Toinen vanha
Yksi kamera on ollut ohjaustangossa jo useamman vuoden ja kerännyt, ajoittain, kuvallista ajotietoa. Toistaiseksi on tullut vain matkakuvaa. Oma arvonsa lie niilläkin mutta mihinkään arveluttavaan tai vaarantavaan toimintaan en ole törmännyt. Uudempi ostos, takakamerana, sen sijaan, on saanut jännempää nähtävää. (Myöhemmin kamerat vaihtoivat sijoituspaikoitustansa, toistaiseksi.)
Teslan ominaisuus
Moottoritiellä körötellessä (Minulla mittarissa 130 km/h.)jotkin autoilijat ajavat melkein kuraläpässä kiinni. Syytä on hankala kysyä kun väliä on kuitenkin useampi metri ja vauhtia 100 - 120 km/h riippuen tien rajoituksesta. Vaan erään teslakuskin kanssa pääsin jutulle kun satuimme pysähtymään samalle bensikselle ja sen ruokalaan. Ajeli muutaman kymmenen kilometriä perässäni perstuntumassa. Juttelun kehittyessä kysyin että miksi hän ajoi vain muutaman metrin päässä pyörästäni eikä mennyt ohi. Kertomus oli arvattavissa sisällöllisesti. Monessa muussa uudehkossa autossa ovat samat systeemit vaan Teslat ovat erottuneet asiassa.
Selitys
Osa kokeilunhalua, osa vain siksi että niin hän ajaa. Kytkee moottoritiellä automatiikan päälle joka pitää auton kaistaviivojen välissä, nopeuden vakiona jos muuta ei ilmene ja etäisyyden edelläajavaan ja auto jarruttaa automaattisesti jos edelläoleva hidastaa.
Moitteeni
Annoin hänelle moitteen siitä että ajoi liian liki. Selitys oli se että Tesla jarruttaa automaattisesti jos edellämenevä hidastaa tai jarruttaa kovemminkin. Järjestelmä pitää etäisyyden silti vakiona.
Oma näkemys ja eronäkemys
Kerroin hänelle että niin voi käydä kahden auton välillä sillä ne ovat liki samanpainoiset. Molemmat, toki jarruista ja jarruttamisesta riippuen, pystyvät hidastamaan vauhtejaan samaan malliin hätäjarrutuksessakin. Hän myönsi asian näin olevan. Seuraava lauseensa tyrmistytti: kertoi että kun sähköauto on niin painava se pysähtyy paljon nopeammin kuin kevyempi moottoripyörä. Ilmoitin olevani eri mieltä. Hän vain naurahti ja sanoi että on sen verran käynyt kouluja että tuntee fysiikan lait. Pyysin häntä perehtymään lisää fysiikkaan. Ei taida olla massan hitaus terminä tuttu vai onko vain unohtunut?
Taka- ja etukamera
Takakamera on vaikuttanut, etummainen ei. Useimmat takana ajavat tulevat ensin liki mutta sitten tekevät tilaa jättäytymällä hieman taaemmas kun huomaavat kameran. Tai ohittavat. Suosittelen. Tein kokeiluja Tampereen Läntisellä Kehätiellä. (Rajoitus 100 km/h.) Jos takakameran kotelossa ei ole kameraa ei tapahdu mitään. Kun kamera on paikoillaan tulee heti väliä. Toki on joitakin jotka eivät joko välitä tai eivät ole havainneet. Etukameralla ei ole muiden tai omaan liikennöintiini vaikutusta. Ajan kyseistä väylää päivittäin. Joskus useampaan kertaan sillä läheinen kauppakeskittymä on ko. tien varrella. Sekä autolla että moottoripyörällä.
Pitäisikö laittaa
Takakamerakotelon kylkeen kirkas, punainen led joka siinä vilkkuisi harvakseltaan. Sillä saattaisi olla vaikutuksensa.
Kannenkansi
Kameran kiinnitysjalkaa varten tein kytkinnestesäiliön kanteen, joitakin vuosia sitten, lentokonealumiinista lisävarusteeksi yläkannen mihin voi ruuvata muitakin komponentteja tukevasti jos on tarve. Kameran irtoamisen estämiseksi laitoin vaijerin. Voin tuollaisen kannen, tai vaikka viisi, tehdä jos joku kaipaa. Kuvassa oleva kansi koostuu yhdeksästä osasta: levyosa, valinnaisten kiinnityskierteiden kromitulpat, kolme ruostumatonta kiinnitysruuvia ja kolme korokeosaa levyn ja jarrunestesäiliön kannen väliin. Lisäosat eivät haittaa jarrunesteen määrän tarkistamista tai nesteenvaihtoa. Ne toimethan jokainen tekee tai teettää säännöllisesti.
Kuvan vakaus edessä
Heikompi kuin takana. Voi olla eroa myös kameroiden kuvanvakaimissa. Etukamera on, kuitenkin, hieman "irtonaisemmassa" paikassa kun takakamera. Lisäksi ilmavirta kohtaa etukameran varsin suojattomasti. Myös lialle ja vedelle altis etulinssi kohtaa kaikennäköistä vastaantulevaa ryönää.
Etukameran etuja
Se kääntyy ohjaustangon mukana. Maantieajossa kamera kuvaa tiealaa mutta hidasajossa ja paikoillaan voi ohjaustankoa käännellä tarpeen mukaan kuvauskohteen suhteen. Kun sataa niin voin siirtää kameran hieman taaemmas ja likemmäs jolloin tuulisuojan suuntaama virtaus ikäänkuin pyyhkii linssin edestä mahdollisen pölyn ja hyönteiset. Kevyt sadekaan ei silloin haittaa. Pleksilasin läpi kuvaaminen on sateella liki mahdotonta.
Moottorin käynnin vaikutus
Kamera pyrkii tärisemään kun moottori käy tyhjäkäyntiä. Muutoin on melkoisen vakaata elävää kuvaa. Toki kuvakulma muuttuu kiihdytyksen ja jarrutuksen mukana mutta se on vain ajamisen dynamiikkaa johon voi vaikuttaa vain ajotavalla.
Pallonivel
Jos haluaa kameraa siirtää eteen tai taakse tapahtuu se löysäämällä kahta lukitsinta. Jos haluaa vain suunnata ylös, alas tai kääntää sivulle riittää kun vain kääntää kameraa. Onnistuu ajohanskatkin kourissa. Myös kyljelleen voi kameran kääntää vaan, tässä yhteydessä, vain pysähtymällä.
Takakameran kiinnitys
Kaksi reikää ja kaksi rosteriruuvia rosterisine aluslaattoineen sekä ruostumattomat nylock-mutterit pitävät osat kiinni laukussa. Takakameraa ei voi kiertää. Vain kallistaa sivuille, eteen ja taakse.
Muut lisävarusteet takalaukussa
Laukun kanteen laitoin nuo kromatuilta näyttävät muovirimat. Niissä ovat tarrat pohjissaan. Laukun kansi on alumiinia. Laukun kulmissa on alumiiniset mustakromatut laatikonvedikkeet tavaraliinoja varten. Kuljun Kartanon valikoimista. Kannen takareunassa on alumiininen Moto Guzzi -teksti. Peräisin jostain kahdeksankymmenluvulta. On ollut muissakin pyörissäni tiedoksi. Takalaukku oli halpa hankinta Stormilta sillä siinä oli alumiinikannessa, alla toki muovikansi, isohko naarmu ja ohut alumiini oli hieman "klommossa". Ent. lentokonelevyseppänä sen oikaisin ja naarmun peitin Gruppon tarralla.
Lievästi harmitti
Se että porasin reiät laukun kanteen. Ei se laukkua ja sen käyttöä kauheasti huononna. Toki, mukana tullut lisävaruste, olisi sen avulla ollut saatavissa tarrakiinnitys. Omat ongelmansa siinäkin. Ajan myötä. Nykyisin en enää pakkaa laukun sisään tai päälle mitään painavaa. Muualla on osoittaunut että teräksinen, kromattu, tavarateline ei kovin suurta kuormaa kestä. Takasatula ja sivulaukut ovat massakuljetustiloja. Takalaukussa lähinnä vaihtovaatteet ja muuta kevyttä kamaa.
Peilit
Identtiset alkuperäisiin nähden mutta lyhyemmät varret. Laitoin leveämmät sarvet niin sain ajoasennon itselleni mieluisammaksi samalla kun vaihdoin satulatyypin. Alkuperäisistä osista sain moninkertaisen hinnan ja korvasin ne näillä muutaman kympin peileillä ja tarviketangolla. Eivät eroa alkuperäisistä muutoin kuin mitoiltaan. Muu, ehkä, nähdään myöhemmin.
Kokemusta tulee
Jos ei hullummin käy. Reissua on kesäksi tiedossa. Menneessä viikonvaihteessa piti valita Italomiitingin ja Nummijärviajon väliltä. Matka olisi molempiin kokolailla sama. Nyt käynti oli Nummijärvellä. Kokoontumisreissussa ei ihmeemmin ollut tilanteita kameralle sillä varsin itsekseni sain ajella. Erityisesti paluumatkalla. Lyhyt matka, ei taukoja.
Mahdollinen hankinta
Kolmas, parempi kamera. En tarkoita parhaudella suurta piirtokykyä vaan teholtaan hyvää akkua/pientä akun kuormitusta ja suurta tallennustilaa. Ensi talven puuhia jos en kesällä satu tienaamaan merkittäviä määriä käyttövarantoja. Hintahaitari näkyy olevan näillä noin 50€ - 1000€ merkistä ja kyvykkyydestä riippuen. Vaan onko järkeä haluta suurta kuva-alaa, isoa tallennustilaa, erinomaista kuvan vakautta, hämäräkuvauskykyä tai huippuresoluutiota kameralle joka pyrkii tekemään, enimmäkseen, vain muun liikenteen ja oman ajotapahtuman tallentamista. Tuskin näitä tallenteita kaikkia katsotaan ikinä jos ei ole tapahtunut mitään mielenkiintoista tai muutoin merkittävää oman liikennöinnin tai muiden osalta. Toki, toisessa kamerassa, on mahdollisuus melko alhaiseenkin resoluutiotasoon. Saa pitkän tallenteen.
Akun lataaminen
Hidasta hommaa. Toki pyörässäni on usb-liittimiä kaksi joten, periaatteessa, akun voi ladata mutta ei se huoltiksen kahvitauko kestä edes varttia. Kokemukseni mukaan kameran akku ei sillä välin paljonkaan elvy. Lisäksi lataaminen edellyttää kameran poistoa kotelostaan. Tosin motoristikaverini on tehnyt reiän vesitiiviiseen kamerakoteloon, siihen tiivisteen jonka läpi latausliitin kulkee kameran latausliittimeen. Eli akku menettää tällöin osan käyttötarpeestaan ja kamera kuvaa sen mitä kortin tallennuskyky sietää. Laitan harkintaan sillä onhan noita koteloita...
Etukameran ensitesti
Matkareitti oli Tampereelta 3-tien liittymästä E12:selle ja siltä kääntyen Nokian suuntaan moottoritielle ja siitä Nokian keskustan ohi Siurontietä kohti Siuron Koskibaaria. Siellä tapasin erinäisen määrän Guzzisteja ja muutaman Harrikkatutunkin sekä paikallisia amerikanautoharrastajia sekä yhden veljistäni. Juttua riitti. Siurosta ajoin Linnavuoren ohi ja sieltä Porintietä E12:lle ja kotitalliin. Matkaa yhteensä noin 60 kilometriä. Kamera oli päällä koko kuudenkymmenen kilometrin matkan. Yksi palkki sammui akun tehonäytön viidestä. Vaikuttaa siltä että akunkesto on varsin hyvä. Reissulla ei tapahtunut mitään mainittavaa joten tyhjäsin muistikortin, latasin akun ja laitan, kun taas liikenteeseen lähden, akun koteloonsa. Kamerakotelon linssi pitää pestä. Vanha action-kamerani, joka on nyt takakamerana, on paljon akkusyöpömpi. Toisaalta sen kuvanvakain on parempi. Mutta molempien kuvasta saa selvän vaikka täyttä resoluutiota en käyttänytkään.
Elikoita
Perässä tullut kaveri sanoi nähneensä kauriin pellolla lähellä Siuroa. Itse en huomannut mennessä enkä tullessa elikoita lokkeja Pyhäjärvellä lukuunottamatta. Eikä tarttunut videolle. Paluumatkan teistä pääosa ovat aidattuja. Kuten valtatiet ja moottoritiet yleensäkin.
Nopein tapa
Jos aikoo tallentaa pitkänkin reissun niin on oltava, vähintään, kaksi kameraa tai useampi akku, sillä, joko akun kapasiteetti loppuu tai muistikortti tulee täyteen. Helpointa on vaihtaa kamerakoteloon uusi veres kamera. Tai vain akunvaihto. Myös muistikortin rajallisuus teettää pakkoliikkeitä.
Ainakin yksi syy
Olen ikääntynyt ja pitkän ajolinjan kokenut motoristi ja seitsemänkymmenen ikävuoden täyttyminen on hyvin likellä. Liikenteessä ja ajossa voi tapahtua monenlaista: oma moka, toisen moka, tievaurion aiheuttama ongelma tai suoranainen kiusanteko liikenteessä muun kulkijan tai viranomaisen toimesta, eläimet tiellä tai vain säätila. Myös, esimerkiksi, rengas- tai muun vaurion aiheuttama jälkitilannekin tulisi talteen. Oli niin tai näin niin on tallenteesta mahdollista nähdä itse ja viranomaisen tahollekin että missä on menty, miten ja mitä tapahtui. Jos se itselle sopii. Sekunnin tarkkuudella. Kaikkia yllä lueteltuja ongelmia on ilmennyt kohdallani. Joitakin useampaan kertaan. Lisäksi se että jos saa jostain harvinaisesta ja mielenkiintoisesta tapahtumasta kuvaa talteen niin sekin voi olla itselle tai muille arvokas asia. Ääntä näillä kameroilla on huonompi tallentaa. Toki se toiminto on olemassa mutta vesitiiviiseen koteloon ei ääni oikein pääse perille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti