sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

YÖAJO/Night Ride 2012

Yöajo on takana.

Yleisesti voitaneen todeta että tämä riento, järjestyksessään ehkä viidestoista, riippuu laskutavasta, Yöajo, tapahtui monien muutosten kautta.

Yleensähän tapahtumanajankohta on viikkoa ennen Juhannusta mutta keskeisten järjestäjähenkilöiden kiireitten vuoksi sitä ei silloin voinut järjestää vaan päivämäärää siirrettiin kahdella viikolla. Se oli mahdollista koska nyt oli kyseessä "vain" National Night Ride. Ensi vuonna on taas International Night Ride'n vuoro.

Koska tämänvuotinen oli tarkoitettu vain omalle porukalle ja kun tapahtumaa vielä siirrettiin oli osanotto varsin vähäinen. Myöskään tiedotukseen ei kovin panostettu.

Mutta perinteestä on pidetty kuitenkin kiinni. Tosin yhtään Ducatia ei ollut matkassa. Normaalisti tämä riento on Ducati Clubin homma. Muillakaan pyörämerkeillä ajavia ei ole estetty osallistumasta.

Reittiäkin muutettiin kaksi kertaa: Ensimmäinen reitti oli mielestäni sopiva niin että tuntisi ajaneensa mutta palautteena saamani tiedon perusteella reittiä lyhennettiin sadalla kilometrillä.

Yöajon lähtöhetkillä ohjaajakokouksessa päätettiin lyhentää reittiä vielä 100 kilometrillä eli puoleen aiotusta. Uusi reitti noudatteli alkupäästään alkuperäistä. Loppuosa suunniteltiin äkisti lähtöhetkellä.

Lyhennetty ajoreitti. 

Lähtö Automiehenkadulta Lahdesjärveltä 29.06. klo 23.08 ja paluu samaan paikkaan 30.06. klo 03.50. Kiertosuunta myötäpäivään.

Reitin ajoi kaksi pyörää joista toisessa myös matkustaja.

 Keskiyön kiitäjä, lepakko.

Keskiyön kiitäjiä.

 Ryhmäkuvassa 2/3 osa kiertäjistä.

Aunessillalta itään.
Suomen pisin vuono, Paarlahti.

UFO

Vasemmalla ja oikealla katuvalot jotka häiritsivät kuvauskohteen tarkentamista.
Yläoikealla jokin tähti. Jos ei erotu niin vikaa on näytössä.

Kuvia lisää reitin varrelta tulossa.

Viihdyttävimmät taipaleet olivat pyörähdys Siuronkosken molemmin puolen, kylän monipuolinen arkkitehtuuri ja maisema yleensä. Käänteisestä syystä jätettiin Linnavuori väliin ja suuntana Mahnalan kansallismaisemat. Vain Kyröskoskella oli eläviä ihmisiä liikkeellä. Muualla ei näkynyt kuin mopoautoja ja takseja. Jos juuri niitäkään.

Luontokappaleista sanottakoon että alussa niistä pienimpiä kuoli useita kypärän visiiriin tapaturmaisesti. Lepakoita ja muita siipielikoita nähtiin sekä karvainen supikoiran (Nyctereutes procyonoides) pentu jonka päälle ei ajettu vaikka oli mahdollisuus. 

Kyröskoski (Wikipedia) on valjastettu teollisuuden tarpeisiin mutta koskinäytöksiä on silloin tällöin. Putouskorkeus 22 metriä. Näköalaterassilla kosken yläpuolella ei tullut käytyä koska kiipeäminen takaisin ajokamppeet päällä ei houkuttanut. 

Hämeenkyrön jälkeen on hyväpintainen mutkapätkä Viljakkalan kautta Kyrönlahteen. Siitä Kuruun tylsää ja suorahkoa tietä. Kurulaiset huutelivat jotain käsittämätöntä Kievarin (ent. matkahuollon baari) terassilta.
Muroleen kanavaravintola oli jo sulkenut ovensa. Vain yksi konevikainen mopoauto pörräsi kylällä. Sekä useita lepakoita.

Muroleesta Kapeen kautta Terälahteen on kaikin puolin ajamisen arvoinen pätkä.

Aunessillalla jaloiteltiin ja katseltiin maisemia.

Loppumatka oli jokseenkin normaalia matkantekoa. Kokonaismatkaksi kertyi pientä vaille 200 km. Karttaohjelman mukaan 182 km mutta pienet poikkeamiset reitiltä pidentävät matkaa.

Pilvipoutaa. Lämpötila 8 - 15 astetta. Aamukolmelta kylmintä.

Kunnat ja kaupungit matkalla: Pirkkala, Nokia, Hämeenkyrö, Ylöjärvi, Ruovesi ja Tampere. Pisimmät siirtymät Ylöjärvellä ja Tampereella. Lyhimmät Ruovedella ja Pirkkalassa. 

Ensi vuonna perusteellisemmin järkätty Yöajo 2013. Toivoakseni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti