maanantai 4. tammikuuta 2016

Komponenttien kunnostusta eri kohteisiin

Sillä välin kun muut projektit odottavat varaosia tai muualla teetettävänä olevia työosuuksia kerkiän taistelemaan muiden hyllyyn kertyneiden kapineiden kanssa. Valaisimia, latureita, startteja, virranjakajia, ym laitteita. Niitä on kertynyt vuosien varrella muutama laatikollinen huonokuntoisista lähes uudenveroisiin laitteisiin ja siltä väliltä. Arvelin hiljalleen alkavani kyntää sitäkin sarkaa. Osa jäänee nykyisten pyörien varaosiksi loput saa lähteä maailmalle jos joku tarvitsee.

Alkamaton virranjakajaprojekti.

Aloitin siis virrajakajasta. Laakerien vaihto piti tehdä. Laakerit pitivät kahinaa ja olivat lievästi ruosteessa. Ne olivatkin ainoat vaihdettavat osat. Muut kelpasivat puhdistettuna.

 Pesemättömät virranjakajan osat.

Isommat osat pesin pesualtaassa, pienet ultraäänipesurissa. Tämä virranjakaja on palvellut alunperin California T3-mallissa jonka sittemmin digitalisoin ruiskutuksen ja sytytyksen osalta sekä polttoaineeksi sovitin etanolin.

Virranjakajan nokka.

Huollon puutteessa on kärkiä avaava nokka on ruostunut. Myös keskipakosäätimen osat olivat lievästi ruostuneita. Suunnittelin nokan hiontaa että saisin siihen sileämmän pinnan että kaörkien laahaimet eivät kuluisi ennenaikaisesti mutta työläytensä vuoksi jätin homman toistaiseksi ja vain kiillotin pinnan mahdollisimman sileäksi. Eiköhän jostain tule vastaan kulumaton ja ruostumaton nokka. Kyllähän tälläkin ajelee mutta aika-ajoin kannattaa vilkaista mitä kärkien välykselle kuuluu ennen kuin meno loppuu kipinän katoamiseen.


Virranjakaja edestä ja takaa.
Perusteellisempi virranjakajan kunnostukseen liittyvä juttu löytyy täältä.
Muutakin laitetta on odottamassa kunnostustaan.

California 3-mallin 2.-version etuteleskoopit.

Näissä iskunvaimenninpatruunat ovat teleskooppien yläpäissä. Sellaiset uudet pitää hankkia. Näissä ei ole ulkoisia säätönupikoita kuten 1.-sarjalaisissa on.
Sisäputket eivät ole naarmuuntuneet eli niitä ei tarvitse uusia eikä myöskään jousia mutta muutoin sisäosissa on sanomista. Onneksi varaosia saa. Koitan muuttaa nämä ykkösversion kaltaisiksi. Jää nähtäväksi onnistunko. 

Bosch vaihtovirtalaturi.

Tämä tuli vaihdossa kunnostamaani samanlaiseen Bosch -laturiin. Kuten näkyy niin valualumiininen runko on vaurioitunut liian kiristämisen vuoksi. Pitää hitsarilta kysyä saako hän tämän kunnostettua.

Tämä laturityyppi on mielestäni paras mitä Guzzeihin on asennettu. Niitä on ollut käytössä seitsemänkymmentluvulta kahdeksankymmenluvun loppuun. Moottorissa, jossa on tämän näköinen laturi, on kampiakseli erilainen etupäästään. Laturin ankkurilla on nimittäin kartiokiinnitys kampiakseliin kun taas muilla tyypeillä on lieriömäinen kiinnitys.

Kunnostettavia käynnistysmoottoreita.

Vasemmalla Bosch, oikealla Valeo. Molemmat on otettu toimivina irti mutta ovat paljon käytettyjä joten palasiksi vain ja osat puhdistukseen ja tarkistukseen. Korjaussarjat paikoilleen ja takaisin nippuun. Näillä starttaa vielä monta kertaa.
Kyseisiin käynnistysmoottoreihin saa varaosia autotarvikeliikkeistä kuhan tietää mitä etsii eikä tiskin takana ole poikasia jotka vain kysyvät auton rekisterinumeroa ja jos sitä ei ole niin tietokone ei osaa etsiä oikeaa osaa ja myyjä levittelee käsiään. Mutta kun on vanhemman polven myyjä niin hänellä on aiheeseen sopivaa ammattitaitoa etsiä oikea varaosa. Boschin kunnostusta täällä.

Hyllyillä on vielä monia laatikoita joita en ole tutkinut kunnolla. Niissä voi olla vielä monta kunnostuskelpoista kapinetta. Osan jätän oman kaluston ylläpitoon. Loput voin myydä kirpputorimenetelmällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti