lauantai 15. lokakuuta 2016

California 1400 Ohjaustangon vaihto leveämpään osa 2

Purkuvaihe

Takaiskaritkin irti
Viimeksi siis oli purettava pyörää. Ohjaustangon vaihtoa varten piti irrottaa takaa iskunvaimentimet. Ei olisi heti uskonut jos olisi asiasta vain maininnan kuullut. Muutoin ei saanut kaikkia esteenä olleita osia irti että ohjaustangon vaihto onnistuisi.

Ilmausta
Tänään oli vuorossa kytkimen ja etujarrun ilmaus. Kytkin oli helppo juttu. Siinä kun oli molemmissa päissä letkuissa ilmausruuvit. Sen sijaan etujarrun letkussa ei ollut alapäässä sillä abs-yksikössä (Kuva purkuvaiheen selostuksessa.) ei ilmausruuveja ole. Pari tuntia piti harrastaa jarrunesteen kanssa suttaamista. Rättejä onneksi riitti.

Sain siis etujarrunkin toimimaan.

Pesu ja asennus
Muoviosat pesin niihin kertyneestä pölystä ja muusta liasta. Mukavampi oli jatkaa kokoonpanovaiheella kun on siistejä palikoita.

Läppärunko ja kaasuläppä takaa katsoen.

Paljon johtimia
"Kurkkuputket" ovat täynnä ohuista johtimista koostuvia paksuja sähköjohdinnippuja moneen tarkoitukseen. Ylhäällä näkyvä muovikanava on myös sähköjohtimia varten. Kaasuläppään oli tarttunut hieman likaa. Puhdistin läpän ja ilmakanavan läpän tältä puolen. 

Moottori ja vaihteisto roikkuvat
Oikealla näkyy ison vivun yläpää. Se kannattelee yhtenä monista vastaavista vivuista moottori- ja vaihteistopakettia. Vastaavia kannatinvipuja on muuallakin. Edessä keskellä oikein iso. Moottori siis heiluu vaihteistoineen näiden kannattimien varassa. Siksi myös sähköjohtimen ja monet letkut kulkevat tältä kohtaa moottorista runkoon ja toisinpäin. Samalla kohtaa alempana on myös pakoputkien joustinkohdat.

Orpo letku
Paineletku kuvassa on kytkimen ilmausputki. Rusketus johtuu siitä että se on ollut kosketuksessa kumiosaan.

Edellä kuvattu kohta koottuna.

Osat paikoillaan
Puolelta päivin tästä kohtaa näkyi takahaarukka ja takapyörä. Tavaraa on varsin tiiviisti.
Rakenne on kuitenkin selkeä ja helppo koota heti kun oikea järjestys on selvillä. Vasemmalta alkaen: johdinkanava, ilmansuodatinkotelo, akku ja ecu.

Rungon etupään sisältöä.

Selkeä runkorakenne
Keskellä näkyy moottori ja vaihtovirtalaturi johtimien ja letkujen alta. Ihan etupäässä on kaasunasennon ohjaimet joita hallitaan kaasukahvalla vaijerien välityksellä. Siitä eteenpäin signaali kulkee ECU:un ja se päättää paljonko askelmoottori kääntää kaasuläppää.
Vaalea alumiininen osa on imuilman jakokotelo (Plenum) ja sen päällä askelmoottori joka säätää kaasuläppää. 

Kohta vain tietokonehommia
Homma siis jäi siihen vaiheeseen tänään että se jatkuu tulevaisuudessa juurikin tuon tunnistinpaketin purkamisella että jo paikoilleen pujotetut pidemmät vaijerit saan asennettua. Se jälkeen alkaa tietokoneen kanssa "säätäminen" että kaasukahva ja ECU ovat samaa mieltä kuljettajan kanssa.

Lähikuva kaasunasentopotentiometreistä ja uusista vaijereista.

 Vasen kahva- ja kytkinkokonaisuus uudessa ohjaustangossa.

Oikean puolen osat uudessa tangossa.

Ruuvit auki ja kiinni
Ohjaustangon asennus ei sinällään ollut kummoinenkaan työ. Vaan vaihdetut pidemmät putket ja johtimet antoivat työllistävän vaikutuksen. Paljon pujottelua ahtaista paikoista ohi.

Ahtauden sisällä
Silmällä pitää piti että mikään vaijeri, letku tai johdin ei joudu joko jyrkälle mutkalle tai kireälle jossain ohjaustangon asennossa. Saati litistymisvaaraan.

Emäputken takana on johtimia. 

Johtimia riittää täälläkin
Kuvasta puuttuu kahvakytkinten johtimet. Letkuja, putkia ja johtimia on ihan riittävästi. Kunhan saisi ne vielä asennetuksi niin että suojakatteet sopisivat paikoilleen. Tässä lienee paluu 80-luvulle kun liittimet eivät ole enää roiskevesisuojattuja. Jää nähtäväksi miten kauan ne toimivat. Toistaiseksi ei ole ollut ainuttakaan häiriotä.

Satoja johtimia
Digitaalitekniikka on lisännyt johtimien määrää. Järjestelmää kutsutaan Can-väyläksi. Nykyaikainen diagnostiikka vaatii tämän.

Loppukokoonpano alkaa
Huomenna siis kaasuvaijerit paikoilleen. Sen jälkeen irrotetut takajoustintuet, sivulaukkujen kiinnitysraudat ja sivulaukut kiinni. 
Samalla vaivalla asentelen lämpökahvat kunhan saisin alkuperäisen kaasukahvan kumin irti. Mieluimmin ehyenä. Vaikuttaa erinomaisen kireältä.

Taakse kaatumaraudat
Kun kaikki ruuvit ja mutterit ovat löytäneet paikkansa pääsen jatkamaan sivulaukkujen ympärille tulevien kaatumarautojen rakennusta.

Työläs mutta selkeä
Olen kaikenkaikkiaan ihastunut tämän pyörän selkeään mutta hieman työlääseen rakenteeseen. Breva 1100 oli sekin ihastuttavan yksinkertainen ja toimiva ajoneuvo mutta tämä ei ole ollenkaan niin tylsä. Tylsyys ei tässä tapauksessa tarkoita huonoa vaan asiallisesti toimivaa pyörää jossa ei ole häiriöitä ja jonka ajettavuus on erinomainen.

Luonteikas laite
Tämä taas on kiehtova teknisesti ja ajateltu, Guzzin mittakaavassa, uudelleen ja pyörässä on se paljon puhuttu "henki" joka tekee siitä innostavan kulkuvälineen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti