lauantai 7. heinäkuuta 2012

Nato-Guzzi kaasuttimien kunnostus


Ei käyntikunnossa
Natopyörän kaasuttimet olivat päälle päin suhteellisen siistit mutta sisällä toisessa, vasemmassa, oli melkoinen tahma.

 Pikeä, tervaa ja muita sen tapaisia aineita.

Kiintoainetta pois käsitöinä
Bensiini sisältää melkoisesti kiintoainetta nykyään. Siitä kun kuivaa haihtuvat ainekset pois niin jälki on yllä olevan kuvan mukaista. Aiheuttaa ultraäänipesun lisäksi jok'ikisen suuttimen ja kanavan puhdistuksen myös mekaanisesti.

 Uä-pesun jälkeen.

Suoravetoinen
Tämän tyypin kaasutin on varsin yksinkertainen rakenteeltaan ja tumpelompikin tulee sen kanssa toimeen. Osia on hyvin vähän ja niille kaikille löytyy paikkansa. Väärin on vaikea koota.

Vakiosuuttimet
Suuttimien koot 102 ja 40. Kohta selviää riittääkö suutinkoot täkäläiselle bensiinille.Tämä "narukaasutin" on varsin yksinkertainen laite eikä sisällä kovinkaan montaa osaa. Silti niistä puuttuu aina jokin osa. Molemmista puuttui seossuuttimen O-rengas. Pieni musta rinkula joka kuvassa näkyy imukanavan vieressä oikealla. Niiden lisäksi puuttuivat pienet aluslaatat jousten ja em O-renkaiden välistä. Näiden osien puuttuminen saattaa aiheuttaa ilmavuotoja.

Vähän käytettyjä
Muutoin kaasuttimet olivat kuin uudet. Yleensä nämä neliöluistikaasuttimet ovat loppuun kuluneita ja niin väljiä että luistit heiluvat kuiluissaan imupaineen vaihtelujen mukana joka kuuluu kolisevana äänenä. Luistien kulumiseen voi vaikuttaa: Niiden puhtaanapito on hyväksi ja katsoa että kaasuvaijerin alapään kumitiiviste on ehyt ja paikoillaan. Jos ilmanpuhdistimessa on vuotoa ohi suodattimen myös se saa kulumista aikaan. Samoin useat tarvikesuodattimet päästäessään hienojakoista pölyä joka tarttuu luistiin.

Testasin höyrypesua
Kokeilin toisen kaasuttimen puhdistamista höyrypesimellä. Ei merkittävää tulosta. Ultraäänipesussa kymmenen minuuttia niin kuivaus ja kokoonpano. Höyrypesu toimii rasvaisiin osiin mutta ei näköjään pikeentyneisiin.

Tiivistepaperi printterin jäljiltä.

Tiivisteiden valmistusta
Asemoinnissa on vielä opeteltavaa mutta tiivistepaperi on edullista. Neliöluistikaasuttimen tiivisteitä kun ei oikein kaupasta saa niin pitää tehdä itse.

Kotioloissa
Toinen tiivisteistä oli ehyt josta otin kopioita kotiprintterillä suoraan tiivistepaperipalalle. Helppo homma. Tuosta irtoaa ainakin kolmeen pyörään tiivisteet kunhan askaroi hetken.

Säädöt omituiset
Erikoisin asia oli kaasuvaijereiden asennus. Kahvassa ei ollut lainkaan tyhjää liikettä ja vaijerin säädöt kaasuttimien kannessa kierretty uloimpaan asemaan. Samoin kahvan juuressa oleva säätö. Luistit eivät siis laskeutuneet edes alas asti joten joutokäynti asettui yli 3000 kierroksen. Olisi vaikea ajettava. Löysäsin kaikki säädöt minimasentoonsa niin juuri ja juuri kahvaan syntyi pieni välys. 

Paljon puutteita
Katsellaan mitä muuta löytyy. Keula ainakin on ihan ilman vaimennusta. Purku ja tarkastus sekä uusien tiivisteiden kanssa nippuun.
Jarrut ovat myös epäkunnossa. Osiakin puuttuu.
Sähkölaitteissa 24V releitä. Ilmankos valot eivät toimi. Renkaat ovat murentuneet sivuista, jne. Paljon laitettavaa. Hankintahinta tuplaantuu helposti.

Kaasutinten kokoonpano ja asennus
Joitakin osia puuttui kuten letkukiristimiä ja tiivisteitä. Kävin hankkimassa sopivat klemmarit, muut tiivisteet olivat hankittuna tai itse valmistettuna.

 Luistin kansi ja uusi itse tehty paperitiiviste.

 Rikastimen luisti, uusi jousi ja tiiviste.

Vesitiiviiksi
Ryyppyluistin kannen tiiviste puuttuu useasti. Sen puuttuminen vaikuttaa vain välillisesti: vettä voi päästä kohokammioon tätäkin kautta sateella tai pestessä. Toiselle kaasuttimelle samat työt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti