torstai 20. maaliskuuta 2014

Sääksjärvi Trike Etupyörä ja jarrulevy

Pitkästä aikaa touhuilin trikeprojektin kanssa. Etuvanne oli jossain määrin oksidoitunut ja valitettavasti lakattujen kohtien alta. Koska alunperin homma oli tehty siten että ennen koneistusta etupyörä on pulverimaalattu ja sen jälkeen koneistettu ja koneistuksen jälkeen lakattu. Eli koneistetut alueet ovat vain lakatut yli ja mustan maalin päällä on lisäksi samaa lakkaa. Kuten tiedetään ei lakattu alumiinipinta pysy siistinä kovin kauaa koska ajan mittaan lakka alkaa kellastua ja halkeilla. Jos tulee kolhuja niistä myös lähtee alumiinia myöden korroosio etenemään lakan alla. Vanteet ovat kahdeksankymmentäluvulta eli kolhuja on jo ehtiny kertymään.
Lakkauksen poistin hiomalla koska maalinpoistoainetta ei voi levittää niin tarkkaan etteikö tulisi poistettua sellaistakin minkä kuuluisi jäädä. Hionta vaatii hartioita mutta lakka lähti kohtuullisen hyvin pois tarkoitetulta alueelta. Eikä muualta.
Seuraava vaihe oli viilata kolhut piiloon. Pari isompaa jäi valitettavasti hieman peilaamaan mutta kaikki hapettumat sain pois. Sen jälkeen vesihionta 360 grainin paperilla. Sen jälkeen kuussatasella ja viimeksi tonnisella. Sen jälkeen vielä hiomatahnalla hiomapaperin jäljet pois. Viimeksi vahaus.

Myös ainoa etujarrulevy vaati hieman huomiota osakseen. Kyseessä on puolikelluva valurautalevy eli tyypillinen Brembon matkapyöriin tarkoittama levy. Kelluvuus levyssä oli vain puolittaista johtuen ruostumisesta ja liasta. Jarrulevy koostuu viidestä ruostumattomasta teräksestä valmistetusta holkista, niiden jousilevyistä ja viidestä lukkorenkaasta jotka liittävät keskiön varsinaiseen jarrulevyyn. Lukkorenkaat laitoin luonnollisesti uudet. Lisäksi viisi suurilujuista kiinnityspulttia.
Purkamisen jälkeen ultaraäänipesu ja ruostuneiden osien hiekkapuhallus. Keskiön maalasin tavallisella kiiltävällä mustalla ja uunitin 60:ssa asteessa tunnin verran pysyvyyden varmistamiseksi. Jarrulevyn maalasin 600:n asteen kuumankestävällä mattamustalla muilta osin paitsi kitkapinnoiltaan.

 Jarrulevy sisäsivultaan koottuna uudelleen.

Ulkosivu.

Etupyörään tilasin uuden renkaan mutta toimitus vaikuttaa kestävän niin vanteen suojana on edelleen ties kuinka vanha kumi. Onhan tässä vielä aikaa odotella ennen kuin tielle pitää päästä.

Etupyörä kokeeksi paikoillaan. Vasen puoli.

Jos pyörä olisi kaksipyöräinen niin tälläkin puolen olisi levy mutta kun taakse tulee trike-versiossa kaksi jarrulevyä niin toinen etulevy joutui poistolistalle. Jarrulevyjen määrä kun pysyy entisellään. Jarrulevyn keskiön tilalle laitoin alumiinilevyn peitteeksi. Keskiö on valumuodoiltaan varsin monimutkainen ja omiaan keräämään likaa.

Oikealta puolen näyttää tältä.

Jarrusatulan uudet kiinnityspultit pitää lyhentää sopivaan mittaan. 30 mm pultista pitää lyhentää noin 5 millimetriä. Muutoin alempi pultti osuu jarrulevyyn kiristettynä. Lokasuojan taemman tukiraudan poistin tarpeettomana. Painonsäästöä sekin. Jarrusatula on hieman päivettyneen näköinen joten sitäkin pitänee hieman siistiä.

Etupyörän akselilta lähtee vaijeri nopeusmittariin. Kun trikessä on auton akseli välityksineen niin vaihdelaatikosta otettu nopeustieto ei enää pitäisi paikkaansa. Siksi nopeus on mitattava etupyörästä. Tietysti alkuperäisen mittarin tilalle olisi voinut vaihtaa nykyaikaisen ja hyvin tarkan digitaalimittarin. Mutta jos alkuperäisen mittarin poistaa on pyörä alistettava nopeusmittarin tarkastusmittaukseen ja se maksaa noin 500 euroa virallisessa tarkastuslaitoksessa. Katsastuskonttorit eivät saa tehdä tätä testiä moottoripyöriin.

Lisäys 29.03.2014
Eturengas Michelin Pilot Street 90/90-18 asennettu vanteelle ja entinen, jossa pintaa on vielä, on luonnollisesti laitettu kierrätykseen. Eli viety ulos pajan roskista vasten nojalleen ja porakoneella lykätty muutama reikä sinne tänne rengasta. Kyllä sen mopo/kevaripojat vievät tarpeisiinsa. Tuskin huomaavat parin millin reikiä. Aluksi.
Alkuperäinen rengaskoko on jonkin verran leveämpi 110/90-18. Eturenkaana kuitenkin oli 120/100-18. Se kyllä täytti hyvin tilavan etulokasuojan sisuksen mutta oli jo niin kulunut sekä erityisesti kovettunut että sillä olisi turvallista ajaa. Valmistettu viikolla 5 vuonna -92.

Tämä uusi Misukka on valmistettu Serbiassa viikolla 36 viime vuonna eli varsin tuore. Ostopaikka oli Motonet ja hinta 77€. Rengas on vahvistettua tyyppiä ja tarkoitettu takarenkaaksi. Siksi sen asennussuunta eturengaskäytössä on vastakkainen nuolimerkintään nähden.

 Michelin Pilot Street.

 Kokomerkintä.

 Virtuaalitasapaino.

Tasapainotin etupyörän tasapainotuspukissa ja sain asetettavan painon suuruudeksi 25 grammaa. Kohtuullinen määrä. Valitettavasti ei sattunut olemaan pajalla yhtään tasapainopalaa liimattavaksi vanteeseen joten tein maalairinteipistä tasapainomerkinnän renkaan kylkeen. Maanantaina pitää käydä kaupassa ostamassa liimapainoja.

Jarrusatulakin paikoillaan.

Kun etupyörä on paikoillaan niin jäljelle jäi vain etujarrusatulan asennus ja jarrunesteiden laitto. Säiliön kansi ja vanha jarruneste pois. Injektioruutalla ilmausruuvista uusi neste sisään ja kansi kiinni. Homma valmis. Jarrukahva tulee sopivan matkan päähän kaasukahvasta ja vaikuttaa oikein jämäkältä. Teho nähtäneen viimeistään jarrutestissä.

Eturenkaan lisäksi keulaan on tehty remonttia seuraavasti. Poistettu jarrujen integrointi ja vasemman puolen levy satuloineen, ainoa, jäljelle jäänyt kelluva jarrulevy peruskunnostettu, jarrusatula puhdistettu ja huollettu, laitettu uudet teleskooppien sisäputket, tiivistesarja pölysuojineen sekä korjattu alkuperäiset iskunvaimentimet jotka eivät olekaan erityisen yksinkertaiset kapineet. Vanteesta hiottu ajan kanssa kertyneet kolhut. Lisänä on tullut nopeusmittarin vaijerin pyöritin. Keulan jousipainetta eli esijännitystä ja paluuvaimennusta voi säätää. Paluuvaimennuksen säätö on nupikoissa teleskooppiputkien yläpäissä. Keula on suhteellisen tukeva 41 mm keulaputkilla ja jäykisteellä alaputkien välissä. Toistaiseksi en muuttanyt keulan kulmaa vaikka trike-käytössä sekin voi vielä tulla eteen. Katsotaan ensin miten pyörä ohjautuu vakio-ohjauskulmilla.

Nykyrenkaissa on sellainen miellyttävä piirre että ei tarvita rengasrautoja ja vanteen suojia kuin hieman vanhan paikoiltaan saamiseksi. Uusi rengas menee päälle sormivoimin. Guzzeissa on jo seisemänkymmentäluvulta asti olleet tubeless- eli sisärenkaattomat vanteet kuten tässäkin tapauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti