torstai 15. lokakuuta 2015

Benelli 750 Sei käynnistelyä

Sei oli seisonut tallin perällä lämpöisessä edellisen ajon jäljiltä noin 13 vuotta. Jätin sen sinne tankki täynnä. Silloin tällöin olen polkenut käynnistinpolkimesta öljyä kierrokselle mutta en ole käynnistysyrityksiä yrittänyt. Ei ole ollut toimivaa akkua ja pyörä on ollut toiseksi vähiten käytetty rivissä ja muiden tallissa olevien pyörien takana. Ei siis ole kovin kiinnitetty tähän asiaan huomiota. Tulpanrei'istä vuosia sitten laitoin tippakannulla moottoriöljyä.

Tänään otin aiheeksi Benellin kuusisylinterisen käynnistämisen. Oli tyrkyllä sopiva 9Ah:n pikkuakku ja ylläpitolaturi. Ensin akun täyteen lataus ja akku akkutelineeseen.

Polttoainetankin laskin tyhjäksi. Samoin kaasuttimien kohokammiot. Aika kamalan hajuista oli siellä pesinyt bensiini. Uutta bensiiniä tankkiin ja hanat auki. Jokainen kaasutin, odotetusti, tulvi. Hanat kiinni ja koputtelua kohokammioihin ja odottelua. Pari kuppia kahvia sekä muiden kulkuneuvojen rassailua odotellessa. Taas hanat auki: ei vuotoja. Eli pyörä on valmis käynnistysyrityksiin sekä akku täynnä voimaa.

Pyörä ulos tallista, virta päälle, ryyppy auki, muutama reipas polkaisu käynistinpolkimesta tappokytkin päällä ensin ja sitten sytytysvirta päälle ja savunpussahdus pakoputkesta. Jossain siis sytytti. Sellainen innoittaa lisäsuorituksiin. Öljynpainevalokin sammui polkiessa ja syttyi taas uudelleen hengenvetotauolla.

Sitten käynnistinmoottori apuun. Jälleen tappokytkin off-asennossa muutama pyöritys, sitten tappo on-asentoon, ryyppy päälle ja käynnistyminen oli tosiasia! Henkiinherääminen tapahtui. Kaikista kuudesta putkesta alkoi tulla lämmintä pakokaasua ja kohta ihan kuumaakin. Kaikki mukit ovat mukana. Hetken käyttelyn jälkeen jäi kone käymään tyhjäkäyntiä kohtuullisen siististi. Myös lataus toimi. Täydehköön akkuun Bosch-vaihtovirtalaturi tyrkytti tasan 14 volttia tasajännitettä. Latausvalo oli myös kunnossa.

Käyntinäyte.

Seuraava tämän Benellin omistaja saa tästä edukkaan ja harvinaisen menopelin. Pyörä ei ole museorekisteröity mutta mennee "leimasta" läpi melkoisen helposti koska on kokolailla vakiokuntoinen.

Mukaan lähtee myös nippu kirjallisuutta ja huolto- sekä varaosia kuten täydellinen tiivistesarja ja muuta mukavaa.

Centaurokin olisi myyntilistalla. Yksi on käynyt rengasta potkimassa kaksikin kertaa mutta tarjosi vain 2500€. Ei ihan sillä lähde. Matkaan Centauroon lähtee alkuperäisosat ja tietokone (läppäri) säätöohjelmineen. Voi kutitella enemmänkin tehoa ulos kampiakselin päästä.....

Timanttikuntoinen Breva 1100 on myös myyntilistalla. Silti talouteen jää vielä tukullinen kaksipyöräisiä moottoripyöriä ja yksi trike.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti