keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Purkupyörä: Endoskooppikuvia nokka-akselista ja nostimista


Letkuvartinen linssi
Harrastin tänään laiskuuttani valokuvausta että saisin tietooni missä kunnossa ovat purkupyörän moottorin venttiilikoneiston osat. Valokuvauslaitteena käytin halpaa endoskooppia. Muunlaisella välineellä ei oikein pääse kuvaamaan haluttuja kohteita purkamatta.

Nokat kunnossa
Nokka-akseli oli hyvässä kunnossa. Otin kuvia nokka-akselista eri suunnista ja kaikki nokat olivat ehyen oloisia. Kameran piirtokyky ja valaistusolosuhteet hieman haittasivat kuvalaatua. Myös se että linssiä ei saa zoomattua vaan siinä on yksi kiinteä polttoväli joten kaikki kuvat eivät ole tilanpuutteen vuoksi teräviä. Lähinnä ongelmana oli saada nostimista kuvat tarpeeksi kaukaa.





Ei pistesyöpymiä
Nokissa on kulumiskuvioita mutta ei pittingiä eli pientä pistemäistä iskusyöpymää. Kuten näkyy niin valon kanssa oli kuvausongelmaa heijastumisten vuoksi öljyisiltä pinnoilta. Jos nostimet olisivat yhtä hyvässä kunnossa kuin nokat ei moottoria tarvitsisi purkaa. Valitettavasti nostimista kahdessa on sen verran vakavaa syöpymää että moottorin purkaminen tulee todennäköisesti eteen. Tai sitten jätän homman silleen ja luotan RVS:n kykyyn pitää kone ajokuntoisena pienistä kulumista huolimatta.




 Astetta vaikeammat kuvattavat.

Kaikissa syöpymiä
Yksi nostimista ei ole pyörinyt ja kaikissa on lievää syöpymää. Yksikään niistä ei ole rikki ja liikkuvat pesissään kuten pitää. Kuvasin nostimet siten että irrotin työntötangot niin sain nostimet liukumaan pesissään poispäin nokista. Muutoinhan ne ovat kaiken aikaa kiinni tai hyvin lähellä nokka-akselin nokkia. 

Voi hioa kertaalleen
Nostimet voisi irrottaa ja ohuelti tasohioa. Samalla niihin tulisi pinta joka pidättää itsessään öljyä ja voitelu paranee.

Kahdesta yksi hyvä 
Jätän tämän vaiheen toimenpiteet vielä harkittavaksi ja teen moottorin muihin kohteisiin tarkastuksia ja korjauksia mikäli niitä tarvitaan. Puhdistamiseenkin menee vielä aikaa. Hieman innottaisi lasikuulapuhaltaa koko moottorin ulkopuoli. On muitakin ideoita mutta niistä myöhemmin. Saattaa olla että otankin toisen samanlaisen moottorin vielä työn alle ja kokoan kahden moottorin parhaista osista yhden kunnollisen.

Purku jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti