maanantai 2. heinäkuuta 2012

Paineilmakompressorin kymmenvuosihuolto osa 2


Likainen homma
Purin kompressorin. Jäljistä päätellen se on ollut monessa mukana viime vuosituhannella. Laakeroinnit olivat kunnossa mutta kaksi muuta vikaa löytyi.

Kosteusvaurio
Sylintereissä on joskus seisonut vettä ja se oli synnyttänyt ruostetta. Toinen vika oli oikean puolen männäntapin lukituksen puuttuminen.

Puhdistus ensin
Ennen kuin pääsin noin pitkälle piti kompressori ensin pestä päältä. Se olikin vaativa homma. Löytyi neljä maalikerrosta ennen kuin alkuperäinen väri paljastui.

Maalit pois
Maalattu alunperin sinivihreällä vasaralakalla ja sylinterit harmaiksi. Kannet ovat olleet paljasta alumiinia.
Maalia oli vedelty, ainakin viimeisellä kerralla, lian päälle.

Höyrypesin töihin
Uudella tallillani ei ole vielä vesipistettä josta saisin painepesurille vettä joten päätin kokeilla kuinka homma käy höyrypesimellä. Kävihän se. Pari maalikerrosta irtosi isommin yrittämättä. Seuraavat kaksi vaativatkin enemmän höyryttämistä mutta irtosivat niiltä osin kuin tässä vaiheessa oli tarpeellista.
Vuosikymmenien aikana pintaan juuttunut öljy- ja pölykerros irtosi helposti.

Ennen höyrypesua.

 Pesun jälkeen.

Lika ja osa maalista lähti
Useampi lika- ja maalikerros irtosi pesussa. Joissain paikoin näkyy valuraudan musta pinta. Pesen vielä lipeällä puretut osat että saan hyvän tartuntapinnan uudelle maalille.

 Kärcher höyrypesuri näytti kykynsä.

Ei kovin nopea
Tosiasiassa pesurista höyry lähtee omalla höyrynpaineella ja vaatii, täydellä teholla käytettäessä, että taukoja on pidettävä noin minuutin välein jollon laite nostaa lämpöä ja painetta. Siinä välissä voi levitellä liuotinta ja puhdistaa mekaanisesti. 

Hosumatta
Puolella teholla ei taukoja juuri synny mutta lämpövaikutus saadaan silti aikaan rauhallisemmailla suuttimen liikkeillä.

Höyrypesurista lisää juttua kunhan olen koekäyttänyt sitä jonkin aikaa.

 Ruostevaurio sylinterissä.

Kolmekivisellä hoonilla
Koitan minkä verran ruosteen aiheuttama syöpymä tasoittuu kun teen hoonauksen. Hankalampana vaihtoehtona olisi sorvata uudet sylinterit.

Päälle päin mäntä näyttää oikein hyvälle.

Männäntapin lukitusruuvi kadoksissa.

Hukassa
Männäntappi kuuluu olla ruuvilla kiinteästi kiinni männässä. Laakerointi vain kiertokangessa. Kiertokanget ovat pronssivalua.

Ei vaurioita
Männäntappi ei kuitenkaan ollut lähtenyt liikkeelle sivusuunnassa jolloin se olisi voinut rikkoa sylinterin seinämän. Sen sijaan tappi oli kalvanut männäntapin reiän hyvin väljäksi. Joutunen tekemään kierrereiän toiseenkin päähän tappia ehkäistäkseni tapin heilumisen reiässään.

Vaihtoehtoratkaisu
Toinenkin menetelmä on olemassa. Käytetty isoissa dieseleissä. Männäntappi lyhennetään niin että se ei ole reiässään kuin vähän päistään ja vapautuneeseen reiän osaan sorvataan alumiinista tappi joka on tiukka männäntapin keskireikään sekä vastaavaan männän reikään. Eli näin männäntappi ei pääse liikkumaan sivuttain eikä siihen tule kovinkaan nopeasti uutta välystä.

 Kansi. Imu- ja paineventtiilit.

 Paineventtiili irrotettuna.

Pesuun ja testiin
Venttiilit laitan ultraäänipesuriin ja testaan niiden tiiveyden sen jälkeen.

Toinenkin sylinteri korroosion kourissa.

Kiertokanki ja mäntä.

Ehyt rakenne
Männäntapin lukitusruuvi oikealla. Tässä männässä ovat välykset kohdallaan.

Rungon kunnostus.
Sylinterien kunnostus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti