keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

California Kolmonen huohotinletku rikki

Tein tänään koeajon Californialla. Kuten tarkemmin blogia seuranneet tietävät pyörällä on ajettu vain vajaat 74000 kilometriä. Pyörä on siis ollut vähällä ajolla verrattuna siihen että ikää sille on kertynyt jo yli kaksikymmentä vuotta.

Koeajon tuloksena: 6 kilometriä paikallistietä (40 - 60 km/h) ja saman verran moottoritietä (120 km/h) ajon jälkeen oli vasen sylinterikansi, vaihteiston vasen puoli ja käynnistinmoottori öljyn peitossa. Samalla nahkahousujeni vasen lahje sai "pehmennyskäsittelyn". Nostin pa-tankin pois paikoiltaan koska arvelin huohotusjärjestelmän vuotavan. Sieltä löytyikin letku jonka kunto ei ole kehuttava.

Vanha huohotinletku.

Murtuma vanhassa letkussa.

Letku on muualtakin murtunut vuotokuntoon mutta ei ole havaittavasti vuotanut. Asiasta voidaan vetää johtopäätös että moottorissa ei ole kovin voimakasta ohipuhallusta eli koneen tiiveys on hyvä. 
Koska vanha ja hapertunut letku oli irti niin saman tien sen tilalle voi vaihtaa uuden. Alkuperäisvalmisteinen letku tuskin on kovin hyvä vaihtoehto koska se murtuisi kuitenkin ajan mittaan. Päädyin käyttämään kudosvahvistettua hydrauliikkaletkua joka taatusti kestää tässä kohteessa seuraavat kaksikymmentä vuotta. Samalla vaihdoin alkuperäiset letkusiteet vahvistettuihin ja ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin. Varmaan sinkitytkin olisivat kestäneet mutta kun ei ollut juuri sillä hetkellä valinnan varaa.

 Uusi letku paikoillaan, etupää.

Kuvan poikki kulkeva letku ei kuulu tähän juttuun muuten kuin että se on ko pyörän oleellinen osa eli poljintoimisen vasemman etujarrulevyn puristimen jarrupaineletku. Huohotinletku menee runkoputkeen ja sen etupuolella on toinen huohotinletku joka normaalisti menee ilmanpuhdistinkoteloon mutta tässä kokeessa, jolla selvitän moottorin yleistä kuntoa, se menee suoraan ulkoilmaan moottorin alle. Ilmanpuhdistinkotelon alla oleva "piippuliitin" on tukittu kunnes siirrän tuon moottorin alle toistaiseksi osoittavan huohotinhöyryletkun siihen kiinni takaisin. Emmehän halua ulkoilmaan öljyaerosoleja vaan mahdollinen höyry poltetaan palotilassa. Aerosolit vähenevät mutta hiukkaspäästöt nousevat hieman. Varsinkin kun Guzzin ilmajäähdytteiset moottorit käyvät lähes aina alilämpöisinä ilmastossamme. Valitettavasti.

 Uusi letku nätillä mutkalla, takapää.

Tavallinen kumiletku, joka ei ole muotoonvalettu kuten alkuperäinen, pitää valita sellaisesta materiaalista joka ei taivutettaessa, tai myöhemmin lämmön vaikutuksesta, litisty taivutuskohdistaan.

Tulokseksi huohotinletkun vuodosta ei jäänyt kuin turha epäilys: letku ei vuotanut huohotusöljyä ulkopuolelleen. Syy on siis muualla. Seuraava epäillys koskee kannentiivistettä. Sekin on hankala epäiltävä koska Guzzin moottorin kannentiivisteen läpi ei kulje paineellista moottoriöljyä. Sylinterikansi on painevoideltu ulkoisten kanavien kautta. Kannessa ja sylinterissä on vain paineettomia öljyn paluukanavia.

Tiedossa on että pyörässä on loppuun ajettu keula joka vuotaa joustoissa voiteluöljyään ulos. Siitä ei sinänsä ole haittaa koska jousitutus ja iskunvaimennus ovat omat komponenttinsa tässä Guzzi-mallissa. Ehkäpä sieltä vuotava öljy osuu sylinteriripoihin ja vaihteiston vasempaan kylkeen. Asia selvinnee pienien toimenpiteiden ja uuden koeajon jälkeen. Tätä loppuunajettua keulaa ei kanna ryhtyä kunnostamaan vaan olen aloittanut projektin hankkia keinuhaarukkakeulan, tai jos sellaista ei kohtuuhintaan löydy, niin alkuperäisen ehyen keulan. Saa tehdä tarjouksia: alkuperäinen, mikä tahansa uudemman mallin keula tai keinuhaarukkakeula.
Sisäputkien halkaisija 40mm tai hieman enemmän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti