maanantai 9. joulukuuta 2013

California Adamant Peräytysvaihteen prototyyppi


Liki kaikki tarpeellinen
Nyt on koossa kaikki ne komponentit, lukuun ottamatta sähköistä kierrosluvun säädintä, joita pakkivaihteen rakenteessa tarvitaan: käyttövipu, lukitsinmekanismi, käyttövaijeri ja voimansiirto. Nämä kaikki rakenteet ovat vielä protovaiheessa koska haluan tutkia eri vaihtoehdot ja niiden toiminnan.

Helppokäyttöisyys
Lähtökohta on että pitää olla kevytkäyttöinen mekanismi jolla peruutusvaihde kytketään päälle ja pois. Samalla kun se kytketään niin pyörän oma voimansiirto kytkeytyy pois ja ainoa liikuttava voima on tällöin sähköinen peruutusvaihdejärjestelmä.

Kaksi varmistuskytkentätapaa
Helpoin tapa on kytkeä peräytyksen sähköinen järjestelmä vapaan merkkivalon taakse. Pakki ei siis toimisi jo vaihde on päällä.
Toinen tapa olisi käyttää kytkinvaijerissa, osassa mallistoa, oleva katkaisin joka kertoo että kykinkahvaa puristetaan.

 Käyttövipu.

Käyttövipu
Vipu sijaitsee pyörän vasemman sylinterin kupeessa. Kuvassa oleva kokeilukappale on liian lyhyt ja siihen joutuu kurkottelemaan satulassa istuen. Sitä pitää jatkaa ainakin noin 25 senttiä ja taivuttaa hieman pyörän tankkia kohden.

Vastaavanlainen ratkaisu kuten auton käsijarrussa
Vivun päässä näkyy nuppi jolla pakin päällelukitus laukaistaan pois painamalla sitä varren suuntaan.
Kuvan oikeassa reunassa näkyy vaihdepoljin jonka toiminta estyy kun pakki on kytketty. Mekanismi on vielä rakentamatta. Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä.

 Yksinkertainen hakalukitus.

Hakalukitus
Lukitus kaipaa vielä hieman viimeistelyä ja ehkä se pitää tehdä teräksestä että kestää pidempään. Toistaiseksi tämäkin toimii. Vaakasuunnassa on 8 mm tanko joka siirtää voiman vaijerille. Tällä kohtaa jos olisi käyttänyt vaijeria olisi se liian lähellä pakoputkea ja saattaisi vaurioitua kuumuudessa. Yläpuolella näkyy pala astinlautaa.

 Tangosta voima siirtyy vaijeriin.

 Lukitus avoinna eli pakki on poissa päältä.

Varmistelua
Pakin käyttövipu on siis etuasennossa eikä estä pyörän vaihdepolkimen käyttöä. Kun pakki on päällä ei vaihdepoljinta voi käyttää. Ratkaisu estää vahingossa liikkeelle lähdön jos pakki on "unohtunut" päälle mutta ei sitä jos vaihde onkin jo päällä. Siksi pitää olla myös sähköinen varmistus.

Lukitus päällä kuten myös pakki.

Ulkonäköä ja keveyttä
Vaikuttaa siltä että vipumekanismista pitää lähinnä muokata lukitusta ja laittaa pidempi käyttövipu. Ehkä jo tällä viikolla. Vaijeri ja itse vetojärjestelmä toimii varsin tyydyttävästi. Kaikista osista ja rakenteista puuttuu vielä viimeistely ja pintakäsittelyt. Painoa lähtee pois vielä merkittäviä määriä ja pitää rakentaa lasikuidusta suojia joillekin rakenneosille.

Pidempi käyttövipu
Tein pidemmän käyttövivun peruutusvaihteen kytkemisen helpottamiseksi. Sitä varten piti käydä rautakaupassa ostamassa 22 mm putkea 1,5 mm seinämällä.

Hankaluutta hankinnassa
Myyjä sanoi että sellaista putkea ei ole valikoimissa. Itse tiesin  paremmin ja näytin ko putkinipun myyjälle myymälän hyllyssä. Kun tietoa ei ollut tietokoneella niin ei voi myöskään myydä. Osaston esimies haettiin paikalle niin homma alkoi sujua.

Musta maali pintaan
Teräsosat hiekkapuhalsin ja maalasin mustiksi. Alumiiniosia viimeistelin hieman. Muutoin päivä meni kahvilla istumiseksi naapurifirman puolella. Ei sielläkään hirveitä kiireitä ollut.

Pintakäsittelyä
Selkävaiva vaivasi mutta sen verran näpertelin että istuviltaan kiillotuskoneen ääressä hieroin alumiinipaloja rättilaikkaa vasten. Teräsosat oli maalattu jo pari päivää sitten joten niitäkin kärsi jo kosketella. Naama oli kuin neek... syvästi päivettynyt homman jälkeen. Tuo kiilto se ruskettaa äkkiä.

 Pakin voimansiirron osia.

Puhdistus ja hapettuminen
Kiillotuksen jälkeen pyyhin palikat asetonilla että paljas alumiini saa reagoida ilman hapen kanssa ja muodostaa pintaansa oksidikerroksen ja vasta oksidoitumisen jälkeen vaha pintaan. Näin kiilto säilyy pitkään ja on helppo palauttaa kiiltäväksi jonkun vuoden jälkeen.

 Pakin salpa.

Sarjatyötä vuorotellen
Huomasin että yhtä osaa ei kerrallaan kannata kiillottaa. Se kun kuumenee kiillotuksen aikana niin että pyrkii sormet palamaan vaikka on nahkasormikkaat käsissä. Kun yksi osa kuumenee niin ottaa toisen työn alle, jne vaihdellen. Näihin palikoihin meni noin tuntia tähän vaiheeseen. Isoa hihnapyörää pitää vielä hieroa lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti