keskiviikko 30. joulukuuta 2015

Irtomoottorin kokoonpanoilua: Laturin asennus


Laturi irti
Varamoottori ei tarvitse laturiaan lähiaikoina niin puhdistin ja siirsin sen Irtomoottoriin josta tulee lähes uutta moottoria vastaava. Todennäköinen asennuskohde on California Adamant. Siinä on vielä California III -ykkösarjalaisen rakenne: laturi on Bosch ja kampiakseli on erilainen.

Kestomagneettilaturi
Kakkossarjan Cali 3:ssa on Ducati Energia-laturi. Molemmat tuottavat vaihtojännitettä mutta eri menetelmällä. Bosch on autotyyppinen laturi jossa magnetointi tuotetaan sähköllä, mutta Saprisa, joita Guzzeissa myös on, sekä Ducati, ovat kestomagneettilatureita jonka tyyppisiä on useimmissa moottoripyörissä.

Laturin akseli kampiakselin etupäässä.

Lieriömäinen akseli
Kiilaura on puolikuun muotoinen kuten myös kiilakin. Takana näkyy holkki jonka sisällä on O-rengas ja ympärillä huulitiiviste tiivistämässä jakopään öljyt ulkoilmasta. Jos laturin päähän tarvitsee laittaa vaikka sytytysantureita niin tuota holkkia voi lyhentää näkyvästä päästään niin laturin ankkuri menee hieman syvemmälle ja laturin kääminkin takalaippaa voi hieman ohentaa. Näin saadaan tilaa lisälaitteille

Ero laturin mukaan
Saprisa ja Ducati-latureilla on kampiakselin pää lieriömäinen kun taas Bosch-laturi kiinnittyy kartiomaiseen akselin päähän.

Laturi paikoillaan.

Magneettikenttä
Ei pidä hämmästyä sitä että kun moottoria pyörittää se tuntuu pyörivän nykäyksittäin. Se johtuu laturin magneettikentän vaihtelusta.

Kotelo suojaa lialta
Vain kotelo päälle niin laturi on omassa tilassaan jossa on hyvä ilmanvaihto. Laturin toiminta aiheuttaa melko paljon hukkalämpöä.

Jatkuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti