maanantai 10. kesäkuuta 2013

California Kolmosen Takapyörän navan kunnostus

Melko vähälle huomiolle jää takapyörän navassa olevat mekanismit kuten kumivaimennin ja kitkavaimennin spooriholkin ohella. Kaikki varmaankin muistavat tarkistaa laakereiden kunnon aina renkaanvaihdon yhteydessä. Normaalisti takapyörän laakerit kestävät useita satojatuhansia kilometrejä jos niitä ei pilata liialla pesulla tai kiristetä akselimutteria liian kireälle. Kuten joillakin vaikuttaa olevan tapana. Pyöränlaakerit ovat kestovoideltuja ja siten huoltovapaita.

 Takanapa perävaihteesta irrotuksen jälkeen.

On olemassa myös toinen kokoonpano jossa keskiö on samanlainen mutta pultattavan kehän sijasta on vain järeä lukkorengas joka on lukittu yhdellä M6-pultilla. Lukkorenkaan irrotuksen jälkeen toimenpiteet jatkuvat kuten alla. Lukkorenkaassa itsessään on kitkamateriaalista tehty pinta ja sen ollessa kulunut pitää lukkorengas vaihtaa uuteen.

Vetolaipan irrotus ulosvetäjällä.

Kuvan tilanteessa on jo kitkavaimennin purettu pois. Kiiltävä reunus on kitkalevyn aiheuttamaa.
Usein laippa irtoaa kyllä ihan käsivoiminkin mutta tässä tapauksessa, huollon puutteen vuoksi, oli laippa ruostunut kiinni keskiöön. Keskiötä olisi pitänyt voidella silloin tällöin. Esimerkiksi toisinaan renkaanvaihdon yhteydessä. 

Kitka- ja paininlevy ennen pesua.

Näiden osien tarkoitus on yhdessä kumivaimentimen kanssa vaimentaa iskumaisia kuormituksia voimansiirrossa. Esimerkiksi jousitusliikkeistä johtuvia nykäyksiä. Tarkoitus on että kuormitustilanteessa sysäyksenvaimenninkumit työntävät vetolaippaa kohti kitkavaimenninta ja siten vältetään kumivaimentimesta herkästi syntyvä resonaatio. Se on merkittävä haitta esimerkiksi kovassa moottorijarrutuksessa ja ilmenee takapyörän pompotuksena tietä vasten.

 Kumivaimennin purettuna.

Keskellä takanavan keskiö joka on ruosteessa voitelun puutteesta johtuen. Laakerit sen sijaan ovat hyvässä kunnossa.

Vetolaipan kumikytkimen puoli.

 Keskiö puhdistettuna. O-rengastiiviste paikoillaan.

Vetolaippa on hiertänyt kuiviltaan paikoillaan. Siitä johtuen näkyy heikosti voitelu-urien kohdalta koholle jäänyt metallipinta kun se muualta on kulunut pois eli laippa on nyt väljä paikoilleen. Siitä ei ole suurta haittaa. Mahtuupa enemmän voiteluainetta laipan ja keskiön väliin.

 Kuminpaloista koostuva sysäyksenvaimennin koottuna.

Vetolaipan "siivet" tulevat kuminpalojen väliin. Kun kuminpala litistyy kiertosuunnassa niin samalla se paksuuntuu poikkisuunnassa ja tähän ilmiöön perustuu kitkavaimentimen toiminta. Vetolaippa liikkuu siis sekä kiertosuunnassa että poikkisuunnassa. Poikkisuunnassa vetolaippa puristuu kitkalevyä vasten ja estää laipan liiallisen liikkeen.

Kitkavaimennin pestynä osat päällekkäin.

Jos napaspooriin laittaa liikaa vaseliinia niin se keskipakovoiman ansiosta siirtyy valitettavasti kitkavaimentimen riesaksi. Kitkavaimennin pitäisi toimia aivan kuivana. Siis pientä rajaa sen vaseliinin holvaamisen kanssa!

Takanapa koottuna ja voideltuna sopivasti.

Takapyörä on asennettavissa paikoilleen mikäli myös perävaihteen vastakappaleelle on tehty vastaava siivous ja voitelu sitkostetulla vaseliinilla.

Tällä nyt huolletulla takanavalla on ajettu vasta hieman vaille 75000 kilometriä. Ehkä jossain 40000 km kohdalla olisi ollut hyvä tehdä ennaltaehkäisevää huoltoa tälle kohteelle.

Naparemontti tuli tehtyä samalla kertaa kun kardaanin huoltokin ja aikaa kului noin neljä tuntia yhteensä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti