perjantai 16. lokakuuta 2015

Purkupyörä: Moottorin purku jatkuu


Yksi asia kerrallaan
Aiemmissa blogikirjoituksissani aloitin purkamisen ja nyt olen edennyt jo mäntiin, sylintereihin ja venttiileihin. Homma jäi tänään kesken ajanpuutteen vuoksi kun oli muutakin tähdellistä tekemistä kuten asunnon siivous.

Venttiilinostimet.

Vaihtoon
Edellisessä kirjoituksessa oli endoskooppikuvia samasta aiheesta. Silloin jo tuli selvyys että nostimissa on sanomista. Se kirvoitti irrottamaan sylinterit. Kätevä laite on endoskooppi. Alhaalla vas. pako, vieressä imunostin. Ylärivissä oikeanpuoleiset nostimet.

 Oikean puolen sylinteri ja kansi.

Vasen puoli.

Öljykarstaa
Karstaa on vahvasti kaikilla "tulipinnoilla" molemmin puolin. Karsta on öljyistä. Ilmeisemmin siis moottoriöljystä peräisin. Männänrenkaita epäillään. Myös huohotusjärjestemän pitkäaikainen häiriö voi olla osallisena.

Vasemman kannen venttiilit.

Häiriöksi saakka
Karstaa löytyy myös venttiilautasen varren puolelta ja varsissakin on karstaa. Imuventtiilin ohjuri on varsin väljä. Menee vaihtoon.

Ohjurissa välystä.

Väljyyttä
Kuten videonpätkästä näkyy, heiluu venttiili ohjurissaan melkoisesti. Saas nähdä onko oikealla puolella sama juttu.

Karstaa vasemman kannen venttiileissä.

Eivät ole pyörineet
Venttiileistä voi vielä saada toimivat osat jos varret eivät ole kärsineet. Venttiilin varsien päissä on kulumalovet koska venttiilit eivät ole pyörineet. Olisi suotavaa että venttiilit pyörisivät myös. Edistää kestoa ja tiiveyttä. Muodostuneet lovet voi hioa pois.

 Kiinnileikkautuma oikean puolen männän yläreunassa.

Ei enää ykköslaatua
Syy ilmiöön on yksinkertainen: karstaa kertyy sylinterin yläosaan kunnes se tulee männälle ahtaaksi.

Saa kuntoon
Vaiva on korjattavissa. Karstasta johtunee myös öljyrenkaan alapuoliset jäljet männässä. Kevyttä naarmuuntumista ilmenee. Ei kovin vakava vaiva.

Karstan syntysyyt
Syyllisiä ovat liian kylmänä käyvä kone, liian rikas seossuhde, kuluminen/vikaantuminen niissä osissa joiden pitäisi olla tiiviit ja kunnossa, (Venttiilinohjurit, männänrenkaat ja huohotusjärjestelmä.) väärä öljytyyppi ja liian isolla vaihteella ajo nopeuteen nähden. Kaikki nämä yhdessä tai erikseen.

Vastaava leikkautuma sylinterissä.

Alumiinia reunassa
Sylinteri ei ole vaurioitunut. Karsta ja kiinnileikkautunut ja alumiini pitää kaavata pois ja kiillottaa alue ettei siihen ala tarttumaan karstaa jälleen. Mäntä käy ylhäällä "squish band'in" tasalla mutta ylin männänrengas ei. Äkkiä katsoen ei sylintereissä ole vikaa.

Squish band.

Squish band
Termi joka tarkoittaa sitä jäännöstilaa missä mäntä on yläkuolokohdassaan jossa palotilaan männän yläpuolelle jäävä sylinterin reuna-alue ja sylinterikansi yhdessä muodostavat. Kyseiseen tilaan joutuva polttoaine-ilma-seos joutuu nopeaan liiketilaan ja pyörteilee voimakkaasti palotilassa jolloin palaminen on tehokkaampaa.

Kertakäyttöiset sylinterit
Pinnoitetut sylinterit ovat kertakäyttöisiä mutta varsin pitkäikäisiä jos muut moottorin osat eivät petä. 300.000 km on aivan normaali saavutus sylinterien pinnoitukselle. Männänrenkaita siihen matkaan kuluu ainakin kaksi settiä.

Alustavasti pesty sylinterikansi.

Liikettä väärään suuntaan
Imukanavaan oli muodostunut varsin paljon karstaa ja se kertoo että venttiili on vuotanut eikä tehontuotanto ole voinut olla aivan kohdallaan. Muutoin seetirenkaat ovat hyvät ja koneistuksen jälkeen taas käyttökelpoisessa kunnossa. Kansissa ei ole vaurioita lukuun ottamatta jäähdytysrivoissa olevia kolhuja.

Kaikki mitataan
Männänrenkaiden mittaus kertoo että tarvitaanko uudet "hellanringit" vai ovatko olemassa olevat vielä toleranssien sisällä. Tuskin ovat...

Mitoitukset ja toleranssit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti