maanantai 14. marraskuuta 2011

Kiilahihnaveto jyrsimeen

Kuten aiemmin jutussa "viiden euron moka" mainittiin että muovinen hammaspyörä halkeaa tai menettää hampaansa jos kone joutuu suuresta nopeudesta pysähtymään nopeasti.
Moniurakiilahihna on ratkaisu tähän vaivaan: ylivoimaisen kuormituksen sattuessa hihna luistaisi ja pysähtyminen olisi pehmeämpää.

Samalla ratkeaa senkkarinkin puute. Kun vetopyörät vaihdetaan 3-rivisiksi kiilahihnapyöriksi niin hihnan lenkki kiertäisi kotelosta ulkona ja käyttäisi samalla pientä istukallista kara-akselia. Akseli toimisi samalla hihnan kiristyslaitteena.
Moottoria pitää siirtää kauemmaksi. Muutoin ei paikkaan mahdu tarpeeksi suuriläpimittainen hihnapyörä. Pitää siis koneistaa ensin uusi kotelo välitykselle.


 Hihnakin löytyi. Ei montaa euroa maksanut.

Kolmeurainen.

Vaihtoehdot.

Vasemmalla alumiinistä sorvatut kiilahihnapyörät jotka korvaavat hammaspyörät. Olisin halunnut muuttaa välityssuhdetta siten että karan pyörintänopeus olisi pienentynyt mutta isompaa hihnapyörää ei mahdu suurentamaan eikä pientä enää kutistamaan. Jatkossa täytyy miettiä moottorin siirtämistä kauemmaksi ja pientä välipyörästöä vaikka hammashihnalla.

Hihnan reitti.

Valurautakotelon reunat piti avata parista kohtaa ja lisäksi asentaa pieni laakeri taittopyöräksi. Se auttaa kahdella tavalla: laittaa hihnan kiertämään riittävän pitkälti pienen hihnapyörän kehällä ettei tule luistoa ja hihna tekee väistön että vaihdevivulle jää riittävästi tilaa toimia.
Katkaisijakotelo on siirretty väliaikaisesti sivuun. Sen tilalle tulee palkki johon kiinnittyy pieni kara-akseli hihnapyörineen. Sitä voi ohessa käyttää poraamiseen, senkkaamiseen, hiontaan tai johonkin muuhun. Samalla se toimii hihnan kiristimenä sekä katkaisijakotelon kannattimena.

Jatkotarinaa miten inertiaenergialla saa tasattua jyrsimen käyntiä.

Lisäys 05.12.2014
Hihnasysteemi on toiminut varsin ahkerassa harrastekäytössä yli kolme vuotta. Edelleen sama hihna paikoillaan. Siihen on tosin tullut murtumia ja pieniä vaurioita koska yksi hihnapyöristä irtosi kesken hommien. Osan kiinnityksen varmistamisen jälkeen hihnaongelmia ei ole ilmennyt. Varahihna on ostettu. Lisätyn inertiamassan vuoksi käynti on ollut tasaisempaa ja ylikuormakytkimen toimintaa ei ole juurikaan tarvittu. Vaikkakin kierteityksessä kuormakytkimestä on hyötyä sillä kierretapin pohjatessa kara pysähtyy. Sen jälkeen suunnanvaihto, uudelleen käynnistys ja kierretappi nousee hallitusti reiästä pois.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti