tiistai 27. joulukuuta 2011

Carillofornia Trike kardaaniakselin korjaus

Muutostyön yhteydessä huomattiin että kardaanin kannatinlaakerin välys akseliin oli liian iso. Siinä pitäisi olla vähintäänkin 0-välys tai mieluimmin hieman puristusta. Ainoa korjaustapa on tehdä akseliin täyttö ja koneistus. Hitsaamalla täyttäminen ei oikein houkutellut koska akseli silloin saattaa lämmön vaikutuksesta heikentyä. Päädyin tekemään holkituksen puristusliitoksella.

Laakerikaula.

Laakerikaula oli pyörinyt tyhjää laakerin sisäkehän sisällä ja kulunut alle nimellismittansa. Tämä vika ilmenee värinänä ajossa oikean puolen jalkatapin tietämillä. Astinlautamalleissa samaa tuntumaa ei tule. Myöhemmin saattaa kuulua ääniä ajossa ja epämääräistä klonksahtelua nivelen tietämiltä kun ilmaan nostettua takapyörää pyörittää.

 Sorvasin laakerikaulasta viisi millimetriä pois.

Ainesputkiholkki asennettuna.

Ainesputkesta sorvasin holkin jonka kuumensin ja asensin ohennettuun laakerikaulaan. Sen jälkeen sorvaus sopivaan mittaan.

Nivelyhdistelmä mahtui hyvin sorviin. Ei tarvinnut purkaa mitään.

Kardaani kunnostettuna.

Ainesputkiholkki koneistettuna.

Tein holkista pidemmän kuin alkuperäinen kaula oli. Alussa on hiukan pienempää läpimittaa joka ohjaa nivelen suoraan laakerin keskireikään asentaessa. Holkin päässä on pieni pykälä että holkki ei pääse missään olosuhteissa luistamaan laakerin sisäkehän läpi. Koska nivel oli pyörinyt tyhjää laakerin sisäkehän sisällä luonnollisesti myös laakeri vaihtui uuteen.


Guzzin kardaaneista yleisesti

Pikkulohko, kaikki mallit:

Ei tukilaakeria.
Vain yksi nivel.
Ei useinkaan oireile ennen kuin on katastrofi tapahtunut.
Nivelen hajotessa voi rikkoa vaihdelaatikon korvakkeen jolloin takahaarukka irtoaa.
Kannattaa tarkistaa n 50 000 km välein. Ristikko on standardikamaa ja löytyy laakerikaupan hyllystä muutamalla kympillä. Voi siis vaihtaa ehjään nivelen haarukkapariin uuden ristikon.
Perävaihteessa on huohotin josta voi päästä vettä perävaihteeseen ajettaessa syvässä vedessä tai yksinkertaisesti huohotusilman mukana ajettaessa sateessa. Kardaaniputken sisätila ei ole yhteydessä perävaihteen sisätilan kanssa.

Isolohko, kaikki mallit jossa teräksinen kardaanitunneli:

Versioita kardaaneissa 5 - 6 erilaista:
Kaksi peräkkäistä ristiniveltä ja tukilaakeri.
Kardaaniakseli voi olla nivelessä kiinteästi tai spooreilla.
Ristikon koko suurentunut uudempiin malleihin päin.
V700 - V850-malleissa pienemmät ristikot jos ei ole koko niveltä vaihdettu. Myös laakerikoko erikoisempi ja suojaamaton.
Muissa laakerityyppi on 6206 ja molemmin puolin suojattu, siis periaatteessa kertakäyttöinen.

Kuluneen ristikon resonanssi rikkoo laakerin tai väljistää sen keskireiän = ristikko ja laakeri vaihtoon sekä mahdollisesti ristikon kääntö, koneistus tai holkitus, riippuen mallista.
Hieman kalliimpi mutta huomattavasti helpompi toimenpide on ostaa varaosana koko nivel ja kannatinlaakeri.

Niissä malleissa jossa on mysteerinen reikä kardaaniputken alapinnassa juuri ennen kuin paksu kohta päättyy, on laakerin kiinnityksen varmistusruuvi. Muissa malleissa on lukkorengas.

Kardaaniputki on sisäpuolelta pintakäsittelemätöntä terästä joten meidän ilmastossamme se ruostuu ja ruoste kulkeutuu taaksepäin ja pääsee perävaihteen laakeroinnin kautta myös perään. Jos peräöljy on sameaa ja punertavaa tai kermamaista väriltään on kyseessä paha kondensio-ongelma ja ruostetta/vettä on päässyt perävaihteeseen.
Kardaanitunneli toimii perävaihteen huohotustilana. Liian pitkät iskunvaimentimet takana pahentavat tilannetta.

Jos haluaa voidella muutoin ehjän ristikon vaseliinilla on se joko purettava voitelua varten tai käytettävä lämpöä voitelemiseen: Lämmitetään nivel noin sataan asteeseen ja upotetaan sen jälkeen huoneenlämpöiseen peräöljyyn jolloin nivelristikon laakerit jäähtyessään vetävät öljyä sisäänsä.

Toinen menetelmä mutta haiseva, on hankkia sellaista vaseliinia joka muuttuu lämmössä nestemäiseksi, upottaa nivel siihen kun se on vielä normaalilämpöistä ja lämmittää koko satsi niin että vaseliini on kokonaan juoksevaa ja antaa jäähtyä hiljalleen. Lämmittäessä on laakereista tullut ilmaa pois ja jäähtyessään toivotaan että laakerit vetävät voiteluainetta tiivisteidensä välistä sisään. Tätä voi helpottaa laittamalla teräslangan pätkät pitämään tiivisteitä hieman raollaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti