keskiviikko 30. joulukuuta 2015

Varamoottorin kampiakselin takalaakerin asennus

Kuten aiemmassa jutussani kerroin hitsauttaneeni särkyneen kampiakselin takalaakerin laipan. Tänään asensin takalaakerin. Varamoottori alkaa olla kokonaisuudessaan pientä vaille valmis pienine puutteineenkin.

Laakerin lukitusholkki.

Ensimmäinen homma on muistaa laittaa laakerin lukitusholkki paikoilleen. Se pitää kampiakselin takalaakerin paikoillaan vaikka lämpöpuristusliitos ei pitäisikään ja öljykanavat pysyvät kohdakkain.

Omavalmiste tiiviste.

Hyllyssä oli alkamaton tiivistesarja mutta en halunnut kajota siihen vain yhden tiivisteen vuoksi. Siksi tein sopivan vahvuisesta tiivistepaperista leikaten ja lävistäen tiivisteen.

Tiivistesilikoni tiivistepinnassa.

Tiivistemassaa pitää laittaa vain ohut kerros. Ylimääräinen tulee kuitenkin välistä pois. Tässä ei ole pelkoa, kuten monessa muussa kohteessa, että tiivisteliima pursuisi öljytilaan ja aiheuttaisi siellä tukoksia.

Tiiviste laipan tasopinnalla.

Laippa laakeripesineen asennettuna.

Hitsattu kohta näkyy noin kello kahdentoista - yhden kohdalla. Hitsaus oli lievästi huokoinen ja tiivistin sen kemiallisella metallilla ja lisäksi silikoniliimalla tiivisteen puolella. Ulospäin näkyy vain hitsausssauma. Pidän tulosta tyydyttävänä.

On melko yleistä että laakeripesän laippa on murtunut. Yleensä se tapahtuu laippaa irrotettaessa. Laakeripesän irrotukseen on olemassa oma erikoistyövälineensä jolla laippa ei murru.

Kaksi alinta laipan pulttia on läpikierteellä öljytilaan asti. Niiden kohdalla on huomioitava öljytiiveydestä. Myös ylempänä näkyvä huohotusputken kiinnityksen tiiveys on tärkeä. Näiden vuoto ei kuitenkaan pääse kytkimeen asti pilaamaan kitkapintoja mutta kun ja jos vuotoa ilmenee niin se kuitenkin on yleensä kampiakselin takapään huulitiiviste. Mutta muut vuodot voivat aiheuttaa harmillisen purkamistarpeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti