sunnuntai 16. lokakuuta 2016

California 1400 GTS Ohjaustangon vaihto leveämpään osa 3

Takaisin vaiheeseen 2.

Läjään päin
Aloitin niputtamisen jo eilen josta linkki yllä. Tänään jatkui mutta eteni hitaasti kun oli Kerholla aika vilinä ja huvitti olla seurallinen ja jutella ajankohtaisista ja vanhoista asioista. Jotain silti tuli tehtyä. Kaikenlaisten osien kiinnitystä ja sähköjohtojen pujottelua.

Kaasuvaijerit
Pääosassa oli kuitenkin kaasuvaijereiden vaihto. Yläpää eli kahvan juttu oli normihommaa. Vaijereiden alapäät sen sijaan ovat mielenkiintoisessa paikassa.

Vaijerit menevät potentiometrisettiin.

Kaksi tuplapotikkaa
Kaasukahvanasentopotentiometrit, 4 kpl, ovat heti tankin etuosan alla välittömästi virtalukon takana. Kuvassa näkyvät myös virtalukon kiinnityspultit joista toinen niin sanottu murtopultti.

Paljon irrotettavaa
Potentiometri on helppo purkaa riittävästi että vaijereiden vaihto sujuu. Polttoainetankki pitää kuitenkin irrottaa kokonaan. Myös potentiometripaketti pitää irrottaa. 

Vaijerit ja potikat oikealta puolelta katsoen.

Kuvasta puuttuu kuminen vaijerimuttereiden ja vaijeriaukkojen suoja.

Vaijereiden kulkureitti laitteen sisään.

Potentiometripaketti käännetty nurinpäin.

Yllättävän helppoa
Vaijerikehän pohjalevy on irrotettu. Kaasun keinotuntojousi näkyy myös.
Liittimiä ei tarvinnut irrottaa koska koko laitos kääntyi ruuvit irrotettuna nurinpäin joten vaijereiden irrotus oli helppoa. Vaijereiden kiinnityslevy yläpinnalta on jo irrotettu. Hihnavetoinen vaihtovirtalaturi sijaitse suoraan potentiometrien alla.

Vaijerikehä keskellä.

Selkeä rakenne
Vaijerit ovat samalla tavalla kiinni kuin kaasukahvassakin. Kun vaijerien kuorten alapäät ovat irrotettu kiinnikkeestään on vaijereissa niin paljon löysää että ne saa pujotettua kehän aukoista irti. Tämän jälkeen uusien, pidempien vaijereiden pujotus tilalle. Homma sujui helposti ja potentiometripaketti kiinnittyi vaivattomasti paikalleen. Sitten vaijerien yläpäät paikoilleen kaasukahvaan. Mitään hankalia klipsuja tai irto-osia ei ole.

Säätö
Viimeksi kaasuvaijereiden säätö suunnilleen kuin alkuperäisetkin olivat.
Polttoainetankki paikalleen. Kaikki letkut ja liittimet kiinni. Aika paljon muistettavaa tässä vaiheessa mutta ilmeisesti onnistuin. Bensaa pari litraa tankkiin.

Vikailmoitus ja punainen valo
Odotetavissa oli että virran päälle laitto aiheuttaa että vikavalo syttyy ja "URGENT SERVICE" -teksti myös.
Juuri näin tapahtui. Pyörä muuttui ajokelvottomaksi hetkessä.

Polttoainejärjestelmän ilmaus
Pari kertaa virrat päälle ja pois ilmasi ruiskutusjärjestelmän mutta ei suinkaan sammuttanut vikavaloa. En sitä kyllä odottanutkaan. Painallus käynnistinnapista käynnisti moottorin välittömästi. Hienoa! tuumailin. 

Uusi käynnistys
Sammutin moottorin ja tein uudelleen käynnistyksen. Taas onnistui hyvin mutta kierrokset olivat hieman korkealla. 

Kokeilua
Säädin kokeeksi kaasuvaijerien yläpäiden säädöistä molempiin suuntiin. Ainoa vaikutus oli että moottori kaasutteli itsekseen vaikka vaijerit olivat lörölöysällä. 

Ei totellut kaasua
Kaasukahvan kääntö ei vaikuttanut yhtikäs mitään kierroslukuun. Sama kuin ei olisi kahvaan koskenutkaan. Mistään viasta ei kuitenkaan ole kysymys vaan säädöistä ja asetuksista. Korkeintaan voisi puhua tilapäisestä häiriöstä. Homma on siis hyvällä mallilla.

Nukkumaan hyvillä mielin
Tässä vaiheessa ilta oli jo pitkällä ja vähän väsyttikin. Päätin pestä kädet ja lähteä Kerholta kotiin iltapalalle ja suihkuun. Kerhokaverit toivottelivat, ehkä hieman ivallisesti, hyviä unia ja mukavia säätöhetkiä! 

Omat säädöt ja takaportti
Huomenna, tai vasta tiistaina, otan suunnan Kerholle uudelleen ja säätelen ensin vaijereita tietokoneavusteisesti. Pitänee saada potentiometrien arvot sen verran kohdalleen että talvisäilytyksen jälkeen suuntaan RM Heinolle jossa PADS -ohjelmistolla resetoidaan koko järjestelmä jos sitä ennen en saa tyydyttävää tulosta omilla tietokonesäädöillä. 

Jatkoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti