maanantai 28. joulukuuta 2015

Irtomoottorin kokoonpanon valmistelua

Kuten jo aiemmin mainitsin niin moottori odottaa varaosapakettia Stein Dinseltä. Odotusaika voi olla pitkähkö sillä en ole vielä tehnyt tilausta. Joulun menorasitus jarruttaa uusia investointeja.

Tänään puhdistin kierteitä ja asensin jakopään kotelon kannen tiivisteineen. Tapanani on liimata tiiviste kannen puolelle ja asentaessa laittaa vastapuolelle vaseliiniä. Jos kantta tarvitsee avata niin tiiviste pysyy ehyenä. Ei tasotiivisteitä ole vaikea tehdä mutta ottaa sekin aikansa.

Jakopään kotelon kansi.

Ensin piti asentaa kierroslukumittarin vaijerin pyöritin paikalleen. Jäi kuva siitä ottamatta mutta rakenne on aivan sama kuin nopeusmittarin vaijerin pyörittimessä.

Kierteiden puhdistusta.

Keskellä ylhäällä oleva kierre on puhdistettu. Oikeanpuoleinen odottaa vuoroaan. 

Tässä tapahtumassa kannenpulttien kierteiden puhdistus kierretapilla. Kierrereikien yläosa on yleensä kunnossa mutta pohjalla on jos jonkinlaista ryönää. Alumiinimuruja, kierreliimajäämiä, ruostettaja ja muuta hapettumaa. Kannenpulttien alapäissä on pitkät kierteet että ne pysyvät paikoillaan eikä alumiininen kierre pääse nousemaan pultin mukana kuten Varamoottorin tapauksessa oli tapahtunut. Siinä ilmeisestikin oli kannenmutterit kiristetty liikaa. Tässä kampikammiossa ei vastaavasta ilmiöstä ollut juurikaan havaintoja. Silti aion liimata kannenpultit kampikammioon. Liima jakaa kuormitusta kovetuttuaan laajalle alueelle sekä kierteen vastin- että jättöpinnalle.

 Kierre lähikuvassa.

Kierteessä näkyy huokosia ja lohkeamia ja muuta epämääräisyyttä. Puhdistuksen jälkeen se on paljon tasaisempi. Tämä kierrereikä on pesty mutta ei kunnostettu.

Kierre kunnostuksen jälkeen.

Kun kierrereiästä on saatu pois kaikki epäpuhtaus niin kierteen mankelointi siihen tarkoitukseen tehdyllä kierretapilla ja etanolilla vahvistaa kierteen pintaa tekemällä siitä tiiviimmän ja kierteen vetolujuus paranee hieman. Varamoottorilla tekemälläni kokeella vaikutti olevan vaikutuksensa koska jo aiemmin hieman nousseet kierteet sietivät alimman ohjeellisen kannenpulttien kireyden niin että mutterit pysähtyivät kerrasta tavoitemomenttiin vedettäessä eikä mitään venähdystä tuntunut. 

Lopullinen ponnistus tulee kun kone käytettään kuumaksi ja alumiiniset sylinteri ja sylinterikansi laajenevat lämmöstä enemmän kuin kannenpultit ja aiheuttavat kierteille vetokuormitusta. Toki tiivisteet alussa antavat hieman periksi.

Mutta tässä Irtomoottorissa ovat kannenpulttien kierrereiät paremmassa kunnossa. Odotukset ovat korkealla.

Jatkuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti