sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

California Adamant Peräytyslaitteen tuenta rikki


Oheishuomio
Perävaihdetta rassatessa huomasin että peräytyslaitteen kiinnitys on jotenkin vetelä. Syvällisemmän tutkimisen jälkeen pystyikin toteamaan että sen toinen kiinnityskorvake oli murtunut irtipoikki. Se selittääkin miksi peruuttamisessa ei oikein ollut voimaa vaan hihna luisti.

Hitsata pitää
Asia on helpohko korjata varsinkin nyt kun on asian mukaiset rampit joiden päälle C. Adamant on helppo ajaa. Saa taas makuultaan harrastaa.

 Hitsaushommia tiedossa.

Ensin puhdistus
Pitää hieman purkaa lisää että voi hiekkapuhaltaa osat puhtaiksi maalista ja hitsata. Ja sen jälkeen uudelleen maalata ja koota. Sadepäivän hommia.

Peräytin liki kokonaisuudessaan.

Muut rakenteet
Loput osista ovat kardaaniakselin ympäri oleva iso kiilahihnapyörä ja sen ympäri kulkeva kiilahihna joka on toistaiseksi roikkumassa nippusiteillä rungossa odottamassa korjauksen valmistumista. Lisäksi vaijerivälitteinen kytkinvipu pyörän vasemmalla puolella. Käyttönappi vasemmalla ohjaustangossa.

Vielä alkuperäinen hihna kunnossa
Hihnan vaihtoa varten pitää kardaani irrottaa takapäästään. Viiden pultin irrotus riittää.

Tarve vasta kun on muutoin vaikeaa
Peräytyslaite ei ole erityisen välttämätön mikäli pysäköi tasaisella tai keula ylämäkeen. Mutta helpottaa liikkeelle saamista jos on tullut ajettua hankalaan paikkaan.

Hitsaus
Aloitin peräytyslaitteen kunnostuksen iltapäivällä osien puhdistuksella ja irronneen korvakkeen hitsaamisella takaisin paikoilleen. Sähköliitin oli vahingoittunut. Jäänyt todennäköisesti jotenkin likistykseen. Vaihdoin uuden.

Asennus
Sitten pyörän alle makuulle, vasen iskunvaimennin irti ja peräytyslaitteen pujotus sijoilleen. Pultit kiinni, hihna päälle sekä käyttövaijerin asennus. Helposti sanottu mutta aikaa meni useampi tunti.

 Peräytyslaite kytkimineen.

Peräyttimen moottorikotelo keskellä.

Muita kohteita
Vasemmalla näkyy kardaanin kumikytkin jonka läpi kulkee V2 -moottorin tuottama voima takapyörille. Peräyttimen oikealla puolella on jarrupaineen jaotin ja jarruvalon painekytkin.

 Peräytyslaitteen käyttövipu.

 Lisää aiheesta: peräyttimen prototyyppi.

Öljyvuoto
Venttiilikopan kiinnitysruuvin juuresta vuoti moottoriöljyä. Tutkin asian myöhemmin. Nyt tein pikakorjauksena tiivisteliiman laiton ruuvin kannan alle josko se auttaisi vuotoon kunnes seuraavan kerran tarvitsee venttiilikoppa avata.

Välysten tarkastus
Viimeistään 20.000 km kuluttua on venttiilivälykset tarkistettava. Eli 100.000 km huollon yhteydessä. (Saattaa olla myös 200.000 km huolto koska pyörän historia ei ole aivan varmasti tiedossa...)

Keskellä vuotanut ruuvin kierre.

Kierteiden kautta
Jotkin kierteet tai huokoset kansivalussa yltävät öljytilaan asti joten kierrettä myöden vuotaminen on mahdollista.

Yhdelle päivää harrastusta
Toki näin keskellä heinäkuuta voisi ajellakin tai viihtyä olutterassilla mutta menee se päivä mielekkästi näinkin ja vielä jäi ilta aikaa pöristelyyn.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti