torstai 15. lokakuuta 2015

Benelli 750 Sei käynnistelyä


Ei käyttöä
Sei oli seisonut tallin perällä lämpöisessä edellisen ajon jäljiltä noin 13 vuotta. Jätin sen sinne tankki täynnä. Silloin tällöin olen polkenut käynnistinpolkimesta öljyä kierrokselle mutta en ole käynnistysyrityksiä yrittänyt. Ei ole ollut toimivaa akkua ja pyörä on ollut toiseksi vähiten käytetty rivissä ja muiden tallissa olevien pyörien takana. Ei siis ole kovin kiinnitetty tähän asiaan huomiota. Tulpanrei'istä vuosia sitten laitoin tippakannulla moottoriöljyä.

Ääninäytettä hakemaan
Tänään otin aiheeksi Benellin kuusisylinterisen käynnistämisen. Oli tyrkyllä sopiva 9Ah:n pikkuakku ja ylläpitolaturi. Ensin akun täyteen lataus ja akku akkutelineeseen.

Tankki tyhjäksi
Polttoainetankin laskin tyhjäksi. Samoin kaasuttimien kohokammiot. Aika kamalan hajuista oli siellä pesinyt bensiini. Uutta bensiiniä tankkiin ja hanat auki.

Kaasuttimien kesytys
Jokainen kaasutin, odotetusti, tulvi. Hanat kiinni ja koputtelua kohokammioihin ja odottelua. Pari kuppia kahvia sekä muiden kulkuneuvojen rassailua odotellessa. Taas hanat auki: ei vuotoja. Eli pyörä on valmis käynnistysyrityksiin sekä akku täynnä voimaa.

Pihamaalle lokakuussa
Pyörä ulos tallista, virta päälle, ryyppy auki, muutama reipas polkaisu käynistinpolkimesta tappokytkin päällä ensin ja sitten sytytysvirta päälle ja savunpussahdus pakoputkesta. Jossain siis sytytti. Sellainen innoittaa lisäsuorituksiin. Öljynpainevalokin sammui polkiessa ja syttyi taas uudelleen hengenvetotauolla.

Voiman ääni
Sitten käynnistinmoottori apuun. Jälleen tappokytkin off-asennossa muutama pyöritys, sitten tappo on-asentoon, ryyppy päälle ja käynnistyminen oli tosiasia! Henkiinherääminen tapahtui. Kaikista kuudesta putkesta alkoi tulla lämmintä pakokaasua ja kohta ihan kuumaakin. Kaikki mukit ovat mukana. Hetken käyttelyn jälkeen jäi kone käymään tyhjäkäyntiä kohtuullisen siististi. Myös lataus toimi. Täydehköön akkuun Bosch-vaihtovirtalaturi tyrkytti tasan 14 volttia tasajännitettä. Latausvalo oli myös kunnossa.

Käyntinäyte.

Ostaja tiedossa
Seuraava tämän Benellin omistaja saa tästä edukkaan ja harvinaisen menopelin. Pyörä ei ole museorekisteröity mutta mennee "leimasta" läpi melkoisen helposti koska on kokolailla vakiokuntoinen.

Tarvikkeita
Mukaan lähtee myös nippu kirjallisuutta ja huolto- sekä varaosia kuten täydellinen tiivistesarja ja muuta mukavaa.
(Sei meni kaupaksi pyyntihinnalla.)

Muutakin myynnissä
Centaurokin olisi myyntilistalla. Yksi on käynyt rengasta potkimassa kaksikin kertaa mutta tarjosi vain 2500€. Ei ihan sillä lähde. Matkaan Centauroon lähtee alkuperäisosat ja tietokone (läppäri) säätöohjelmineen. Voi kutitella enemmänkin tehoa ulos kampiakselin päästä...
(Vuonna 2020 on Centauro vielä varastossani. Ajettu ei ole vuosiin mutta käynnistellyt olen joka vuonna kerran tai kaksi.)

Hyvin pidetty ja optimoitu
Timanttikuntoinen Breva 1100 on myös myyntilistalla. Silti talouteen jää vielä tukullinen kaksipyöräisiä moottoripyöriä ja yksi trike.
(Vuonna 2016 Breva meni kuudella tuhannella vaihdossa ja tilalle tuli California 1400 GTS. Sillä on sittemmin ajettu suurin osa ajoista vaikka eihän noita kilometrejä montaa suvessa enää tule mutt ne sitten sitäkin tasokkaammin. Tarkoitus on sillä ajaa ainakin kesä 2020. Kun se lähtee taloudesta hankin jonkin harrastepyörän.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti