maanantai 12. joulukuuta 2016

California 1400 GTS Lisäjarruvalo takalaukkuun romuosista

Eräältä firmalta jää ylitse perävaunujen sähköosia koska ne ovat Kiinasta ja vaunuihin pitää vaihtaa e-hyväksytyt valot. Arvelin että teen niiden osista lisäjarruvalon Californiaan. Vaatii vain hieman näpertelyä.

Takalaukkua käytetään kun on kyytiläinen matkassa. Lähinnä siksi että laukku muodostaa myös selkänojan. Ledit vaikuttivat tehokkailta ja niistä saan aikaiseksi takalaukun takaheijastimen alle lisäjarruvalon. Pientä asennusta vain vaatii. Pitää käydä hankkimassa superseal-liittimiä sähköistykseen.

Sarja punaisia ja tehokkaita led-valoja.

Led-valojen kytkentä.

Piirilevy ja valo oli tuplasti kuvassa näkyvää pidempi. Siksi otin käyttöön vain jarruvalokohdan. Samasta syystä piirilevy piti katkaista ja tehdä hieman uusia kytkentöjä. Vielä pitää laittaa vedonpoistaja johtimiin.
Valon mitta on noin 10 cm x 8 cm. Sen kokoisen luulisi erottuvan korkealta takalaukun yläreunasta. Nyt se pitää vain sovittaa paikoilleen ja tehdä johdotus liittimineen.
Laukun kanteen heijastimen alle on tehtävä reikä heti lukon yläpuolelle. Muualla kannessa ei ole tilaa lisäjarruvalolle. Minikokoisella karahiomakoneella ja "sirkkeliterällä" homma onnistui nopeasti.

Karahiomakone Biltemasta, teräsarja Puuilosta.

Valon sijoitus laukun kanteen.

Piirilevyä piti hieman keventää laukun lukitussalvan kohdalta. Muutoin homma sujui suunnitellusti. Kiinnitys kanteen tulee uretaanitäytteellä. Sitä on helppo levittää siististi. Piirilevyn päälle tulee samalla täytteellä kiinni pala lasikuitua. Samalla syntyy vesitiivis rakenne.

Salamavalo tuo lisäjarruvalon esiin heijastimen takaa.

Normaalissa valaistuksessa valoa ei juuri huomaa silloin kun se ei valaise.

Lisäjarruvalon johdotus.

Johdin kiertää siististi laukun kannen reunaa myöden eikä haittaa kannen toimintaa.

Lisäjarruvalon liitin laukun kannen etureunassa.

Lisäjarruvalo päällä tallin normaalivalaistuksessa.

Sama pimeässä hieman kauempaa ja alempaa.

Valo ei ole e-hyväksytty. En kuitenkaan usko että siitä on haittaakaan. Pyörän omat takavalot ovat hyvin alhaalla. Tämä on hyvä lisä havaittavuuteen erityisesti päivänvalossa. Varsinkin jos takana tuleva ajaa kovin lähellä.

Aiemmin perääni on törmätty kahdesti henkilöautolla. Molemmilla kerroilla olen itse ollut pysähtyneenä. Isoja vaurioita ei ole syntynyt. Harmia ja asioiden selvittelyä enimmäkseen. Eikä perään ajanut aina myönnä syyllisyyttään. 

Laukun pohjan vahvistus.

Laukku on ostettu noin kymmenen vuotta sitten Biltemasta. Silloin se maksoi noin 50€. Laukku palveli tuon vuosikymmenen edellisessä pyörässäni. Nykyistä pyörää varten piti tehdä kuvassa näkyvä lasikuituvahviste minkä avulla laukku on tukevasti kiinni pyörän tavaratelineessä neljällä pultilla. Laukkuun (telineelle) saa pakata 25 kiloa matkatavaraa. Käytännössä painavat tavarat ovat sivulaukuissa jotka kantavat yhteensä 10 kg. Takalaukussa on ollut enimmäkseen retkeilytarvikkeita ja vaihtovaatteita.

Seuraavaksi pitää haaroittaa alkuperäisen takavalon jarruvalon johdin. Löytynee jostain päin takalokasuojan alta. Pitää tutkia kytkentäkaaviota.

Jatkoa 14.12.2016
Parantelin takalaukun heijastinominaisuuksia laittamalla heijastinteippiä laukun pintaan sille alueelle, noin suurin piirtein, mikä on punaisen heijastinmuovin peitossa normaalisti.

Heijastinteippi liimattuna takalaukkuun.

Asennus valmiina. Ei salamavaloa kuvatessa.

Josko nyt näkyisi taaksepäin. Parempaan en taida pystyä. Heijastinteippiä saa ainakin Motonetistä. Ylempi kuva salamavalolla, alempi ilman.

"Kahvat" laukun yläpinnalla ovat pakkaamista varten. Yleensä teltta, iso valkoinen kevytpeite ja pumpattava kahden hengen makuualusta ovat kulkeneet näissä kiinnikkeissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti