maanantai 16. marraskuuta 2015

Purkupyörän vaihteiston laakerointia

Aiemmissa jutuissa on käsitelty purkaminen, osien korjaus ja vaihteiston kotelon ulkopinnan viimeistely.
Nyt pääsin asentamaan laakereita ja vaihtamaan vaurioituneet osat. Laakerikaupassakin pitää käydä.
Kameran muistikortti jäi matkasta joten kuvia ei vielä ole.

Osa laakereista, tai oikeastaan niiden sisäkehistä, oli akseleissaan hyvin lujasti kiinni. Piti käyttää tavanomaisesta järeämpiä keinoja. Mutta kaikki irtosivat eikä vaurioita syntynyt.

Vaihdeakselin etupään uivan rullalaakerin kiinnitysmutteri on kiinni vasenkätisellä kierteellä. Asia joka pitää muistaa sillä mutteri on yleensä liimattu hyvin lujasti akseliinsa. Väärään suuntaan vääntäminen pilaa helposti akselin pään hienokierteen.

Vaihteiston vierintälaakerit.


Laakerit numerolla 7 ovat samalaiset kaksiriviset kuulalaakerit keskenään. Laakerit ovat standardilaakereita ja saatavissa laakeriliikkeestäkin. Loogisesti nämä isoimmat ja järeimmät laakerit ovat voiman sisäänmenon eli kytkinakselin etupäässä ja voiman ulosoton eli vaihdeakselin takapäässä. Niiden paikallaan pysyminen varmistetaan osilla nro 4, 5 ja 6.
Laakeri nro 8 on erikoislaakeri ja uivaa tyyppiä: sen ulkokehä asennetaan ensin vaihteiston kotelon päätyyn ja rullahäkki sekä sisäkehä ovat kiinni akselin päässä vasenkätisellä mutterilla.

Laakerit nro 3 ovat myös kaksiosaisia: sisäkehät ovat lämpösovitteella akseleiden päässä ja vastapuolet rullahäkkeineen kiinnittyvät vaihteiston päätyihin. Tilaustavaraa.
Laakeri nro 13 on standardilaakeri ja löytyy laakerikaupan hyllyltä.

Kuten kuvastakin voi havaita kaikilla kolmella akseleilla on samanlainen ratkaisu: toinen pää on kiinteällä laakerilla mutta toinen pää on uiva. Tarkoittaa että kuulalaakeri on kiinteä ratkaisu päittäisliikkeen suhteen ja ottaa vastaan aksiaalikuormituksen ja toisen pään rullalaakeri pitää vain akselin suunnan oikeana ja mahdollistaa akselin ja vaihteiston kotelon lämpölaajenemisen.

 Vaihdeakseli jonka päähän kardaani kiinnittyy.

Vasemmalla vasenkätinen mutteri. Muita vasenkätisiä kierteitä vaihteistossa ei ole. Vastaavasti takapäässä on oikeakätinen kierre. 


Yllä ryhmäpyörä ja alla kytkinakseli.

Vaihteistossa on myös muita laakereita: aksiaalikuormia siirtävät painelaakerit. Näitä löytyy ryhmäpyoräakselin päästä osat nro 16 ja kytkimen työntötangon takapäästä. Kyseessä on säteittäisneulalaakerit. Niitä ei välttämättä löydy laakerikaupan hyllystä.

On olemassa myös suorahampainen vaihteisto jossa on hieman erilainen laakerointi. Suorahampaisia on vain rankinpien sporttimallien varusteena. 

Asensin kaksi laakerin sisäkehää lämpösovitteella akseleihinsa ja vaihdeakselin takapään kaksirivisen urakuulalaakerin. Se on kiinni sisäkehältään akselissa mutterin kiristämänä. Siinä välissä on nopeusmittarin vaijerin pyörittimen matopyörä jonka pyörimisen akselin mukana varmistaa yksi laakerinkuula. Kyseisen matopyörän takareunan laippaa vasten lepää huulitiiviste. Lievää korroosiota löytyi sekä tiivistehuulen synnyttämä ura. Hieman karhensin hienolla hiomapaperilla kyseistä pintaa. Uraa en saanut pois joten huulitiiviste on asennettava puoli millimetriä syvempään kuin edellinen on ollut.

Kyykinakselin katkennut sysäyksenvaimentimen bellevillejousi lähtti helposti pois. Uuden asennus vaati hieman hikeä. Käytin työvälineenä pylväsporakoneen pystysuunnassa säädettävää vastintasoa. Lukituksen hoitavat segmentit nro 12.

Kunhan saan hankittua puuttuvat laakerit niin vaihteiston voi kasata ja nostaa hyllylle odottamaan kesän ajoja. California Adamantin nykyinen kolisteleva vaihteisto pääsee remonttipöydälle ja tämä hammastuksiltaan varsin hyväkuntoinen yksilö sen tilalle. Vaihteistoöljyn varustan tilkalla tribokeraamista RVS-lisäainetta.

Vaihteisto on virkistävä poikkeus. Purkupyörän yleisen heikkokuntoisuuden joukossa. Osaa muista osista ei voi edes korjata. Niin huonoon kuntoon ne oli päästetty. Metallikierrätyslaatikolle on ollut asiaa.

Kolme akselia. Valitsinrumpu puuttuu kuvasta.

Vaihdelaaatikon sisällä osat ovat huomattavasti tiheämmässä mutta tässä näkyy miten osat suhtautuvat toisiinsa ikään kuin levityskuvassa. Ylhäältä oikealta tulee voima moottorista ja kardaani lähtee alhaalta vasemmalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti