torstai 16. tammikuuta 2014

California3 Etuiskunvaimentimet ja puuttuvat osat


Vetkuttelua
Pitkään asiaa siirtäneenä otin California Kolmosen, tulevan Sääksjärvi Triken, etuhaarukasta tukevan otteen ja riipaisin ne irti ja palasiksi.

Uudet sisäputket
Aiemmin jo tulikin todettua että tarvitaan uudet sisäputket. Ne on laitettu tilaukseen. Muita puuttuvia osia ei varaosina saakaan, ainakaan kaikkia.

Kaikkia osia saa
Iskunvaimentimet saa varaosana ja niiden mukana tulee myös uudet jouset. Stein Dinse-onlineshopin hinta on 294,10€ per kappale eli liki 600 euroa jos haluaa molemmat. Jossain voi olla halvempaakin. Arvelin kuitenkin että maksanee vaivan hieman korjailla ja nähdä vaivaa.

Vaurioituneet liukuputket.

Säännöllisen huollon puute
Ilmeisesti edellisen omistajan tarve vaihtaa öljyjä keulaan ei ole ollut ihan huoltotoimenpiteiden kärkipäässä. Tosiasiassa hän oli ihmetellyt sitä miksi putket ovat muuttaneet ulkonäköään heti tiivisteen yläpuolelta. Huollon yhteydessä kun kääntää aina neljänneskierroksen liukuputkia niin kuluminen jakautuu koko putken ympärystään ja pidentää liukuputken ikää. Tietenkin asianmukainen huolto on vielä tärkeämpää.

Edulliset putket
Kromaus on lähtenyt sekä liukuputken alapäästä (ylempi kuva) ja keskikohdalta tiivisteen tietämiltä. Nämä putket maksavat vain muutaman kympin kappaleelta että vika ei ole lompakon kannalta kovin fataali.

Liukuputket vain liukuvat
Teleskooppiputket ovat vain tyhjiä, suoria liukuputkia. Alempi alumiinivalua joka sinällään toimii pitkänä liukulaakerina ja yläputki terästä kovakromi pinnassaan.

Iskunvaimennin on erillinen rakenne
Erikseen liukuputkien sisällä on patruunamalliset iskunvaimentimet. Toinen niistä oli vuotanut nestettään. Ei kuitenkaan patruunan ulkopuolelle vaan patruunan alapäässä olevaan kompensaatiokammioon.

Kompensaatiokammiossa pitää olla vain ilmaa
Sen tarkoitus on kompensoida tilavuuden muutos kun iskunvaimentajan männänvarsi painuu vaimenninpatruunan sisään sisäänjoustossa. Jos kompensointikammio täyttyy nesteellä, tässä tapauksessa iskunvaimenninöljyllä, vaimentimen teho heikkenee oleellisesti.

Paljon tekniikkaa pienessä tilassa
Melko monimutkainen rakenne. Mutta ilmeisen toimiva kunnossa ollessaan. Kompensointikammion täyttyminen ei vastoin aiemmin saamaani tietoa kuitenkaan riko iskunvaimentajaa syvässäkään joustossa vaan tasauksesta huolehtii vastaava ilmatila itse iskunvaimentimen sisällä koska kompensaatiokammion öljy on todennäköisesti kotoisin sieltä. Sen sijaan jos kompensaatiokammio täyttyy teleskoopin voiteluöljystä niin iskinvaimentimen hajoaminen on todennäköisempää. Ainakin tiivisteet pettävät tai männänvarsi taipuu.

Purku, pesu ja kokoonpano uusilla osilla
Vaihdoin uudet tiivisteet ja laitoin sisään SAE 10 iskunvaimentajanestettä. Sitä kului vajaat 100 ml per vaimennin. Voi olla että kokeilen vielä korkeampaa viskositeettiä. Muistaakseni liukuputkien voiteluun sopii ATF tai muukin alhaisen viskositeetin omaava öljy.

Iskunvaimentimet. Vasemmalla alapäät.

Paluuvaimennus
Oikealla näkyvät ohuet puikot ovat paluuvaimennuksen tehonsäätöä varten ja niiden yläpäät päättyvät teleskoopiin yläpään säätönuppeihin. Toinen niistä puuttui. Mihin lie pudonnut.

Neljä jousta per teleskooppi
Jouset, joita keulassa on kahdeksan kappaletta, ovat iskunvaimentajan männänvarren ympärillä ja toiseksi pienin tasauskammiossa. Pienin on ulosjouston loppuliikkeen hidastinjousi. Jäykemmät alimpana ja pidemmät ja löysemmät jouset niiden yläpuolella. Jousten välissä on ohjuriholkit jotka ovat hieroneet varsien keskiosaa kirkkaiksi. Vaimentimen säätöshimmejä en laske jousiksi.

Varaosat löytyivät paikallisesta laakeriliikkeestä
Purin vielä itse iskunvaimentimetkin osiin. Keskenään ne ovat samanlaiset ja niissä on samanlaiset toiminnot.Vaimentimet on monimutkaisuudestaan huolimatta helppo purkaa ja ovat koottu standardiosista.

Iskunnavaimentaja purettuna. Vasemmalla alapää.

Vaimenninmäntä on kunnossa
Männässä venttiileineen ja männänvarressa olisi vielä purettavaa mutta koska se ei vuoda eikä ole mistään rikki niin annan olla.

Pääosat
Ylhäällä sylinteri eli säiliö, vasemmalla alatulppa, kompensaatiomännän palautinjousi, kompensaatiomäntä, vaimennuksen säätöventtiili ja vaimenninmäntä sekä ulospäinliikkeen pidätinjousi ja ylätulppa.

 
Iskunvaimentajan yläpään tulppa ja tiiviste.

Pikkuvika
Tiiviste oli muutoin ehyt mutta huulitiivisteen "jousi" oli muljahtanut pois paikoiltaan ja siksi se vuoti vaimenninnestettä iskunvaimentajaöljyn sekaan. Jousi näkyy kuvassa kello viiden kohdalla.

Tulppa, huulitiivisteen lukitusrengas ja huulitiiviste.

Varorakenne
Lukitusrengas on kiinni tulpassa lievällä puristusliitoksella. Ilmeisesti siksi että jos vaimentimeen tulee männän yläpuolelle liian suuri paine ja teleskooppi siksi jäisi pohjaan ja vaaranataisi ajettavuuden, nousee huulitiiviste pois paikoiltaan ja sitä kautta paine pääsee pois. Huulitiivisteen lukitusrengasta painaa etujousi paikoilleen. Että ei ihan helposti irtoa.

Huulitiiviste, kaksi tulppien tiivistettä ja kompensaatiokammion männän tiiviste.

Verstaan hyllyssä ja laakerikaupassa
O-renkaiden merkinnät ovat: ohuemmat F15 ja paksu F17. Huulitiiviste pitää hakea laakerikaupasta. Kunhan kerkiän.

O-rengassarja.

Samalla muitakin hankintoja
Muutama tällainen erilaisia o-renkaita sisältäviä sarjoja niin ei aina tarvitse lähteä pikkuostoksille kesken päivän. Tällä kertaa tästä sarjasta löytyvät kaikki iskunvaimentimessa tarvittavat tiivisteet huulitiivistettä lukuun ottamatta. Huulitiiviste piti käydä laakerikaupasta hakemassa ja samalla tulin ostaneeksi muutaman laakerin seuraavaksi alkavaan ketjuvetotrikeprojektiin.

Aiempi kokoonpanovirhe
Löytyi vielä yksi vika: kompensaatiomäntä oli toisessa iskunvaimentimessa nurinpäin. Ehkäpä niitä oli joskus huollettu ja koottu huolimattomasti. Mäntä kuuluu "kuppi" ylöspäin. Kun se oli ollut nurinpäin niin kompensaatiomännän jousen päässä oleva muovilevy oli painunut syvennykseen ja väänsi kompensaatiomäntää vinoon. Siksi ei öljy pysynyt oikeassa osastossa.

Sorvilla uudet osat
Toisella puolella ei ollut samaa vikaa mutta siellä kyseinen muovinpala oli turvonnut ja sen liikkeet takertelivat. Sorvasin uudet muovinpalat hieman väljemmällä ja tukevammalla mitoituksella molempiin iskunvaimentimiin.

Jousen päätylevy.

Väärä öljy tai väärä materiaali
Molemmissa levy oli turvonnut ja toisessa vielä vääntynyt väärän asennuksen vuoksi. Levyn ei kuulu olla kuppimainen vaan suora. Keskellä on kohoutuma johon jousi tarttuu kuten muutama kuva ylöspäin on nähtävissä.

Iskunvaimentimien yläkiinnikkeet.

Vaurioita täälläkin
Näistä ylempi oli katkennut oikealla näkyvän kierteen juuresta. Piti ryhtyä koneistushommiin ja tehdä uusi M10x1mm kierreholkki ja sitä varten vastaava sisäkierre että sain sen kiinnitetyksi.

Koneistusta edelleen
Myös uusi mutteri piti tehdä. Siitä tuli avainkooltaan hieman pienempi mutta se ei haittaa eikä jää näkyviin. Näiden palikoiden läpi kulkee iskunvaimentimien säätöpuikot. Vasemmassa päässä oleva kierre on erikoinen M9x1mm. Siihen ei olisikaan ollut vehjettä jolla tehdä sisäkierre. Niistä kierteistä iskunvaimentajan varret kiinnittyvät teleskoopin yläpäihin. Mutterit ovat lukitusta varten.

Pidätinurat
Urat ulkoholkkien kyljessä ovat sitä varten että ylempiä muttereita ja niiden lukkomuttereita (oikealla) kiristettäessä eivät pyörisi tyhjää. Sitä varten on lukitusruuvi teleskoopin ylätulpan kyljessä. Melko monimutkaista tämäkin.

Yläpään tiivistysmutterit.

Toinen jousen esijännityksen säätömuttereista piti valmistaa
Nämä kiinnittyvät M10x1mm kierteeseen kun nuo iskunvaimentajan yläpään kiinnikkeet on työnnetty teleskoopin yläpään tulpan läpi. Niiden päälle tulevat vielä lukitusmutterit. Toinen näistä, ja sen lukitusmutteri, oli kadonnut koska kierre oli katkennut. Löytynee samasta paikasta kuin aiemmin mainittu säätönuppikin. Siis jostain maailmalta.

Oikaisin hieman
Tein siis korvaavan mutterin. Yllä olevassa kuvassa oikeanpuoleinen. Arvelin yhden O-renkaan riittävän. Alkuperäiseen on italianinsinööri suunnitellut kaksi tiivistettä.

 Oikeanpuoleiset omavalmistetta.

Paluuvaimennuksen säätönupit alapinnasta päin.

Ei tullut ihan samanlaisia
Kadonneiden mutterien ja nuppien tilalle tein nämä osat. Alkuperäiset erottaa kyllä. Nuppien alla on tila lukitusmutterille joiden tehtävänä on lukita nuo isommat mutterit etteivät aukea ajosuorituksen aikana. Nupeilla siis säädetään iskunvaimentimien paluuvaimennusta. Molemmat säädetään samaan "jäykkyyteen" niin ei tule eroa eri puolille.

Teleskooppien ja iskunvaimentimien yläpään osat.

Oikeanpuoleisessa tulpassa näkyy alareunassa lukitusruuvi jolla estetään sisäpuolisen osan tyhjää pyöriminen.

Pidätinruuveja
Vasemmassa nupissa on vastaava lukitusruuvi näkyvissä jolla se kiinnitetään iskunvaimentajan säätöpuikon päähän. Periaatteessa yksinkertaisia koneistusosia. Vielä pitää vähän viimeistellä.

Postia tulossa Saksasta
Uusia teleskooppiputkia odotellessa voi kiillotella teleskoopin alaputket. Koneistan niiden yläpäihin tilat teflonlaakereille koska ne ovat ehkä kuluneet soikeiksi. Samalla keulasta tulee herkempi. Ostettavaksi siis jäivät vain sisäputket joiden hinta Stein Dinsellä on 60,25€ kappaleelta. Tammikuun tilauksista 10% alennus.

Iskunvaimentimet ja jouset koottuna.

Apumiestä tarvittiin
Kiitoksia Mikalle olemisesta jousipuristimena loppukokoonpanon ajan! Helpotti huomattavasti kun ei tarvinnut viritellä puristusvehkeitä pylväsporakoneeseen. Samalla laitoin jousijäykkyyden maksimiin. Alkuperäiset jouset lienevät hieman jo vuosien saatossa löystyneet vaikka ei sitä Mikan naamasta nähnyt...

Vaimentimen täytössä niksinsä
Iskunvaimentimen öljyntäyttö pitää aloittaa mäntä pohjaan painettuna ja nostaa säiliön täyttyessä hiljalleen kunnes mäntä on yläasennossa ja öljyä säiliössä mahdollisimman paljon. Tulppa kierretään pohjaan hiljalleen niin että ylimääräinen öljy tylee kierrettä myöden pois. Näin vältytään ilman joutuminen säiliöön.

Sopivaksi arvottu viskositeetti
Iskunvaimenninesteeksi laitoin SAE10-iskunvaimenninöljyä. Keulaöljyksi taidan laittaa tavallista moottoriöljyä. Myös ATF käy.

Syy arvioimiseen
Korjaamokirja ei kerro iskunvaimenninöljyn tyyppiä vaan vain keulan voiteluöljyn laadun.

Hyvässä kunnossa
Alumiiniset alaputket olivatkin, sisäputkien kulumisesta huolimatta, niin vähän kuluneet sisäpuolelta että niitä ei tarvitsekaan ryhtyä koneistamaan liukulaakerin asennusta varten. Naarmujahan siellä on mutta reikä on kuitenkin ympyriäinen.

Siistintää
Puhdistin alaputket liasta, poistin ulkopinnan lakkauksen maalinpoistoaineella, viilasin kolhut ja kiveniskemät piiloon ja poistin oksidoituneen alumiinin pinnasta pois. Ensin hiomakankaalla, sitten karkealla karhunkielellä, hienommalla karhunkielellä ja lopuksi karkealla hiomavahalla. Kun kevät koittaa niin pääsen kiillottamaan osat lopullisetsi ulkotiloissa. Homma kun on melkoisen likaista.

Lika, korroosio ja kiveniskemät poistettu.

Hieman siistimmät puhdistuksen jälkeen
Näitä osia on mukavampi käsitellä. Puhtailla ja siisteillä osilla on motivoimampaa jatkaa hommia.

Kiillotuskierre
Aikaahan näihin saa kulumaan ja jos toisesta osasta tulee kiiltävämpi kuin toisesta niin huonomman joutuu ottamaan uudelleen työn alle. Tulee helposti aikaa syövä "kiillotuskierre".

 Lampunkannattimet puhdistettuina.

Mutterin koneistusta.

Osien koneistuksesta
Jyrsimessä jakopöytä jossa kiinni neuvostoliittolainen kolmileukapakka on yllättävän monipuolinen työvälineyhdistelmä. Keskireikä, tiivisteura ja kuusikulmio yhdellä kiinnityksellä. Tämän jälkeen palikka sorviin kiinni ja ylimääräinen metalli katkaisuterällä pois ja takaisin jakopöytään kahdeksan pienen loven porausta varten. Lovet ovat vaimentimen säätönuppien "asentoja".

Uudet yläputket ja alkuperäistiivisteet
Teleskooppiputket saapuivat Stein Dinseltä tilauksen mukaan. Tietysti myös huulitiivisteet eli kansanomaisemmin stefat sekä pölysuojat.

Uusi vastoinkäyminen
Kokoonpano ei ollutkaan ihan niin helppo kuin olisi voinut kuvitella: uudet putket olivatkin hieman ylimittaiset halkaisijaltaan. Ei paljoa mutta sen verran että ahdisti heti alaputken suulla.

Jarruhooni käyttöön
Onneksi oli pöytälaatikossa sopiva hooni jolla hieman otin materiaalia irti alaputkien sisäpinnasta. Edellisistä vaurioituneista putkista jäänyt paikoittainen karheus hävisi samalla.

Tiivisteet puhtaisiin osiin
Kun osat sain pestyä niin esimmäinen asennus on laittaa huulitiivisteet paikoilleen. Ne vain painetaan pesäänsä. Mitään lukitusta ei ole koska teleskooppeihin ei synny painetta syystä että iskunvaimentimet nesteineen ovat erikseen. Sen jälkeen yläputket ja samoin iskunvaimentimet jousineen alaputkien sisään.

Tärkeä ja usein laiminlyöty asia
Tässä vaiheessa pitää huomata että ne M6 kuusiokoloruuvit, joista normaalisti lasketaan voiteluöljy ulos, estävät samalla iskunvaimentimen alapäätä pyörimästä kun iskunvaimentajan alapään M10-kuusiokolopultti kiristetään.

Moottoriöljyä liukuputkiin
Kun alapään pultit olivat kiinni laitoin noin desilitran 10W60 synteettistä moottoriöljyä per putki. Kun ylätulppa tuli kiinni niin laitoin teleskoopit ylösalaisin kahvitauon ajaksi että öljy leviää joka paikkaan.

Tyhjennysruuvi jolla on kaksi tehtävää.

Kaikki osat yhdessä.

Paljon pieniä osia
En tullut laskeneeksi montako osaa teleskoopit sisältävät mutta useita kymmeniä niitä on. Kaikki löysivät paikkansa. Laite on varsin looginen rakenteeltaan että isompia ongelmia kokoonpanossa ei ilmennyt.

Ylätulppa kiinni.

Kolmioissakin ahdisti
Valmis kiinnitettäväksi ylä- ja alakolmioon. Myös kolmioiden ja lampunkannattimiena aukkoja piti hieman avartaa että putket mahtuivat niistä läpi. Hetken hoonausta niin sopi. Helposti sisäputkien ei kolmioista pidäkään mennä läpi. Mutta hieman voimaa käyttäen kyllä.

Teleskoopit yläkolmiossa.

Osavaihtoja
Vaihdoin ohjaustangon melkoisen hapettuneet kiinnityspultit ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin. Ei tarvitse piilotella pulttien kantoja muovihattujen alla kuten on alunperin tehty.

Mummorauta.

Välituki
California Kolmosen teleskooppeja yhdessä pitävä alumiinivaluinen palikka, yleisnimeltään mummorauta, ei ole kiinteästi kiini teleskooppien alaputkissa vaan pulttien ympärillä on kumipuslat. Syytä en tiedä. Normaalisti nämä kiinnikkeet, muissa pyörissä, ovat hyvin kiinteitä.

Toimii nyt myös lokasuojan kiinnikkeenä
Tein mummorautaan muutoksen: kierteitin sen alapintaan keskelle M8 kierteen johon kiinnitin lokasuojan. Näin voi jättää lokasuojan taaemman kiinnitysraudan painosyistä pois. Kromitulpat vain reikiin.

Etupyörään huomiota
Etuvannekin pitää kiillotella mutta sitä hommaa varten on tehtävä työväline jossa vanteen saa pyörimään hitaasti pysty- tai vaakatasossa. Jää nähtäväksi millainen laite siitä tulee. Vannesorvi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti