torstai 3. marraskuuta 2011

Moto Guzzi 1000 ja 1100 kardaanit Eroa on

Molemmat kardaanin nivelet peräisin Moto Guzzi Californiasta.

Takapyörän leveys on yksi syy
Kyse on mallieroista. Laakerit ja ristikot ovat samat. Tämä ei kuitenkaan päde kaikkiin malleihin. Kts. alla.

Vaikuttaa hintaan
Alemmassa akseli on kiinteä. Ylemmässä erillinen ja vaihdettavissa jos spoorit sattuvat kulahtamaan.

Kannatinlaakerin kohta
Molemmissa sama vika: nivelen takapää on kulunut väljäksi laakeripesäänsä.
Tuo pidempi väli kardaanin nivelillä on sitä varten että sillä saadaan siirrettyä kardaanin linjaa enemmän oikealle että leveä takakumi mahtuisi.

Käyttöikä kaksinkertainen
Lyhyemmässä nivelessä on se hyvä puoli että sen voi kääntää. Tosin se edellyttää pientä sorvaustoimenpidettä. 
Pitkässä versiossa homma on hankalampi: kulunut kohta pitää holkittaa.
Sorvaaminen ei edellytä nivelen purkamista. Onnistuu siis missä tahansa manuaalisorvaamossa.

Muut mallit
Erikseen ovat ns. pikkulohkojen kardaanit joissa ei ole kuin yksi ristinivel. Joissain sporttisemmissa malleissa on avonaiset kardaanit joiden rakenne on osoittautunut alunperin arveltua huomattavasti kestävemmiksi. Oikeastaan vain huollon laiminlyönti tai virheellinen nivelten asento voi särkeä tämän tyypin kardaanin.

Suuntaistuenta
Uutena on C.A.R.C.-mallien omintakeinen takapyörän ripustustapa jossa kardaanin jousitukseen aiheuttamat liikkeet on eliminoitu mutta rakenne koteloitu. Vastaa BMW:n ratkaisua mutta on yksinkertaisempi rakenteeltaan.

Tarvitsee huoltoa
Yleistyksenä on sanottava että kaikkien edellä mainittujen rakenteiden huoltaminen on helppoa mutta ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan. Vain säännnöllinen huolto takaa hyvän toiminnan. Sopiva huoltoväli lienee noin 50.000 km koteloiduilla ja 5000 km koteloimattomilla kardaaneilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti