keskiviikko 19. elokuuta 2015

Arkipyörän sähköisiä häiriöitä

Pyörä on seisonut tallissa käyttämättömänä yli vuoden.

Lauantaina 15.08. laitoin uuden akun jolla pyörää on nyt starttailtu.
Tänään, 17.08. kiertelin Brevalla asioimassa useissä liikeyrityksissä ja erään pysähdyksen jälkeen starttinapin painamisesta ei ollut muuta seurausta kuin että painaessa jännite laski merkittävästi 12,2 -> 11,5V mutta startti ei pyörinyt. Käynnistinrele kuitenkin naksahti ja ECU hoiti starttaustoimensa. Käynnistyssyklin loputtua jännite nousi takaisin 12,2V. Normaalisti kun moottori käynnistyy niin jännite nousee lukemaan 12,6V. Siirsin pyörän varjoisaan paikkaan työntämällä. Pyörässä on itsenäinen käynnistys. Starttinapin painaminen on vain ilmoitus että saa käynnistää. Pitkään painaminen ei pidennä starttisykliä. Lyhytkin liipaisu riittää.

Otin usean turhan yrityksen jälkeen jo startin muovisen moottorisuojan pois paikoiltaan mutta koitin kuitenkin vielä että lähtisikö nappiohjauksella. Lähti yllättäen aivan normaalisti. Häiriö jäi siis piiloon. Varoitusvalo ei syttynyt millään yrittämällä vaikka joskus on niin tapahtunut kun akkujännite on ollut liian alhainen. Säätila oli helteinen ja ajo kaupunkiajoa usein pysähdellen. Kone naksuvan kuuma ja pakokäyrät sinisenä. Kuitenkaan en ole kuullut että Guzzissa olisi järjestelmää joka estäisi käynnistymisen mikäli kone on liian kuuma kuten eräässä toisessa merkissä.
Jatkoin matkaa. Muutamaa pysähdystä ja starttausta myöhemmin ei ajotietokone herännyt vaikka muu pyörä pelasi ja mittarit näyttivät oikein. Sammutus ja uusi käynnistys niin ajotietokone tuli taas mukaan ja arvot olivat säilyneet. Siis vain näyttö oli hetkeksi pimennyt. Se antaa jotain viitettä vian sijainnista. Japanilaiseen sähköteknologiaan, jota Guzzikin nykyään käyttää, ei näköjään voi luottaa. Moottorinohjausta lukuun ottamatta joka on MagnetiMarelli IAW5AM.

Pyörä on seisonut tavallisessa kerrostalon yhden auton autotallissa noin vuoden yhteen menoon. Sitä ennen useita talvia. Pitkin talvia lämpimään talliin on ajettu muutama kerta viikossa märkä/kylmä/luminen auto häiritsemään tallin ilmastoa. Kesäisin auto seisoo kadun varressa. Vaikuttaa siltä että pyörän sähköjärjestelmän liittimiä olisi syytä tarkastella. Seuraava huolto on kuitenkin vasta 2700km päästä. Mielenkiintoista.

Seuraavana aamuna:
Aamusella tallin viileydessä kytkin GuzziDiagilla läppärin pyörän OBD-väylään. Laitoin eilen irrottamani käynnistinmoottorin suojalevyn takaisin. Vikalogit loistivat tyhjänä. Toimintotestaus ok. Käyttökokeessa loggerin toimintokäyrät normaaleja eikä mitään josta pitäisi huomauttaa. Uteliaisuuttani otin pyörän tallista, pesin pyörän ulkoisesti runsaalla vedellä ja ajoin Tampereen seudulla ja kaupungilla muutaman kymmennen kilometrin pyöritystä pysähdellen usein. Kone jälleen naksuvan kuumana. Ei negatiivisia havaintoja. Kaikki pelaa. Kun huolto koittaa käyn liittimiä läpi kuten tein huhtikuussa 2013. Silloin oli yksi avoin liitin hieman hapettunut. Muut täysin kunnossa.Tärkeät liittimet ovat Superseal-tyyppiä. Käsittelin silloin liittimet suojavahalla.
Asiasta artikkeli.

Pitää odottaa että mahdollinen vika tulee esiin ja tehdä tarkempaa tutkimusta. Jos sitten vikaa enää onkaan.....

Vuorokautta myöhemmin: 
Käynnistinmoottori varsin vähän käytetty Bosch. Peräisin 1200 Norgesta. Alkuperäinen ranskalais-espanjalainen Valeo-startti siirtyi Alkoholipyörään.
Testasin jo asian silloin kun ei napista käynnistynyt: startin solenoidille ei tullut herätevirtaa. Viittaa elektroniseen releeseen (taas on uudenaikaiset releet joita saa vain tukusta tilaamalla tai netistä mutta ei esim Motonetistä) tai sen jälkeisiin liitoksiin. Rele naksui mutta paha sanoa kytkikö. Vararele on hankittuna. Paha etsiä vikaa kun toimii....

Ajotietokoneen näytön hetkellinen puuttuminen voi olla joko satunnainen toimintahäiriö tai sisäinen liitinvika. Ei ole ennen ollut eikä sen jälkeen ole ilmennyt. Virran sammuttaminen ja uudelleen kytkeminen palautti ajotietokoneen näytön. Tiedot olivat säilyneet että itse prosessori on hengissä.

Muutin ajotietokoneen asetuksia ja kaikki näytti toimivan normaalisti.

Mittariston hinta pyörii onneksi alle tonnin tietämillä.

 Mittaristo ilman sähköjä.

Tänä aamuna puunaamaan pyörää oikein vahan kanssa. Eilen pesin.
Ainakin on varmaa että eilisen pesun jäljiltä on vettä päässyt mittariston sisään. Jos ei ole ollut jo ennestään. Tai aikaisemmin. Nyt huomasin.
Omaa tyhmyyttä. Pyörä seisoi seinustalla kuumassa auringonpaisteessa. Siitä pesuhalliin ja vettä päälle. Kylmä vesi jäähdyttää mittariston ja sen sisään syntyy alipaine joten ulkoilman paine pääsee työntämään otollisella kohdalla olevaa vettä mittariston sisään. Tai ainakin keskellä ylhäällä olevaan merkkivalopaneeliin. Muualla mittaristossa ei kosteutta näkynyt.

On siis mahdollista että vettä on mennyt ennenkin mittariston sisään ja aiheuttanut hapettumaa joka taasen aiheuttaa sähköhäiriöitä hituvirtavehkeissä.

Nyt on harkinnassa miten saada vesi pois mittaristosta. Pitääkö tehdä tuuletusreikä ja tulpata se ennen seuraavaa vesikeliä vai purkaa mittaristo ja antaa kuivua yön yli? Lieneekö mittaristo edes purettavissa?

Mutta tuskin vesi mittaristossa selittää startin toimimattomuutta. Tänään toimivat molemmat moitteetta.

 Merkkivalopaneelin vasemmassa reunassa kosteutta.


Startin suhteen ei liene oikein mitään tehtävissä ennen kuin häiriö ilmenee uudestaan. Vasta huollon yhteydessä irrotan sivupaneelit ja polttoainetankin. Todennäköisesti vasta ajokauden lopulla.

 Mitsuba kytkentärele.

Releen kyljessä selkeä kuvaus miten rele kytketään. Tässä tapauksessa ei sillä ole muuta merkitystä kuin että siitä näkee että rele on nimenomaan kytkentärele eikä esimerkiksi vaihtorele. Rele sopii vain yhteen asentoon relejalkaansa eli virhekytkentämahdollisuutta ei ole. Pitänee pitää kyseistä palikkaa varalla mukana.
Ebay-kauppapaikassa

 Startin releen kytkentäpinnit.

Seuraavaan huoltoon matkaa enää 2500 km. Parisataa kilometriä olen ajanut ja toivonut sekä pelännnyt että viat ilmenisivät uudelleen. Eivät ole.

Jatkoa 27.08.2015
Ilmojen viilennyttyä ei ole ollut häiriöitä. Tosin ajoakin vain reilu 200 km mutta sammutuksia ja käynnistyksiä useita kymmeniä. Asiointiajoa, nääs.

Kosteus häipyi eikä ole tullut takaisin. Pitänee muistaa että kuuma auringonpaiste ja sen jälkeen kylmä vesi ei ole hyvä yhdistelmä. Mieluimmin olutta silloin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti