tiistai 21. heinäkuuta 2015

Renkaanvaihto Dacia Logan Vaniin


Goodyearit pilaantuivat äkkiä
Mittarissa on pientä vaille 60.000 km joista noin 40.000 ajettu Hakkapeliitta nastatalvirenkailla. Autoa ostaessa uutena olivat nämä Goodyear kesäkumit tavaratilassa. Hakkapeliitat ovat vielä aivan hyvässä kunnossa vaikka muutama nasta onkin irronnut. Sen sijaan vähän ajetut Goodyearit ovat kokolailla tiensä lopussa. Pintaa tosin on vielä laillinen määrä. Etukumeissa jopa 4 mm.

Älytön melu ja muutenkin huonot
Lievään renkaanvaihdon ennakointiin ajoi se että Goodyearit olivat kovin meluisat maantiellä vaikka muutoin hyvät ajaa. Lisäksi yhdessä renkaassa oli kudosvaurio joka vatkasi ohjauspyörää 50 - 70 km/h nopeuksissa.

 Vanha kesäkumi.

Kuviota jäljellä noin 3 mm.

Vanhan kumin koko- ja tyyppimerkintä.

Vanhan renkaan kulutuspinnan kuvio.

Melun aiheuttaja
Tämän kuvion aiheuttama tai muusta renkaan rakenteesta johtuva melu asfalttipinnalla pakotti vaihtamaan toisiin renkaisiin. Kahdeksaakymppiä vielä kärsi ajaa mutta 100 km/h nopeus ylitti jo alhaisetkin mukavuusvaatimukset. Ääntä piti korottaa jos aikoi keskustella.

Uuden kesärenkaan tyyppitiedot.

Uudet kumit edullisesti
Mistään huippurenkaasta ei ole kyse eikä energialuokkakaan ole ihan parhaasta päästä. On kuitenkin musta ja pyöreä joten se täyttää vanteensuojuksen tehtävät siinä suhteessa.

Tasapainoiset
Tasapainoitettaessa tarvittiin tasapainopaloja keskimäärin vain noin 20 grammaa per pyörä. Huomattavasti vähemmän kuin oli Goodyeareissa. Niissä oli jopa 70 gramman painotuspaloja.

Uusia kumeja.

Kohtuuhinnalla alle
Valmistaja on minulle tuntematon kiinalainen, tms firma. Hintaa neljälle kumille tuli 300€. Asennus vanteille kolmekymppiä lisää. Nyt on muutamaksi vuodeksi kesäkumia. Myös venttiilit uusittiin.

Uuden renkaan pintakuvio.

Erilainen pinta
Poikkeaa erityisesti keskialueeltaan edellisistä renkaista. Keskellä on täysin kuvioton kohta ja neljä leveää pitkittäisuraa. Myös reunoille suuntautuvat vedenpoistourat ovat varsin leveät. Yhtymäkohtia vanhojen renkaiden kuvioon voi ehkä löytää renkaan reunoista.

Hiljaisen hiipivää
Koeajo moottoritiellä ja paikallisteillä osoitti että kaksi pahinta vaivaa entisten renkaiden aikana ei enää ilmene. Rengasmelu puolittui ja ohjauksen vatkaus pienillä nopeuksilla katosi. Ajotuntuma on hitaampi ja eikä niin terävä kuin entisillä renkailla. Eiköhän näilläkin totu ajamaan. Radio ainakin kuuluu paremmin kun ei kuulu renkaiden jyrinää. Voi myös keskustella ajon aikana.

ABS ei aktivoidu
Pitoa ei ole vielä tullut testattua. Tosin ei sitä taidettu tarvita testata edellisilläkään renkailla. Autossa on ABS -järjestelmä mutta se ei ainakaan omien ajosuoritusteni aikana ole kytkeytynyt kertaakaan päälle.

40.000 km myöhemmin
Renkaissa vielä paljon pintaa eivätkä melua. Ajettavuus osoittautunut jämäkäksi ja tarkaksi. isoja kuormia kuskailtu pitkiä matkoja. Lähinnä mökille ja takaisin. Lisäksi Tampere - Ylöjärvi - Kangasala - kaupunkialueella pyörimiset ja matkat moottoritietä pääkaupunkiseudulle.
Ehdottomasti paremmat kuin Goodyearit.

Nokialaiset talvirenkaat jatkavat tehtävässään luotettavasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti