lauantai 15. lokakuuta 2016

California 1400 Ohjaustangon vaihto leveämpään osa 2

Purkuvaihe

Viimeksi siis oli purettava pyörää. Ohjaustangon vaihtoa varten piti irrottaa takaa iskunvaimentimet. Ei olisi heti uskonut jos olisi asiasta vain maininnan kuullut. Muutoin ei saanut kaikkia esteenä olleita osia irti että ohjaustangon vaihto onnistuisi.

Tänään oli vuorossa kytkimen ja etujarrun ilmaus. Kytkin oli helppo juttu. Siinä kun oli molemmissa päissä letkuissa ilmausruuvit. Sen sijaan etujarrun letkussa ei ollut alapäässä sillä abs-yksikössä (Kuva purkuvaiheen selostuksessa.) ei ilmausruuveja ole. Pari tuntia piti harrastaa jarrunesteen kanssa suttaamista. Rättejä onneksi riitti.

Sain siis etujarrunkin toimimaan.

Muoviosat pesin niihin kertyneestä pölystä ja muusta liasta. Mukavampi oli jatkaa kokoonpanovaiheella kun on siistejä palikoita.

Läppärunko ja kaasuläppä takaa katsoen.

"Kurkkuputket" ovat täynnä ohuista johtimista koostuvia paksuja sähköjohdinnippuja moneen tarkoitukseen. Ylhäällä näkyvä kanava on myös sähköjohtimia varten. Kaasuläppään oli tarttunut hieman likaa. Puhdistin läpän ja ilmakanavan läpän tältä puolen. 

Oikealla näkyy ison vivun yläpää. Se kannattelee yhtenä monista vastaavista vivuista moottori- ja vaihteistopakettia. Vastaavia kannatinvipuja on muuallakin. Edessä keskellä oikein iso. Moottori siis heiluu vaihteistoineen näiden kannattimien varassa. Siksi myös sähköjohtimen ja monet letkut kulkevat tältä kohtaa moottorista runkoon ja toisinpäin. Samalla kohtaa alempana on myös pakoputkien joustinkohdat.

Paineletku kuvassa on kytkimen ilmausputki. Rusketus johtuu siitä että se on ollut kosketuksessa kumiosaan.

Edellä kuvattu kohta koottuna.

Puolelta päivin tästä kohtaa näkyi takahaarukka ja takapyörä. Tavaraa on varsin tiiviisti.
Rakenne on kuitenkin selkeä ja helppo koota heti kun oikea järjestys on selvillä. Vasemmalta alkaen: johdinkanava, ilmansuodatinkotelo, akku ja ecu.

Rungon etupään sisältöä.

Keskellä näkyy moottori ja vaihtovirtalaturi johtimien ja letkujen alta. Ihan etupäässä on kaasunasennon ohjaimet joita hallitaan kaasukahvalla vaijerien välityksellä. Siitä eteenpäin signaali kulkee ECU:un ja se päättää paljonko askelmoottori kääntää kaasuläppää.
Vaalea osa on imuilmakotelo ja sen päällä askelmoottori joka säätää kaasuläppää. 

Homma siis jäi siihen vaiheeseen tänään että se jatkuu tulevaisuudessa juurikin tuon tunnistinpaketin purkamisella että jo paikoilleen pujotetut pidemmät vaijerit saan asennettua. Se jälkeen alkaa tietokoneen kanssa "säätäminen" että kaasukahva ja ECU ovat samaa mieltä kuljettajan kanssa.

Lähikuva kaasunasentopotentiometreistä ja uusista vaijereista.

 Vasen kahva- ja kytkinkokonaisuus uudessa ohjaustangossa.

Oikean puolen osat uudessa tangossa.

Ohjaustangon asennus ei sinällään ollut kummoinenkaan työ. Vaan vaihdetut pidemmät putket ja johtimet antoivat työllistävän vaikutuksen.

Emäputken takana on johtimia. 

Kuvasta puuttuu kahvakytkinten johtimet. Letkuja, putkia ja johtimia on ihan riittävästi. Kunhan saisi ne vielä asennetuksi niin että suojakatteet sopisivat paikoilleen. Tässä lienee paluu 80-luvulle kun liittimet eivät ole enää roiskevesisuojattuja. Jää nähtäväksi miten kauan ne toimivat. Toistaiseksi ei ole ollut ainuttakaan häiriotä.

Huomenna siis kaasuvaijerit paikoilleen. Sen jälkeen irrotetut takajoustintuet, sivulaukkujen kiinnitysraudat ja sivulaukut kiinni. 
Samalla vaivalla asentelen lämpökahvat kunhan saisin alkuperäisen kaasukahvan kumin irti. Mieluimmin ehyenä. Vaikuttaa erinomaisen kireältä.

Kun kaikki ruuvit ja mutterit ovat löytäneet paikkansa pääsen jatkamaan sivulaukkujen ympärille tulevien kaatumarautojen rakennusta.

Olen kaikenkaikkiaan ihastunut tämän pyörän selkeään mutta hieman työlääseen rakenteeseen. Breva 1100 oli ihastuttavan yksinkertainen ja toimiva ajoneuvo mutta tämä ei ole ollenkaan niin tylsä. Tylsyys ei tässä tapauksessa tarkoita huonoa vaan asiallisesti toimivaa pyörää jossa ei ole häiriöitä.

Tämä taas on kiehtova teknisesti ja ajateltu, Guzzin mittakaavassa, uudelleen ja pyörässä on se paljon puhuttu "henki" joka tekee siitä innostavan kulkuvälineen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti