lauantai 7. heinäkuuta 2012

Nato-Guzzi kaasuttimien kunnostus

Natopyörän kaasuttimet olivat päälle päin suhteellisen siistit mutta sisällä toisessa, vasemmassa, oli melkoinen tahma.

 Pikeä, tervaa ja muita sen tapaisia aineita.

 Uä-pesun jälkeen.

Suuttimien koot 102 ja 40. Kohta selviää riittääkö suutinkoot täkäläiselle bensiinille.Tämä "narukaasutin" on varsin yksinkertainen laite eikä sisällä kovinkaan montaa osaa. Silti niistä puuttuu aina jokin osa. Molemmista puuttui seossuuttimen O-rengas. Pieni musta rinkula joka kuvassa näkyy imukanavan vieressä oikealla. Niiden lisäksi puuttuivat pienet aluslaatat jousten ja em O-renkaiden välistä. Näiden osien puuttuminen saattaa aiheuttaa ilmavuotoja.

Muutoin kaasuttimet olivat kuin uudet. Yleensä nämä neliöluistikaasuttimet ovat loppuun kuluneita ja niin väljiä että luistit heiluvat kuiluissaan imupaineen vaihtelujen mukana joka kuuluu kolisevana äänenä. Luistien kulumiseen voi vaikuttaa: Niiden puhtaanapito on hyväksi ja katsoa että kaasuvaijerin alapään kumitiiviste on ehyt ja paikoillaan. Jos ilmanpuhdistimessa on vuotoa ohi suodattimen myös se saa kulumista aikaan. Samoin useat tarvikesuodattimet päästäessään hienojakoista pölyä joka tarttuu luistiin.

Kokeilin toisen kaasuttimen puhdistamista höyrypesimellä. Ei merkittävää tulosta. Ultraäänipesussa kymmenen minuuttia niin kuivaus ja kokoonpano.

Tiivistepaperi printterin jäljiltä.

Asemoinnissa on vielä opeteltavaa mutta tiivistepaperi on edullista. Neliöluistikaasuttimen tiivisteitä kun ei oikein kaupasta saa niin pitää tehdä itse.
Toinen tiivisteistä oli ehyt josta otin kopioita kotiprintterillä suoraan tiivistepaperipalalle. Helppo homma. Tuosta irtoaa ainakin kolmeen pyörään tiivisteet kunhan askaroi hetken.

Erikoisin asia oli kaasuvaijereiden asennus. Kahvassa ei ollut lainkaan tyhjää liikettä ja vaijerin säädöt kaasuttimien kannessa kierretty uloimpaan asemaan. Samoin kahvan juuressa oleva säätö. Luistit eivät siis laskeutuneet edes alas asti joten joutokäynti asettui yli 3000 kierroksen. Olisi vaikea ajettava. Löysäsin kaikki säädöt minimasentoonsa niin juuri ja juuri kahvaan syntyi pieni välys. 

Katsellaan mitä muuta löytyy. Keula ainakin on ihan ilman vaimennusta.

08.07.12
Kaasutinten kokoonpano ja asennus.

Joitakin osia puuttui kuten letkukiristimiä ja tiivisteitä. Kävin hankkimassa sopivat klemmarit, muut tiivisteet olivat hankittuna tai itse valmistettuna.

 Luistin kansi ja uusi paperitiiviste.

 Rikastimen luisti, uusi jousi ja tiiviste.

Ryyppyluistin kannen tiiviste puuttuu useasti. Sen puuttuminen vaikuttaa vain välillisesti: vettä voi päästä kohokammioon tätäkin kautta sateella tai pestessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti