perjantai 21. elokuuta 2015

Arkipyörä Putket kuumana


Rosteri vaihtaa väriä
Pyörittelin tänään kaupungilla hieman toista tuntia asioilla ja otin vielä pienen spurtin moottoritien rampista ja kurvasin Shellin baariin kahville. Pakokäyrät olivat saaneet kivaa "rusketusta" pintaansa.

Vesi ei pesi
Jos on ollut moottoriöljyn seassa vettä niin nyt ei ainakaan ole. Kone oli naksuvan kuuma ja kuului kahvion terassille asti.

Pakokäyrässä kauniit päästövärit.

Käy kauniisti
Kuuma kone käy nätillä äänellä ja vetää herkästi. Kahvittelun jälkeen piti lähteä. Kännistyshäiriö iski jälleen. Siis toisen kerran pyörän historiassa. Edelliselläkin kerralla kone oli hyvin kuuma.

Ylikuumeneminen
Käynnistinmoottori ei lähtenyt pyörimään koska herätevirta solenoidille puuttui. Työnsin pyörän varjoon ja kymmenen minuutin päästä lähti jälleen normaalisti. En siis tehnyt mitään. Asiaa täytyy tutkia. Tallille päästyäni sammutin pyörän ja käynnistin uudelleen. Toimi taas moitteetta. Jotain lämmöllä on asian kanssa tekemistä. Akkujännitettä oli riittävästi. Ehkäpä asia selviää ajan kanssa...

Myöhemmin
Käynnistymättömyyttä ei ole ilmojen kylmettyä ilmennyt. Vika on toistaiseksi piilossa.
Muualtakin on  kuulunut vastaavaa ilmiötä olevan. Moottorin jäähdyttyä kone käynnistyy normaalisti. Lieneekö jokin moottorinohjauksen turvajärjestelmä...

Ei merkittävää haittaa
Ajotietokoneesta tai moottorinohjausesta etsimällä ei löytynyt vikailmoitusta. Olisi olettanut että olisi jotain mainintaa. Alhaisesta akkujänniteestä tulee kyllä ilmoitus silloin kun akku ei ole täynnä tai ei kunnossa. Kummallakaan kerralla ei asiasta ole ollut kuin lyhyt odotuksen vaiva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti