perjantai 18. marraskuuta 2011

Carillofornia Trike taka-akselin jatkopala, osa 3

Hitsari hitsasi holkin kiinni taka-akseliputkeen. Samalla poistettiin kaikki alkuperäiset kiinnikkeet, hitsiknöölit ja muut rösöt. Joitakin pahimmin syöpyneitä paikkoja tullaan varmaan paklaamaan tasaiseksi. Erityisesti "banjo" kaipaa näkyvyytensä vuoksi tarkkaa viimeistelyä. Perän päiden samansuuntaisuuden ja kiertymättömyyden varmistamiseksi piti alun alkaen tehdä jigi. Siihen olisi tarvittu rautaa ja aikaa. Aikaa olisi kyllä ollut mutta rauta maksaa. Piti ottaa nykyajan keinot käyttöön. HongKongin halpislaservaakituslaite hoiti homman. Suoruus valvottiin viivaimen avulla.

Pientä koneistustakin ehdin harrastamaan. Takatuennan yksi kiinnikkeistä keveni ja sai pinnapulttinsa. Helpoin olisi ollut tehdä läpipultit mutta lujuuden maksimointi vaati tekemään toisin.

 Jatkettu taka-akseli.

Kaikki tarpeeton on riisuttu pois. Jarruputkistoa tehtäessä kiinnikkeitä joudutaan tekemään mutta tuskinpa ne osuvat samoihin paikkoihin.

Koneistettu liitososa.

 Takahaarukan vasemman aisan ulompi tuki sai toiminnallisen muotonsa. (Kuva on ylösalaisin)

Kardaanin jatkoholkki.

Kardaanin jatkoholkin takapään karkaisin. Joka tapauksessa tästä "holkkikokoelmasta" tehdään piirustus ja toimitetaan oikeaan koneistamoon joka tekee kunnon aineista oikeilla koneilla kestävän holkin ja sille vastakappaleen. Tämä toiminee myös mitoitusmallina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti