perjantai 26. huhtikuuta 2013

Arkipyörän huoltoa Laturin hihna


Järeä laturi
Breva 1100:ssa on erillinen sylinterien välissä piilevä autotyyppinen vaihtovirtalaturi. Sille on veto moniurakiilahihnalla kampiakselin päästä. Kotelo on kiinni kuudella kuusiokoloruuvilla. Samalla irtoaa öljynjäähdytin telineineen.

Hieman ikääntynyt hihna
Hihna on vielä alkuperäinen. Siinä ei näkynyt minkäänlaisia kulumisen merkkejä ja kireyskin oli hyvä. Vain hihnakotelon puhdistus ja kansi takaisin kiinni.

Ylhäällä laturi. Alhaalla kampiakselin pää.

 Äärimmäisenä vasemmalla on hihnan kiristin.

Oikealla laturin kiinnityspultti.

Pitkittäispultit löysätään ja kiristyspultilla säädetään
Kiristimen rakenteesta varmaankin oivaltaa miten tulee toimia kun hihna pitää vaihtaa ja sen jälkeen säätää. Tämä hihna saa luvan jatkaa. Kestää varmaan vielä useita kymmeniätuhansia kilometrejä.

Varahihna matkassa
Ostin varahihnan Motonetista jota säilytän satulan alla varalla. Hihna on varsin helppo vaihtaa tienvarsiolosuhteissa työkalupussukassa mukana olevilla työkaluilla. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti