torstai 28. kesäkuuta 2012

Paineilmakompressorin kymmenvuosihuolto

Viime vuosisadan alkupuolelta peräisin oleva kompressori vaatii aika ajoin pientä säätöä. Muunmuassa kampiakselin säädettävät petilaakerit pitää kiristää pienemmälle välykselle. Samalla vaihtuu myös öljyt.
Tietenkin huohotin ja ilmansuodatin pitää pestä.

Kun tein kompressorille uuden alustan oli kiire ja se jäi hitsauksiltaan vajaaksi kun hitsauslanka loppui. Koossahan tuo on pysynyt "hepeilläkin" mutta nyt aion saattaa hitsauksen loppuun asti. Sen jälkeen hiontaa, hiekkapuhallusta pikkuosille ja maali pintaan.


Kompressori puolen vuosisadan takaa.

Nyt tämä kompressori on neljännellä omistajalla. Vain ensimmäinen omistaja, Tampereen Lentokonetehdas, on tästä maksanut jotain uutena. Sittemmin se on siirtynyt yhden Lentokonetehtaan työntekijän yksityiskäyttöön ja siitä hänen pojalleen jolta tämän sain "perinnöksi" ennen hänen menehtymistään syöpään. 

Alumiininen painevaraaja.

Teen endoskoopilla tarkistuksen syöpymien varalta säiliön sisäpuolelle. Ulkopuoli on ok. Ei klommoja eikä syviä naarmuja.

Tämä painesäiliö ei kuulunut alkuperäiseen toimitukseen vaan on erään Di:n lahjoitus. Toiminut kyseisen henkilön kotitilalla kanojen ruokintalaitteen osana.

 Moottorin laakerit pitää voidella.

Tämä moottori ei ehkä ole aivan saman ikäinen ilmapumpun kanssa vaikka vannomaan en mene. Saksalaista laatua, valmistettu DDR:ssä.
Sähkölaitteita olen hankkinut itse. Kuten paineensäätimen. Tosin harmaa pääkytkin on peräisin sähkömiesystävältä. Sama henkilö teki kytkennät.
Mittarit, paineensäätimen, vedenerottimen, letkut ja putkityöt sekä liittimet hankin ja asensin itse. Ne eivät sisältyneet alkuperäiseen "toimitukseen".

Kompressorin runko.

Painesäiliön kiinnikkeet ovat alkujaan metalliastian kannen pannat jotka lisäsin rakenteeseen. Alkuperäistä on yhteenhitsatut L-palkit jotka toimivat kompressorin ja moottorin pohjalevynä. Runkoputket olen saanut työnantajaltani. Niissä on se ongelma että ovat toimineet muottitehtävissä komposiittisen laivan kansirakenteen valussa ja ovat täynnä hartsia. Hitsatessa palavan epoksin savu haittasi.

Runko nyt.

Hitsasin hitsaamattomat kohdat, hioin irrotusaineen jämät, ruosteet ja vanhat maalit pois sekä pensselöin Miranolin pintaan. Riittävän siistiä. Nyt pääsen itse tekniikan pariin.

Murentunut vanne.

Muutossa oli tapahtunut vaurio. Yksi pyörä oli murtunut. Voi olla turhauttavaa etsiä samanlaista uutta. Sorvasin alkuperäiseen kumipyörään uuden vanteen.

Uusi pyörä.

Vanne syntyi hukkapalalaatikon löydöistä. Koostuu kahdesta puolikkaasta jotka ovat kolmella ruuvilla kiinni toisissaan. Myös painosorvaus olisi ollut mahdollista mutta ei sattunut sillä hetkellä löytymään sopivan jämäkkää peltiä.

  Kompressorin imuäänenvaimennin.
Sopii molemmansuuntaisen virtauksen vaimennukseen.

Hyväksymismerkintä "e4".

 Vedenerotin/paineensäädin.

Painesäiliön tyyppikilpi.

Kompressorin tekninen kilpi.


Klikkaa jatkoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti