sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Jyrsinkoneen käynnin tasaaminen 2

Kiinalainen minijyrsin/tarkkuusporakone ei kohta enää paljonkaan muistuta lähtökohtansa toimintaperiaatteita: veto hammaspyörien välityksellä on unhon yössä ja korvattu moninurahihnalla. Vain vaihteistossa on hammaspyöriä. Vaikka käynti näillä menetelmillä onkin tasaantunut ja käyntiääni muuttunut miellyttävämmäksi on edelleen ilmennyt resonaatiota joka huonontaa työstöjälkeä. Myös laadukkaampien laakereiden asentaminen kiinalaisten tilalle paransi ominaisuuksia.

Jyrsimessä, erityisesti suuriläpimittaisia teriä käytettäessä, on ollut ongelmana resonanssit. Hihnakäytöllä tosin vähemmän mutta kuitenkin on. Mietin ongelmaa ja arvelin että pienen koneen pyörivät massat ovat pieniä nekin.
Siihen lääkkeeksi kokeilin kiinnittää tekemääni apukaraan, joka toimi hihnan kiristimenä, enemmän painoa. Sillä oli selvä vaikutus pyörivän liikkeen tasaisuuteen. Kokeilun jälkeen päätin tehdä kunnollisen vauhtipyörän jonka toteutin tänään. Apukaran istukan yläpuolelle sopi valurautainen kiekko eikä siitä ole muulle toiminnalle haittaa.


 Apukara vasemmalla.

Istukan yläpuolella on valurautainen metallikiekko tasaamassa käyntiä. Se pyörii, vaihteesta riippumatta aina viidenneksellä siitä nopeudesta mitä moottori pyörii. Moottorilla on portaaton nopeuden säätö sekä myöhemmin asennettu suunnanvaihtokytkin. Lisäksi poikkisyöttöön on lisätty digitaalinäyttö.

Lähikuva apukaran "vauhtipyörästä".

Käynnin tasaantuminen on antanut mahdollisuuden ajaa suuriläpimittaisilla terillä käyttäen melkoisen korkeita kierroslukuja. Halkaisijaltaan 30 mm kaksileikkuinen tasoterä puskee oikein mukavasti ja värinättömästi. Myös läpimitaltaan yli 12 mm porilla on ollut miellyttävämpää porata: Kappaleen lävistysvaiheessa käynnin aiemmin katkaisi ylikuormakytkin mutta nyt menee hetkellinen kuormitus vauhtipyörän inertiaenergian saattelemana eikä ylikuormakytkin reagoi lainkaan.

01.03. 2013
Vuosi muutostyöstä kulunut. Sama hihna edelleen käytössä ja hyvin toimii. Varahihnankin aikoinaan ostin mutta minne lienee hävinnyt...

Lisäys 21.10.2014
Kaksi ja puoli vuotta hihnavedon rakentamisesta kulunut mutta sama hihna on vielä vedossa ja varahihnakin löytyi verstasta siivotessa. Paljon on ollut työstettävää tällä välillä ja laite toimii edelleenkin halutulla tavalla. Alumiinin ohella olen työstänyt terästä. Merkittäviä hommia on ollut mm Sääksjärvi Triken kaikki koneistukset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti