pinnoite on jonkinlainen sinkki tai vastaava reagoiva metallipinnoite. Muutoinkin pyörässä ei paljoa muualla ole kromia kuin pakoputkissa.

Puhdistettu koristekansi ja kiiltävät ruuvinkannat.

Ei kovin hankalaa
Koska ruuvit olivat jo irti niin koristekannet olivat valmiiksi irti myös. Vain tulpanjohtimien läpivientikumi pitää irrottaa kun kantta nostetaan. 

Alumiini hapettuu
Koristekannet ovat valettua ja kiillotettua alumiinia ja niiden viimeistely ei pysy pitkään siistinä jos niitä ei silloin tällöin puhdista, kiillota ja vahata.

Kemikaaleilla ja työllä
Jos hapettumat ovat pahoja niin kiillotus on tehtävä Autosolilla tai vastaavalla kiillotuspastalla. Sen jälkeen pinta pyyhitään runsaalla Sinolilla ja annetaan kuivua. Alumiinin pintaan syntyy sen jälkeen kuivassa ilmassa oksidikerros joka on suoja kosteutta vastaan. Käsittely kestää miedoilla pesuaineilla pesun. Lisäsuojaksi voi käyttää vahaa.

Oksidikerros kunnossa
Tällä kertaa en rikkonut ehyttä oksidikerrosta vaan kiillotin sen pinnan miedommalla hiovalla aineella Autoglymin Paint Renovatorilla. Kiillotuksen jälkeen pintaan nestemäinen vaha joka ei kellastu lämpimässä kuten perinteinen autovaha.

Puhdistus ja kiillotus.

Ruuvien kierteisiin laitoin kuumankestävää kuparipastaa.

Kuumaan paikkaan
Kuparipasta sisältää pienirakeista kuparijauhetta. Se estää mekaanisen kosketuksen ruuvin ja sen vastakierteen välillä. Siksi ruuvi ei ruostu ja aukeaa vähällä voimalla.

Käyrien kromi
Pakokäyrien vaipoissa on ilmennyt kiveniskemiä joille ei oikein voi mitään suojaamatta jollain rakenteella. Kromi kuitenkin kestää pienet kolhut mutta sen kunnolle on muita uhkia kuten kuumiin käyriin kiinni palaneet hyönteisten raadot.

 Pakokäyrän vaippa pesun jäljiltä.

Sama kohta puhdistuksen jälkeen.

Ei hiovaa ainetta
Mitään kovaa ainetta ei saa käyttää. Esimerkiksi teräsvilla, vaikka hienorakenteinenkin, ei sovellu lainkaan kromipinnalle. Tai edes bensaan kastettu sokeripala. Kromissa on aina pienenpieniä huokosia johon teräsvilla tarttuu ja ruostuu. Ilmiötä on vaikea huomata mutta kyseiseen kohtaan kertyy aina lisää rautaoksidia ja kohta kromauksen alla oleva teräskin ruostuu. 

Hammastahnaa
Palaneet raadot irtoavat vaikka mikrorakeita sisältävällä hammastahnalla. Rievulla sitä hierotaan kerros pakokäyrän pintaan ja annetaan vaikuttaa. Se pehmentää kiinni palanutta likaa ja mikrorakeet hiovat likaa kun hangataan mutta kovempi kromi ei vaurioidu. Käsittelyn joutuu uusimaan useita kertoja. Viimeksi pyyhitään puhtaalla liinalla ettei tahnasta jää jäämiä ja pala kiinni putkeen.

 Vasempaan putkeen tuli oiken kunnon mäjäys.

Vauhti tappaa
Saattoi olla iso hyönteinen tai pieni lintu. Oikein ääni kuului osumasta. Vauhtia ei ollut kuin noin 60 km/h. Toisaalta jos siitä vauhdista törmäisi itse kiinteään kohteeseen niin muuttuisi nahkapussiksi jossa on sisällä katkenneita luita ja kasa suolia.

Pesu usein
Likakerrostumaa ei kannata päästää vahvaksi vaan poistaa niin usein kuin on mahdollista. Kyseinen pinta ei ole pakokäyrän pinta vaan se on kuvassa näkyvän kromatun putken sisällä oleva pieniläpimittaisempi teräsputki. Kyseessä siis koristevaippa.

Jatkoa 09.09.2018
Puhdistin vasemmankin pakokäyrän. Hommaan meni yli puoli tuntia kun piti liottaa ja jynssätä. Mutta tuli hyvä.

Sylinterikannet
Samalla kertaa puhdistin sylinterikansien jäähdytysripojen koneistetut reunat. Olivat aika lailla tummuneet ja hapettumiakin oli.

 Vasemman sylinterikannen jäähdytysripojen reunat.

Himmentymiä
Kuvassa ripojen reunat ovat viimekeväisen puhdistuksen jäljiltä. Ovat himmenneet ja kiilto puuttuu. Kyseessä paljas alumiinipinta.

Rivat kiillotettu siltä alalta mihin sormet yltävät.

Kaikkeen ei yllä
Kuvassa pakoputken yläpuolella kannen sisäsivulla olevat ripojen päät eivät ole kiillottuneet. Siihen tarvittaisiin pidemmät sormet, erikoistyökalu tai bensatankin irrotus. Toisaalta kohta ei näykään muuten kuin juonista asennosta valokuvaamalla. Talvella on aikaa Kerholla nauttia pari olutta ja laatuaikaa pyörän kanssa.

Säännöllisen puhdistuksen hyöty
Jos puhdistusta ja kiillotus tekee säännöllisesti vaikka joka toisen pyörän pesun jäljiltä, tai niin kuin minä ottamalla jonkin kohteen käsittelyyn vuorollaan, tulee ajan mittaan tehtyä puhdistusta sen verran ettei alumiinin syöpyminen pääse missään alulle ja siksi kiillotus on kevyttä hommaa eikä vaadi kalliita aineita.

Oikean puolen sylinterikannen rivoitus puhdistettuna.

Huolimatonta
Hieman ripojen väliin on jäänyt puhdistusainejäämiä. Viima tai pesu poistaa jämät ajan kanssa.

Vaihdevivun välitanko.

Muuta kiiltävää
Vaihdevivun tanko oli tummentunut varsin kovasti. Kiillotin myös sen. Samalla kuulanivelet saivat hieman voitelua. Otin siis tangon irti. Kuulanivelet aukeavat kun niiden lukituslangat käännetään auki ja vedetään pois paikoiltaan.
Nivelkupit pitää puhdistaa sisäpuolelta hyvin kuten kuulat myös ja voidella kevyesti vaseliinilla. Kerran vuoteen on riittävä taajuus.

Mattamaaliin tarttuu
Sylinterien mustat jäähdytysrivat ja muut hankalat kohteet ovat saaneet harmaan kuorrutuksen. Pitänee löytää talven aikana siihenkin hellävarainen puhdistusmenetelmä.

Uudenveroisena
Aikaahan puhdistus vaatii ja viitseliäisyyttä myös mutta vastaavasti pyörä näyttää uudelta pidempään. Voi vaikuttaa myyntihintaan. Sitten joskus.
Isompi ilo on ajaa aina kuin olisi tuliterä pyörä alla.

Vaarin kiiltävä mopo
Asiasta on myös tiedusteltu että "on tainnut vaari ostaa uuden mopon"-asenteella. En loukkaantunut vaan myönnän aina tuliterän olevan vaikka keväällä 2020 lähtee viides ajokausi käyntiin.

1 kommentti: