sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Arkipyörän huoltoa Kardaanin ja perävaihteen tarkastelua

Jo parissa aiemmassa jutussa tullut ilmi asioita johon normaalin huoltokäytännön piiriin kuuluvien toimien lisäksi ilmenee asioita joihin pitäisi jossain vaiheessa puuttua. Aiemmin oli polttoainesuodattimen ominaisuuksien osalta juttu. Nyt tarkastellaan voimansiirtojärjestelmän muutamaa osaa eli kardaanin kotelon, teknisemmin kutsuttuna C.A.R.C.-järjestelmän, perävaihteen ja -tuennan ilmiöitä.

Itse perävaihde, tarkemmin sen öljy, kuuluu huolto-ohjelman piiriin ja sen mukaan toimitaan laittamalla uusi öljy ja sen lisäksi kitkaa vähentävä lisäaine. Aiemmin piti olla niin että lisäainetta ei tarvita mutta tehtaan takaisinkutsun jälkeen, jossa perävaihteet vaihdettiin uusiin, tuli ilmoitus lisäaineen käytöstä. Molykote A dispersio.

Homma käy kivuttomasti myös kotiasentajalta. Ainakaan ei jää työkaluista kiinni. Varaosana voi tarvita perävaihteen etummaisen paljetiivisteen pannan. Tai jos alkuperäisestä on riittävästi jäljellä, kunnostaa se.

Pidän jossain määrin arvelluttavana että näin tuoreessa ja vähän ajetussa pyörässä on tällaisia piilovikoja jotka eivät ole huoltotoiminnan piirissä.

Tarvittavat työvälineet.

Vasemmalla työkalut jotka tarvitaan pyörän oman työkalupussukan kalujen lisäksi homman suorittamiseksi.
17 mm hylsy pyöränpultteihin, 13 mm piippuavain tai kiintoavain perän pultteihin sekä 17 mm kiintoavain tuennan mutteriin. Työkalupussukan avaimet: 5 mm kuusiokoloavain pakoputkeen, 10 mm kiintoavain pakoputken klemmariin ja 13 mm kiintoavain tuennan pultin kantaan. Vaihtopääruuvari pölykapseliin ja palkeen kiinnityspantaan.

 
 Pakoputken klemmari.

Heti pakoputken kokoojapöntön vieressä oleva klemmari löysätään. Pakoputkea ei tarvitse irrottaa.

 Vaimennin löysättynä.

Äänenvaimentimen kiinnityspultti avataan ja vaimennin lasketaan lattialle. Mikäli irrottaa koko pöntön niin tiiviste voi kärsiä ja uusi sellainen tarvitaan.

 Takajarrun irrotus.

Kun takajarrusatulan pultit avataan niin satula irtoaa jarrulevystä taapäin vetämällä. Jarruletku irtoaa perävaihteesta ja kardaanitunnelista alaspäin painamalla. Kiinnikket ovat muovisia mutta niissä ei ole mitään lukitusta. Kardaaniputken alapinnalla kulkee myös muita letkuja jotka ovat saattaneet kerätä jonkin verran likaa ympärilleen. Tässä vaiheessa on hyvä puhdistaa koko tuennan ulkoiset rakenteet liuottimella ja harjaamalla.

Jarruletku ja huohotusletkuja.

Takapyörän pölykapselin irrotus.

Takapyörä irrotetaan samoin kuin autonkin alumiinivanne. Pultteja on neljä joissa kussakin keskityskartio.

 Takapyörän kiinnityspultit kartioineen.

Keltainen aine pulteissa on Mastinox -nimistä korroosionestoainetta jota käytän teräspulteissa kun ne tulevat alumiinin kanssa tekemisiin. Aine myös estää tahattoman kierteiden aukeamisen.

Takapyörän ja perän välissä on ohut suojalevy.

Jos tämä suojalevy puuttuu kyseinen pyörä ei ole ollut takaisinkutsun piirissä perän muutosten suhteen tai levy on kadonnut myöhemmin. Levy suojaa perävaihteen huulitiivistettä.
Tehtaan tekemä takaisinkutsu koskee kaikkia siihen kuuluvia pyöriä mutta jos pyörä on ostettu ulkomailta tai on ns rinnakkaistuotu ei ilmoitus takaisinkutsusta tavoita ko pyörän omistajaa Trafin tai virallisen maahantuojan kautta vaan omistajan on itse otettava selvää koskeeko jokin takaisinkutsu juuri hänen pyöräänsä. Takaisinkutsut Trafin kautta.

Reaktiotanko irrotetaan takapäästään.

Samalla kannattaa tsekata onko reaktiotangon nivelet vielä välyksettömät. Jos välystä on niin se ilmenee ajossa voimansiirron lonksumisena ja kolahduksina. Saattaa aiheuttaa liikkeellelähdettäessä epämääräistä värinää.

Reaktiotangon pultissa on kaksi paksua aluslevyä.

Pulteissa ei saa olla kulumajälkiä vaan reaktiotanko on puristamalla kiinni nivelessä. Jos pultti on löysä niin reaktiotangon reiät kuluvat soikeiksi ja aiheuttavat voimansiirron pahenevaa lonksahtelua.

Viimeistään tässä vaiheessa irrotetaan ABS-anturi ja sen johdotus perävaihteesta. Jos sellainen kikastus sattuu olemaan.

 Perävaihteen kiinnityspultit irrotetaan.

Pultteja on neljä kappaletta eikä niissä ole aluslevyjä. Pultteja ei voi korvata tavallisilla rautakauppapulteilla. Näillä on suuret lujuusvaatimukset. Pultteihin ei kuitenkaan tarvitse käyttää kierrelukitetta.

 Kardaaniakseli tunnelissaan.

Kun perä on irrotettu on maisema tämän näköinen. Perän irrottamiseksi ei tarvita mitään kikkailuja vaan se irtoaa nivelestä ja ohjuritapeistaan (pikkureiät oikealla) kevyesti taapäin vetämällä.

 Kardaanitunnelin pohja.

Tunnelin pohjalta löytyi tilkka vettä ja jotain öljyn tapaista muhjua sekä jotain muuta epäpuhtautta. Nämä siivotaan pois. Mitään tiivisteitä ei rakenteessa ole. Lähinnä vedestä on haittaa teräsrakenteille ja ajan kanssa myös kardaanin ristinivelille.

Perävaihteen puoli.

C.A.R.C.-tuennan kumipalkeen kiinnitinpanta on jo melkoisen ruostunut. Sen hajoaminen aiheuttaa peräöljyn paon kardaanitunneliin ja siellä pesivän veden ja muun muhjun pääsyn perävaihteeseen. Saman tietysti aiheuttaa kumipalkeen hajoaminen. Tämä kuitenkin on suojassa auringonpaisteelta että sikäli sen kestävyys voi olla vielä useita vuosia. Kuitenkin seurattava asia.

 Palkeen panta hiekkapuhallettuna.

Hieman lisäpuhallusta niin kaikki korroosio on poissa ja pannan pinta on altis maalin tarttumiselle.

 Panta maalattuna.

Ruosteen poisto ja maalaus auttaa pantaa kestämään seuraavat sen seitsemän ajokautta. Metalliosien maalauksessa maalin pysyvyyttä parantaa kun puhtaaseen oksidoitumattomaan pintaan annetaan hieman lämpöä ja maalataan vasta sitten. Fysikaalinen totuus on että kylmä metalliosa kerää ympärilleen kosteutta ja maali ei tartu kunnolla mutta muutaman asteen ero lämpöisen suuntaan auttaa maalin tarttumisessa.

Vanhan pannan uusi elämä.

Ruostuneiden kohtien "kraaterit" näkyvät maalipinnan läpi. Lujuutta kuitenkin vielä riittää.
Osien ja tasopintojen puhtaus pitänee lian ulkopuolella. Valitettavasti ilmankosteus pääsee hiljalleen kardaanitunneliin ja siksi on hyväksi parin vuoden välein tehtävä tunnelin avaaminen ja näkyvän kosteuden poisto. Vaikka huolto-ohjeessa sitä ei mainitakaan. Pannan kiinnitysruuvit ovat tavalliset lyhyehköt peltiruuvit. Nekin ruosteessa mutta toimivat vielä. Niiden tehtävä on kuitenkin pitää pantaa sen verran kiinni että asennus onnistuu. Lopullisen tiiveyden määrää kardaanitunnelin päätytason puristuminen pantaa vasten.

 Perä asennusvalmiina.

On muistettava että parin ohjaustapin ja neljän pultin muodostama kiinnitys kantaa koko kuorman minkä pyörä matkustajineen ja matkavarusteineen muodostaa. Lisäksi kuorma on "kiertävä" koska ripustus on toispuoleinen. Siksi kiinnitystasopinnassa ei ole tiivistettä joka saattaisi antaa periksi. Pintoihin voi sivellä ohuelti vaseliinia ennen kiinnitystä oksidoitumisen estämiseksi.

Kardaanin nivelen spoorit on syytä voidella. Itse ristikolle ei voi tehdä muuta kuin tarkastaa että sen liikeradat eivät nyi tai ahdista. Kokoaminen menee vastakaisessa järjestyksessä eikä ole vaikeaa.

Peräöljy valuu pois perävaihteesta huohottimesta mikäli sitä irrallaan säilyttää muussa kuin toiminta-asennossaan tai akseli ylöspäin nostettuna. Alla olevia muovinippeleitä sietää varoa särkemästä. Yksi niistä on juuri pohjapropun kohdalla ja proppua avatessa/kiristäessä voi vahinko sattua. Pohjapropussa on monikertakäyttöinen USIT-tiiviste. Ei siis tarvitse kiristää kovin kireään.

Homma paketissa ja valmis baanalle.

Vielä kun muistaa kiristää pakoputken mutkan kiristyssiteen. On tärkeää että pakoputken jatkos on tiivis. Jos happea pääsee pakoputkeen niin katalysaattori voi vioittua ja matkanteko loppua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti