sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Alkoholipyörä Savojärven Telttakokoontumisreissu

Vuotuinen Savojärvi on lusittu ja ajokausi siten päätetty perusteellisesti. Tekstiiliyksiössä pärjäsi yöt hyvin kun oli varautunut kunnolla. Päivät menikin aluetta kierrellessä ja monelaisia juttuja kuunnellessa ja kertoessa. Jonkinlainen ulkoilmayrkytys tosin iski varsin voimakkaasti lauantaiaamuna mutta siitäkin selvittiin ja loppu kokoontumisesta sujui vanhalla, perinteisellä tapaa.

Matkalla Savojärvelle, n. 160 km Tampereelta, eli lähes perillä jo, kuului ahtimen suunnasta hyvin epäilyttävä metallinen sirahdus ja ahtopaine putosi baarin kymmenyksen. Samalla lenteli jotain ympäriinsä ja viimeksi vielä ahtimen hihnan kappaleita.

Hihnankiristin kappaleina.

Metallinen sirahdus kuului oletettavasti kiristimen laakerista josta näyttää olevan ulkokehä siirtyneen sijansa vasemmalle ja hihnanjämä liukuu nyt laakerin sisempää laakerikehää myöden. Toinen kiristimen laakereista näyttää olevan aivan ehyt ja sen ympärillä tasan puolet jäljellä olevasta kiristirullan muovikuoresta. Sitä en kyllä ymmärrä että se katkennut noin siististi kuten ilmeisesti on. Ympäristössä on paljon hihnasta irronnutta pölyä ja kuidunpaloja. Tämä kuva on otettu Savojärvellä heti perille tulon jälkeen.

 Sama hihna nähtynä pyörän vasemmalta puolelta.

Vasemmalla vauhtipyörä, oikealla ahtimen hihnapyörä. Törkyä tässäkin ympäristössä. Tämä kuva on otettu jo kotitallissa sunnuntaina iltapäivällä.

Hihnan jämiä.

Vasemmalla roikkuu hihnan riekaleita. Niitä lienee runsaasti kytkintilassa. Missä lienee irti päässeet laakerinkuulat ja niiden kuulakehä? Sitä en tiedä oliko kuulakehä muovia vain metallia. Laakerit olivat ns suojattua ja kestovoideltua tyyppiä. Saattoi olla muovikehäinen koskapa ei kestänyt suhteellisen suurta pyörimisnopeutta. Varma ei voi olla. Mutta saan selville kun puran toisenkin laakerin suojauksen. Ainakin ne on ostettu samalla kertaa. Palaan asiaan.

Oikea sylinteri ja sylinterikansi.

Kannen ja sylinterin välistä hieman on puhaltanut. Tällaista ahtaminen voi tehdä vanhassa koneessa. Vaiva on kuitenkin pieni koska Guzzissa ei kyseisestä välistä voi juuri öljyä vuotaa koska kannessa ja sylinterissä kulkee kanavissa vain paineetonta paluuöljyä. Toki täytyy korjata.
Kansi pitää avata ja tiiviste vaihtaa uuteen. Toimenpiteen onnistumiseksi täytyy sylinteripulttien ja -mutterien kierteet puhdistaa hyvin ja perusteellisesti. Samoin aluslevyt hioa sileiksi kuten muttereiden kitkapinnatkin ja voidella matalakitkaisella voiteella että momenttiarvot toteutuvat varmasti. Neljä kannenpulttia on öljytilan puolella kaksi öljytilan ulkopuolella. Yksi muttereista näkyy kuvassa hieman tulpan alapuolella.

Alkoholin sijasta polttoaineena oli nyt 95E10-moottoribensiini koska alkoholi ei kunnolla höyrysty kylmällä säällä ja kulutus nousee sietämättömän suureksi.

Ilman isompia ongelmia paluu Tampereelle sujui hyvin. Tosin ei voinut ajaa kovin kovaa koska ei voinut käyttää ahtopainetta. Tuo kuvissa näkyvä hihnanjämä kun ei ahtopaineen muodostamiseksi tarvittavaa voimaa olisi kestänyt. Matkavauhdiksi asettui siksi noin 80 km/h. Silläkin hyvin kerkesi. Taukoa pidettiin  Huittisissa Osuusliikkeen joukkoruokintapaikassa. Timo peesaili mahdollisen matkan katkeamisen varalta Carillofornia Trikellään. Olisi ollut ensimmäinen kerta eläessäni, hirvikolaria lukuun ottamatta, että olisi käynyt niin että pyörä olisi pitänyt noutaa tien varresta. Taika piti edelleenkin ja perille pääsin vaivatta.

Nyt on talvi aikaa perehtyä Alkoholipyörän hihnaongelmiin. Eiköhän se siitä toimivaksi saada kehitettyä.

Kilometrit kesän jälkeen. Öljynvaihdon aika.

Valitettavasti tänä ajokautena tuli kilometreja Alkoholipyörään vain noin tuhat. Siitäkin viimeiset 320 km bensiinikäytöllä. Nuo mittarissa näkyvät kilometrit edellisen ö-vaihdon jälkeen ovat siis pääosin tulleet viime suvena ja silloin 100% alkoholikäytöllä. Öljynvaihtoväli tässä mallissa on 5000 km. Tällä kertaa vaihtuu myös suodatin.
Viime kesän reissuja tuli pari pidempääkin: Yksi Pohjoiskarjalaan ja yksi Eteläpohjanmaalle tasapuolisuuden vuoksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti