lauantai 27. huhtikuuta 2013

Arkipyörän huoltoa Tankki ja sen sisältö


Tankki pois ensin
Polttoainetankin irti saamisessa on joillakin ollut ongelmia. Polttoaineletkun liitin ei aukea. Sen saa auki kunhan päästää ensin paineet pois letkuista. Se käy siten että otetaan polttoainepumpulle menevä sähköliitin auki. Käynnistetään moottori ja annetaan sen sammua bensan puutteeseen. Sen jälkeen on helppoa avata letkun pikaliitin.

Tankin sisäosat
Kun tankki on irti niin sen sisään on helppoa vilkaista. Sisäpuoli niinkään kiinnosta mutta pohjalaipassa kiinni olevat komponentit: imusuodattimet, letkut, johtimet, liittimet, pumppu, polttoainemäärämittarin anturi ja tietenkin suodatin.

Alkuperäissuodatin on huono
Mielenkiintoa sisältöön lisännee esimerkiksi tämän keskustelun läpikäynti. Myös aiheeseen liittyviä muita räjähtäneen suodattimen nettikeskusteluja löytyy useita. Aihe liittyy Norge, Breva ja Sport -malleihin eli alkupään CARC-mallistoon. Bellagiosta en tiedä. Siinä on erilainen tankki.

Ei liity huolto-ohjelmaan
Suodatin jota vakiona käytetään ei ole kovin vankkaa tekoa. Huoltokirjassa ei erikseen mainita lainkaan että suodatin pitäisi vaihtaa.

Vaihtoaika
Koska suodattimen vaihtoaika ei ole kytketty mihinkään kilometrimäärään voi koko asia unohtua. Ennakolta vaihtaminen jossain 100.000 km kohdalla, jos muuta vikaa ei ilmene, kuten nyt, joka pakotti vaihtamaan suodatimen etuaikaisesti.

Suodatin tukossa
Suodatin osaa olla kahdessa tilassa: läpäisee polttoainetta ja ei läpäise. Johtuu siitä että kun varsin suuritehoinen pumppu käynnistyy se imee suodattimen kautta bensiiniä ja sen mukana suodattimeen jo tulleen sakan kiinni suodatinkankaaseen jolloin virtaus hidastuu ja moottori käy huonosti. Myös pumppu kuormittuu tarpeettomasti. Kun pumppu sammuu niin sakka valuu jälleen suodattimen pohjalle ja seuraavan käyynnistyksen yhteydessä kone käy hetken hyvin mutta tukkoisuus jatkuu kohta. Vaiva ei tule ensimmäisenä mieleen vaan vikaa etsitään turhaan muualta.

Letkut ovat kulutustavaraa
Sitä vastoin on olemassa maininta että kaikki polttoaineletkut pitää vaihtaa joka neljäs vuosi. Joskus vaihtoväli voi venähtää kuitenkin pitkäksi jos pyörää ei käytetä kuten omassa tapauksessani. Suodatin on polttoaineen sisällä vuosikaudet.

Ei vielä vikoja
Tarkastin kaikki polttoaineletkut niin ulkopuoliset kuin tankin sisällä olevat eikä niissä ole ulkoisesti vielä mitään vikaa. Se ei tietenkään takaa että ne olisivat kunnossa sisäpuoleltaan tai niistä voi liueta materiaalia. Pyörä on ollut uusi loppukesästä 2005.

Vanha suodatin.

Väärää ainetta
Alunperin suodatin on molemmista päistään lieriömäinen mutta muoviosa on pehmennyt ja polttoaineen paine on pullistanut sen räjähdyspisteeseen. Kuin tiine sammakka. Tämän poksahtaminen keskeyttää matkan varmasti!

Tilalle kokometallinen
Kannattaa käyttää kokometallista polttoaineenruiskutuslaitteeseen tarkoitettua suodatinta. Itselleni kävin hakemassa sopivan Motonetistä. Samalla sen koko vaihtui kolmannesta isommaksi. Seuraava vaihto vasta ei tule heti vastaan. Teräspelti tuskin tankin sisällä ruostuu kovasti....

Laipan tiiviste huonosti
Muutakin pientä havaitoa tuli tehdyksi: joku kömpelys merkkihuollossa tai aiemmin jo tehtaalla asentanut tankin laippaa paikoilleen ja tiiviste ei olekaan mennyt paikoilleen vaan tursotti laipan reunan alta. Tiiviste oli hieman leikkautunut ja seuraavan ruuvin reiän kohdalta lähes poikki.

Kumi reagoi turpoamalla
Polttoaine turvottaa myös kumia ja siksi tiivisteen työntäminen sille kuuluvaan uraan voi olla vaikeaa. Kun tiivisteen antaa olla poissa polttoaineen vaikutuksesta ja lämpimässä tilassa niin se ihan itsekseen kutistuu liki alkuperäisiin mittoihin. 

Parantelua
Pelasin hieman riskillä kun liimasin katkenneen kohdan pikaliimalla ja sipaisin polttoaineen kestävää tiivisteliima hiukkasen ko kohtaan ennen tiivisteen asennusta. Toistaiseksi on pitänyt.

Johtimien läpivienti sisäpuolelta.

Johtimet siististi
Tätä kohtaa en halunnut avata eikä siihen suoranaista tarvetta olekaan. Se tuskin mahtuisi enää takaisin paikoilleen koska polttoaine senkin on tietenkin turvottanut. Tankin sisällä olevat johtimien kuoret olivat jo melko kovettuneet polttoaineen vaikutuksesta mutta siitä ei ole haittaa kunhan huollon yhteydessä ei yritä niitä taivutella.

Ulkopuolelle parannusta
Toisin on tankin ulkopuolella. Huollon ja muidenkin tankin alapuolen toimien yhteydessä tulee liikutelluksi johtimia jotka sielläkin ovat hieman jäykistyneet. Päätin tehdä ennaltaehkäisevää työtä ja tukea johtonipun tukevasti ja estää sen heilumisen läpiviennin välittömässä läheisyydessä. Jääpä ainakin jonkinlaiset karvat joihin tinata uudet johtimet jos tapahtuu vaurioita.

Laippa irrotuksen jälkeen.

Seuraavaksi puhdistus
Laippa on vuotanut merkkihuollon jäljiltä hieman tihkumalla ja tankin alapinta oli jonkin verran kostea ja likainen laipan ympäristöstä. Samoin sen alapuolinen alue. Monissa malleissa siinä on ABS:n tekniikka.

Ennen purkua. Tiiviste huonosti vasemmalla.

Kunnostusta
Tiiviste pilkottaa laipan alta vasemmassa reunassa. Muutoinkin alapinta oli sottainen. Sähköjohtimet ovat resuisen näköiset. Myös liittimen sisällä olevat tiivisteet olivat murentuneet. Päätin fiksata koko homman. Tuin johtimet, laitoin osittain uuden suojasukan, uudet tiivisteet liittimeen ja kumisen suojatutin liittimen juureen.

Laippa pestynä ja johtimet korjattuna.

Tuettu ja vahvistettu
Tämä laippa oli jo mukavampi laittaa paikoilleen. Johdinnippu on tuettu nippusiteellä polttoaineliittimeen.
Muutoin tankin sisällä olevat komponentit näyttivät olevan kunnossa. Alla muutama kuva osista.

 Heti irrotuksen jälkeen.
 
 Polttoaineen paineensäädin.

 Polttoainepumppu. Ei liene nippusidekään notkeimmillaan.

Polttoaineen määrämittarin anturi.

Imusuodatin. Toinen toisella puolen pumppua.

Uusi polttoainesuodatin. Teräspeltiä. Sekä uudet "klemmarit".

Samat letkut jatkavat
Kuvassa näkyy alkuperäinen letkuside vasemmassa reunassa. Sen kiristämiseen tarvitaan siihen tarkoitukseen tehdyt pihdit. Kyseinen letkuside on kertakäyttöinen.

Ei enää muovisia suodattimia
Se on ainakin varmaa että jatkossa muoviset polttoainejärjestelmän osat saavat jäädä kaupan hyllyyn. Ainakin paineenalaiset. Samoin markettien edulliset "kumiletkut".

Suodatin tietoineen.

Alkuperäissuodatin
Poimin kuvan eräältä keskustelupalstalta siksi että siinä näkyy tyyppitiedot selkeästi. Näitä välttäkää ja jos tiedätte että pyörässänne on tämä niin matkan katkeamisen estävä huoltotoimenpide on vaihtaa tämä korvaavaan metallikuoriseen suodattimeen. Huolto-ohjeiden epäloogisuudesta johtuen on voinut käydä niin että suodatinta ei ole vaihdettu koskaan. Tämä tieto on nyt lähes vahvistettu tekemällä taustatyötä aiheen tiimoilta.

Mahdollisia muutoksia
Tämä tuleva kesä saa nyt mennä näillä opeilla mutta seuraavan talven aikana tulen vaihtamaan uudet letkut, kuten huolto-ohje edellyttää, ja harkitsen suodattimen siirtämistä tankin ulkopuolelle.

Varmaan muissakin huonoja suodattimia
Kehoitan saman vuosimallin (2005 - 2007) ja tyypin Guzzin hankkineita tarkistamaan oman pyöränsä suodatintilanteen kysymällä sitä huoltotyöt tehneestä liikkeestä tai mieluiten asentajalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti