torstai 25. huhtikuuta 2013

Arkipyörän huoltoa Sähköliittimet

Breva 1100 vuosimallia 2005 kokee tänä keväänä hieman perusteellisemman huollon. Aion käydä läpi sähkölaitteet, johtimet ja erityisesti liittimet.
Pyörässä on pääasiassa kolmen tyyppisiä liittimiä: Vesitiiviitä Superseal-liittimiä ja avoimia muovirunkoisia yleisliittimiä ja muutamia Bosch -laiteliittimiä. ECUn kaksi laiteliitintä ovat sitten asia erikseen. Ensimmäinen toimenpide on irrottaa maajohto akusta. Vaikka mittariston jotkin toiminnat nollaantuvat niin se on välttämätön toimenpide kun johtoja rassataan. Välttyy tahattomilta oikosuluilta. Oikosulku saattaa tuhota hetkessa satojen eurojen arvosta rakenteita.

Avoin liitin jossa hapettuma.

Yllä kuvattuun liittimeen, jos hapettumat ovat pahoja, saa "sieluja" eli liitinpinnejä sähkötarvikeliikkeestä. Yllä kuvatussa lievässä hapettumistapauksessa riittää kunhan liitin puhdistetaan vihreästä töhnästä ja siihen ruiskautetaan hiukan liitinvoiteluainetta. Sitä saa autotarvikeliikkeistä spray-pulloissa. Tämän tyypin liittimiä Brevassa on hieman toistakymmentä kappaletta eri kokoja. Osa on vaikeasti tavoitettavissa paikoissa.

Superseal-liittimet on hyvä katsoa myös. Niissä harvoin on hapettumaa mutta niidenkin puhtaudesta ja sähkönjohtamiskyvystä voi huolehtia pitämällä ne puhtaina ja voideltuina.

Superseal nelinapainen naarasliitin.

Muita huomiota vaativia liitoksia ovat maajohdon molempien päiden liitokset ja akun + navalta startin takaosaan menevän johtimen liitokset. Brevassa joutuu irrottamaan startin ensin ennen kuin solenoidin liitoksen saa ulottuville.

Löytyi myös johdinnippuja joiden suojasukat tai -teippaukset oli ajoviima vienyt mennessään. Niihin laitan alkuperäisen kaltaista mutta parempilaatuista liimakangasnauhaa. Kuten tiedetään ei tavallinen teippaus kauaa pysy kohdissa jotka joutuvat säälle ja liikkeelle alttiiksi kuten ohjausakselin ympäri kulkevat johtimet.Rungon ja keulan välillä on hyvä olla erillinen maajohto. Jos sellaista ei ole on se hyvä siihen asentaa. Pidentää ohjauslaakerin ikää.

Oma kohtansa on moottorinohjausyksikön isot liittimet. Jos tuntuu siltä että kaikki on kunnossa ei niitä välttämättä tarvitse avata. Brevan tapauksessa ko liittimet ovat heti emäputken takana ylempien runkoputkien liitoskohdan alla ja ovat kyseisessä paikassa ajoviimalle ja roiskeille alttiita. Niiden aukaisumekanismi on hieman erikoisempi: liittimen yli on eräänlainen sanka jonka lukituslipare painetaan sisään ja sangasta käännetään jolloin sanka työntää liittimen irti. Ennen avaamista on syytä huolehtia ympäristön puhtaudesta ettei liittimiin pääse epäpuhtauksia. Paineilmasta on suuri apu.

ECUn oikean puolen liitin aukiasennossa.

Eri liittimillä on omia, erillisiä, toimintoja tehtävänään. Pääsääntöisesti on niin että tärkeimmät sähkölaitteet ja toiminnot ovat pyörän etupäässä. Vaativimmissa olosuhteissa toimivat liittimet ovat pyörän alaosassa niisä kohdin missä kura roiskuu ja kosteus on vaivana. Mutta tankin alla suojassakin olevat liittimet voivat ajan saatossa kärsiä hapettumista ja tärinästä. (Kuten kuvassa ylinnä.) Jos liitin on kovin helppo avata ja sulkea voi siitä jo päätellä että se ei enää ole parhaimmassa sähkönjohtamiskunnossa. Liittimeen voi, heikon kosketuksen johdosta, pahimmillaan tulla suuri ylimenenovastus ja liitin saattaa sulaa. Tällaisessa vaarassa ovat erityisesti latausjärjestelmän liittimet joissa kulkee suuria virtamääriä. Huono kosketus aiheuttaa myös jännitehäviöitä ja himmentää esimerkiksi ajovalon. Kaikki maadoitukset on myös syytä aika-ajoin käydä läpi.

Löytyi myös selkeä vika: polttoainetankkiin menevien johtimien paksu suojasukka oli vaurioitunut. Vielä se ei ole aiheuttanut häiriöitä mutta ajan kanssa johtimet kovettuvat ja saattavat katketa läpiviennin kohdalta.

Johdinsukka poikki.

Tämän kaltainen vaurio on hankala korjata. Pitää silti yrittää. Epäjatkuvuuskohdat ovat hankalia korjata ja tämän vian korjaaminen voi edellyttää tankin purkamista. Se kuitenkin on edessä mikäli haluaa vaihtaa polttoainesuodattimen ja paljon spekulaatiota herättänyt pumpun ja suodattimen välisen letkun kiinni pysymisen varmistaminen. Tosin en ole kuullut että Brevan ja sen sisarmallien kuten Norgen ja Sportin yhteydessä olisi ongelmaa mainittu. Taitaa olla enemmän California ja Nevada-malleissa ilmennyt hankaluus.

Pieniä ongelmia tankin sisältä löytyy myös Brevasta: Tankin sisältö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti