lauantai 27. huhtikuuta 2013

Arkipyörän huoltoa Tankki ja sen sisältö

Kun tankki on irti niin sen sisään on helppoa vilkaista. Sisäpuoli niinkään kiinnosta mutta pohjalaipassa kiinni olevat komponentit: imusuodattimet, letkut, johtimet, liittimet, pumppu, polttoainemäärämittarin anturi ja tietenkin suodatin.

Mielenkiintoa sisältöön lisännee esimerkiksi tämän keskustelun läpikäynti. Myös aiheeseen liittyviä muita räjähtäneen suodattimen nettikeskusteluja löytyy useita. Aihe liittyy Norge, Breva ja Sport -malleihin eli alkupään CARC-mallistoon. Bellagiosta en tiedä. Siinä on erilainen tankki.

Suodatin jota vakiona käytetään ei ole kovin vankkaa tekoa. Huoltokirjassa ei erikseen mainita lainkaan että suodatin pitäisi vaihtaa. Sitä vastoin on olemassa maininta että kaikki polttoaineletkut pitää vaihtaa joka neljäs vuosi. Joskus vaihtoväli voi venähtää kuitenkin pitkäksi jos pyörää ei käytetä kuten omassa tapauksessani. Suodatin on polttoaineen sisällä vuosikaudet. Tarkastin kaikki polttoaineletkut niin ulkopuoliset kuin tankin sisällä olevat eikä niissä ole ulkoisesti vielä mitään vikaa. Se ei tietenkään takaa että ne olisivat kunnossa sisäpuoleltaan tai niistä voi liueta materiaalia.

Vanha suodatin.

Alunperin suodatin on molemmista päistään lieriömäinen mutta muoviosa on pehmennyt ja polttoaineen paine on pullistanut sen räjähdyspisteeseen. Kuin tiine sammakka. Tämän poksahtaminen keskeyttää matkan varmasti! Kannattaa käyttää kokometallista polttoaineenruiskutuslaitteeseen tarkoitettua suodatinta. Itselleni kävin hakemassa sopivan Motonetistä. Samalla sen koko vaihtui kolmannesta isommaksi. Seuraava vaihto vasta ei tule heti vastaan. Teräspelti tuskin tankin sisällä ruostuu kovasti....

Muutakin pientä havaitoa tuli tehdyksi: joku kömpelys merkkihuollossa tai aiemmin jo tehtaalla asentanut tankin laippaa paikoilleen ja tiiviste ei olekaan mennyt paikoilleen vaan tursotti laipan reunan alta. Tiiviste oli hieman leikkautunut ja seuraavan ruuvin reiän kohdalta lähes poikki. Polttoaine turvottaa myös kumia ja siksi tiivisteen työntäminen sille kuuluvaan uraan voi olla vaikeaa. Kun tiivisteen antaa olla poissa polttoaineen vaikutuksesta ja lämpimässä tilassa niin se ihan itsekseen kutistuu liki alkuperäisiin mittoihin. 

Pelasin hieman riskillä kun liimasin katkenneen kohdan pikaliimalla ja sipaisin polttoaineen kestävää tiivisteliima hiukkasen ko kohtaan ennen tiivisteen asennusta. Toistaiseksi on pitänyt.

Johtimien läpivienti.

Tätä kohtaa en halunnut avata eikä siihen suoranaista tarvetta olekaan. Se tuskin mahtuisi enää takaisin paikoilleen koska polttoaine senkin on tietenkin turvottanut. Tankin sisällä olevat johtimien kuoret olivat jo melko kovettuneet polttoaineen vaikutuksesta mutta siitä ei ole haittaa kunhan huollon yhteydessä ei yritä niitä taivutella. Toisin on tankin ulkopuolella. Huollon ja muidenkin tankin alapuolen toimien yhteydessä tulee liikutelluksi johtimia jotka sielläkin ovat hieman jäykistyneet. Päätin tehdä ennaltaehkäisevää työtä ja tukea johtonipun tukevasti ja estää sen heilumisen läpiviennin välittömässä läheisyydessä. Jääpä ainakin jonkinlaiset karvat joihin tinata uudet johtimet jos tapahtuu vaurioita.

Laippa irrotuksen jälkeen.

Laippa on vuotanut merkkihuollon jäljiltä hieman tihkumalla ja tankin alapinta oli jonkin verran kostea ja likainen laipan ympäristöstä. Samoin sen alapuolinen alue. Monissa malleissa siinä on ABS:n tekniikka.

Ennen purkua. Tiiviste huonosti vasemmalla.

Tiiviste pilkottaa laipan alta vasemmassa reunassa. Muutoinkin alapinta oli sottainen. Sähköjohtimet ovat resuisen näköiset. Myös liittimen sisällä olevat tiivisteet olivat murentuneet. Päätin fiksata koko homman. Tuin johtimet, laitoin osittain uuden suojasukan, uudet tiivisteet liittimeen ja kumisen suojatutin liittimen juureen.

Laippa pestynä ja johtimet korjattuna.

Tämä laippa oli jo mukavampi laittaa paikoilleen. Johdinnippu on tuettu nippusiteellä polttoaineliittimeen.
Muutoin tankin sisällä olevat komponentit näyttivät olevan kunnossa. Alla muutama kuva osista.

 Heti irrotuksen jälkeen.
 
 Polttoaineen paineensäädin.

 Polttoainepumppu. Ei liene nippusidekään notkeimmillaan.

Polttoaineen määrämittarin anturi.

Imusuodatin. Toinen toisella puolen pumppua.

Uusi polttoainesuodatin. Teräspeltiä. Sekä uudet "klemmarit".

Kuvassa näkyy alkuperäinen letkuside vasemmassa reunassa. Sen kiristämiseen tarvitaan siihen tarkoitukseen tehdyt pihdit. Kyseinen letkuside on kertakäyttöinen.
Se on ainakin varmaa että jatkossa muoviset polttoainejärjestelmän osat saavat jäädä kaupan hyllyyn. Ainakin paineenalaiset. Samoin markettien edulliset "kumiletkut".

Suodatin tietoineen.

Poimin kuvan eräältä keskustelupalstalta siksi että siinä näkyy tyyppitiedot selkeästi. Näitä välttäkää ja jos tiedätte että pyörässänne on tämä niin matkan katkeamisen estävä huoltotoimenpide on vaihtaa tämä korvaavaan metallikuoriseen suodattimeen. Huolto-ohjeiden epäloogisuudesta johtuen on voinut käydä niin että suodatinta ei ole vaihdettu koskaan. Tämä tieto on nyt lähes vahvistettu tekemällä taustatyötä aiheen tiimoilta.

Tämä tuleva kesä saa nyt mennä näillä opeilla mutta seuraavan talven aikana tulen vaihtamaan uudet letkut, kuten huolto-ohje edellyttää, ja harkitsen suodattimen siirtämistä tankin ulkopuolelle.

Kehoitan saman vuosimallin (2005 - 2007) ja tyypin Guzzin hankkineita tarkistamaan oman pyöränsä suodatintilanteen kysymällä sitä huoltotyöt tehneestä liikkeestä tai mieluiten asentajalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti