sunnuntai 16. elokuuta 2015

Arkipyörän ylläpitoa Uusi akku


Yli kymmenen vuoden ajan
Talouden käyttöpyörä on malliltaan Breva 1100 vuodelta 2005. Pyörällä ajetaan likimain joka vuosi mutta joskus vain muutama tuhat ja toisinaan saattaa tulla yli kymmenenkin tuhatta kilometriä mittariin. Tämä vuosi on ilmeisesti noita vähäkilometrisiä.
Tämän vuoden kilometrit ovat tulleet lähinnä California Adamantilla joka on kolmipyöräinen L5-luokan ajoneuvo. Sitä voi ajaa B-kortilla 18V täytettyään.

Brevaan akku
Akku on viimeksi hankittu viime vuoden keväällä. Viime vuonnakin pyörällä ajettiin varsin vähän ja se seisoi tallin perällä valmiudessa jos sitä tarvittaisiin. No ei tarvittu kun  muita pyöriä oli ajossa. Eniten kilometrejä kertyi California Adamantille. Nyt C. Adamant on seisontavakuutuksessa ja huollossa. Breva otti sen tehtävät vastaan kuljetuslaitteena.

Akku ei tykkää vähäisestä käytöstä
Edellämainituista syistä eivät akut tykkää hyvää koska pyörässä on sähkön kulutus päällä kaiken aikaa. Ajotietokoneen muisti ja kello ottaa osansa kuten varkaudenestokin. Sähköä siis kuluu koko ajan pyörän seisoessakin. Yksi tapa on ottaa akun maakaapeli irti mutta silloin menetetään muutamia tietoja ja ajotietokoneen asetukset.

Halpa kertakäyttöinen
Kallista akkua ei siis vähän ajettavaan pyörään kannata laittaa. Vaan joka vuosi uusi. Ei rasitu latausjärjestelmä eikä tarvitse pelätä käynnistymättömyyttä. Olen kokeillut laittaa akkuun kiinni ylläpitolaturin mutta se ei toimi oikein koska kulutusta on päällä. Akun irrotus virtapiiristä auttaa asiaa mutta sekään ei takaa että akku kestää jatkuvan ylläpitolaturin käytön.

Entinen on entinen
Pyörässä yli vuoden ollut Euroglobe jaksoi niukasti startata ison V-moottorin. Lataaminenkaan ei juuri auttanut.
Hankin siis uuden akun. Biltema on aivan naapurissa ja sieltä hyllystä löytyi sopivan oloinen akku: 14 amppeeritunnin geeliakku. Muutoin mitat ja napaisuus ovat sopivat mutta korkeus on pienempi kuin alkuperäisakulla tai sen seuraajalla Euroglobella. Laitoin palan 15 mm paksua telttapatjaa akun kokoisen palan akkutelineen pohjalle. Se korvaa korkeuden puutteen.

15 mm telttapatja.

Kuvassa oleva patja on vielä telttailukäytössa mutta sen edeltäjä kelpaa enää satunnaiseen muuhun käyttöön kuten akun alle tärinää poistamaan

 Akun varaosanumero.

 Akun tyyppimerkintä.

Sopiva
Tiedä sitten tarkoittaako merkinnä kirjaimet MG Moto Guzzia mutta akun sopivuuden kannalta katsoen niin voisi olla. Luku 14 tarkoittaa akun amppeerituntimäärää ja BS napaisuuden järjestystä.
Alkuperäisakun tyyppimerkintä on YTX20CH-BS.

Tehottomampi
Alkuperäisakussa amppeeritunteja on 18. Tämä on siis pienempi teholtaan mutta ei niin merkittävästi etteikö se kunnossa ollessaan jaksaisi tehdä varsin monia käynnistyksiä peräjälkeen. Tämän pyörän tapauksessa pitäisi olla järjestelmässä jokin vika tai polttoaineen puute jos ei käynnistyisi: digitaalinen moottorinohjaus hoitaa käynnistyksen ja käynnistyminen on aina tapahtunut ensimmäisellä yrittämällä paitsi joskus kovalla pakkasella on tarvittu toinenkin käynnistyssuoritus. Se on pyörän historiassa ollut harvinaista.

Ohjattu käynnistyminen
Käynnistys tapahtuu painamalla käynnistyspainiketta ja siitä järjestelmä saa tiedon että kuljettaja haluaa käynnistystä. Järjestelmä käy lyhyesti läpi itseään ja aloittaa käynnistyksen ja jos sitä ei ensimmäisellä kerralla tapahdu järjestelmä tekee toisenkin yrityksen automaattisesti.

Akku akkutelineessään.

Lähellä ja halpa
Akun hinta oli 56€. Eli melko edullinen merkkiakkuihin verrattuna. Itsellä ei ole tästä akkumallista omakohtaista kokemusta mutta kaverin H-D:ssä se on pelannut useamman vuoden mutta siinäkin on digitaalinen moottorinohjaus joka osaa käynnistämisen olosuhteiden mukaan. 
Vertailun vuoksi merkkiakkujen hintoja.

Toista himoitsin
Mieluiten olisin hankkinut Bilteman kalsiumakun mutta niissä oli joko mitoissa tai napaisuuden järjestyksessä eroa. Niistä on pelkkää hyvää sanottavaa: Alkoholipyörässä sellainen oli kolme vuotta ja nyt se jatkaa C. Adamantin akkuna kun Alkoholipyörä on muutostyön alla.

Kytkimen ilmausletku
Kuvan alareunassa näkyy maanavan päällä kulkeva kytkimen ilmausputki. Sen kautta voi vaihtaa kytkinnesteen kätevästi. Se on syytä tehdä viimeistään noin viiden vuoden välein niin järjestelmä ei hapetu kytkinnesteen kerätessä hiljalleen vettä itseensä. Jarruneste, joka on samaa tavaraa, vaihdetaan joka toinen vuosi. Huolto ei tee sitä pyytämättä vaan vaihdon pyytäminen on asiakkaan vastuulla. Tietenkin siitä pitää erikseen maksaa. Normaalisti teen sen itse.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti