keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Carillofornia Trike taka-akselin jatkopala

  Sorvari sorvaa niin että savu nousee.

Filmi loppuu kesken kun kuvaajalle meni kuuma lastu kauluksesta sisään. 

Taka-akselin jatkopätkä
Jostain syystä aikoinaan triken teettäjän, Timon, kanssa päätettiin että akselia ei katkaista, nyt päätettiin toisin ja katkaistiin kun huomattiin että meillä tulee vakava asymmetria-ongelma.

Mittailua
Taka-akselin sijainnin ja runkoon vertailun sekä tarkan mittailun tuloksena ilmeni että vasemman puolen akselia on jatkettava 85 mm. 

Tarvehankintoja
Se taasen tiesi materiaalihankintojen tekemistä. Romiksella käytiin pöyhimässä ja muutamalla eurolla saimme mukaamme ainesputkea, alumiinia ja rälläkän laikkoja. Ainesputki oli valitettavan paksuseinämäistä että lastuista piti maksaa suhteettomasti. Siitä syntyi kuitenkin jatke taka-akselin putkeen kunhan sitä vähän ohensi ensin. Parempi kuitenkin kuin umpiputki. Jatke on 140 mm pitkä joten sen päät ovat tukevasti alkuperäisen akseliputken sisällä. 

Suoraan
Vielä pitää tarkistaa että putki tulee suoraan ja korvakkeet ovat saman suuntaiset ennen hitsausta. Vetoakseli kokee samantapaisen kohtalon.

 Peräkotelon putki katkaistuna mutta akseli vielä yhtä palaa.

Onneksi ohutta
Yllättävän ohutta on auton taka-akselin putken seinämät. Vetoakselissa näkyy musta tussiviiva kohdassa josta akseli katkaistaan ja jatketaan. Sitä ennen sorvaan ohennuksen ko kohtaan ja tietenkin jatkopalan jonka sisään akselin sorvatut päät menevät tiukasti. Sitten hitsaus.

Jatkopala.

Jatke paikoillaan.

Parittaminen
Seuraavaksi sovitus jatketun vetoakselin kanssa ja hitsaus. Tämä hitsaus on tositettava eli tehtävä dokumentti materiaaleista ja menetelmistä jos siihen liittyviä kysymyksiä esitetään katsastuksen yhteydessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti