perjantai 6. heinäkuuta 2012

Kompressori huollettu ja kunnostettu

Kunnostuksen yhteydessä nostin toimintapaineen kahdeksasta baarista kymmeneen. Se lisää merkittävästi kapasiteettiä ilman isomman painesäiliön asentamista. Jää nähtäväksi kuinka kauan korjatut osat kestävät korotettua suorituskykyä. Tunnin yhtäjaksoinen koekäyttö 10 bar paineella ei tuottanut vaikeuksia. Öljy ei ole nyt tavanomaista kompressoriöljyä vaan 20W50 synteettistä moottoriöljyä jonka uskon toimivan erinomaisesti tässä tarkoituksessa. Ainakaan vielä ei ohipuhallusta ole ilmennyt. Ennen remonttia pyrki ohuempi kompressoriöljy ulos huohottimen kautta. Tosin niin hiljaa ettei sitä huomannut öljyn kulutuksessa lyhyellä aikavälillä mutta huohottimen ympäristö oli koko ajan öljyinen.

Kompressori sivulta ja päältä.

Toistaiseksi paineilmapuoli on kunnossa eikä vielä ole tarvis ryhtyä Visakortin avulla nostamaan ilmanpainetta.

Lisäys 08.07.2012
Käytin kompressoria puhdistushommiin lauantaina ja kuuntelin kun kompressori jauhoi viimeisiä baarin kymmenyksiä todella pitkään. Arvelin että pitänee vanhusta armahtaa ja annoin armoa 0,5 baaria. Käyntiaika lyheni merkittävästi. Pumpun tyyppikilpeen on maksimituottopaineeksi merkitty 10 bar.
Lähellä kymmentä baaria alkoi myös melu lisääntyä. Ei kuitenkaan lähellekään sitä tasoa mitä se oli ennen remonttia jo kahdeksalla baarilla. Ilmeisesti koneistukseni männäntapin kiinnityksen osalta on tuottanut tulosta.
Toistaiseksi olen tyytyväinen.

Lisäys 20.10.2013
Kopressori toimii edelleen kiitettävästi. Ei kuluta öljyä eikä sitä mene merkittävästi paineilman sekaan. Moottori on tosin vaihtunut. Mukana tullut VEM luovutti mutta nyt on korvaajana saman tehoinen Strömberg. Lisävarusteena moottorin yhteyteen asennettiin vikavirtasuoja siltä varalta että jokin vaiheista olisi mykkänä ettei moottori yrittäisi ylikuormittua ja polttaisi käämejään kuten VEM:ille ilmeisesti oli käynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti