perjantai 2. toukokuuta 2025

Ajokausi -25 alkoi tänään

 

California 1400 GTS (Grand Touring Special)
Talvehti Kerholla. Isoin homma talven aikana oli käynnistinmoottorin huolto. Muu oli tavanomaista öljynvaihtohuoltoa tai muuta tarkastelua keulaan, moottoriin, vaihteistoon ja perävaihteeseen. Sekä kardaaniakin vilkuilin sen verran että takapään niveltä taivuttelin ja kääntelin ja vaikutti olevan kunnossa samalla kun tarkistin perävaihteen toimivuuden. (Jos nivel taivuteltaessa nykii tai siinä on välystä on se kohta entinen nivel. Nivelen voitelu vaatii nivelen purkamisen, pesun ja uudelleen voitelun sekä kokoonpanon.) Etummainen kardaanin nivel on identtinen takanivelen kanssa ja myös kuormitus on kokolailla sama mutta jääköön sen irrottaminen ja katsominen myöhempään huoltoon mikäli se vielä kohdalleni sattuu. Venttiilikopat irrotin ja vilkaisin venttiilivälykset. Ei säädettävää. Kardaanin osalta toivoisin että nivelet olisivat standardin mukaisia, kuten oletan, eli saisin ne alan tukkuliikkeestä edullisesti. Jos tulisi tarve. Katsastaessa takaniveltä Kerholla jäi ristikon mitat mittaamatta.

 Näillä nostimilla on kokolailla turvallista nostella ja työskennellä jakkaralla istuen. Lisäksi edullisia hankkia. Nostimien kierreosien puhtauteen ja voiteluun pitää kiinnittää huomiota.

California 1400 nosto
Moottorin alta, välissä pala eteismattoa ja takaa rungon poikkiputkesta nostimen lisätukien avulla. Kerhon pyöränostin ei jaksa nostaa tätä pyörää. Ei ehkä ergonomisin korkeus mutta helpottaa merkittävästi huoltotöitä ja myös pesua. Nostimien paljaat osat, kuten laakerit, pitää ruoste- ja roiskesuojata ennen pesuhommaa. Teippaus riittää.

Vapun jälkeen
Rouva kyyditsi autolla Kerholle ja ryhdyin toimenpiteisiin. Isommin ei ollut puuhaa kuin työntää pyörä rivistä huoltohallin keskelle. Sain työskennällä rauhassa. Muita Kerhon jäseniä ei näkynyt. 

Ajovarusteet
Talvehtivat, suurelta osin Kerholla, alakerran hallia kiertävän hyllykön ja sen alla sijaitsevassa tangossa henkareissa. Siististi ovat porukan kamppeet talvehtineet. Käytössäni on neljät eri ajovarusteet. Kolme tekstiiliasua eri säihin ja nahka-ajosetti kauniille ilmoille. Lisäksi viisi kypärää joista osa kokokypäröitä, yksi avattava malli ja pari avokypärää. Lisäksi yksi 80-luvun sadehaalari. Käsien suojaksi ajokintaista alkaen nahkaisia ja tekstiilihanskoja useita. Kahdessa tekstiiliajopuvussa on suojat.

Litiumakku talvehti
Ilmeisesti hyvin sijaintipaikassaan akkutilassa maakaapeli irrotettuna. Laitoin maakaapelin kiinni akkuun, akkukotelon kannen paikoilleen ja takalaukun kiinni telineeseensä. Akku lähtee kolmannelle kaudelleen. Ensimmäinen kesänsä ja noin 10000 kilometriä ja sen aikana tehdyt käynnistykset ja muut purkaantumiset sekä lataukset eli käyttöpulssit eivät vaikuttaneet tämän päivän aikana erilaisilta kuin menneenä vuonnakaan. Toki akku oli irti pyörän sähköjärjestelmistä koko talvehtimisajan mutta lepäsi muutoin akkutilassa. Pari kertaa kävin mittaamassa napajännitteen talvella ja aina sama tulos: 13.3 Volttia ilman kuormitusta. Sama tulos nytkin ennen käynnistystä. Huollettu startti potkaisi konee käyntiin välittömästi ja terävästi. Ehkäpä huollolla oli vaikutusta. Tässä enemmän 60000 km:n huollosta

2025 Ensikäynnistys
Tankkiin tuoretta bensiiniä. Työntö hallista ulos. Käänsin virran päälle. Polttoainepumppu käynnistyi ja polttoaineen joukossa, yllättäen, ei ollut kaasuuntunutta bensiiniä jonka ääni olisi kuultavissa eräänlaisena narinana. Varoiksi käänsin virran pois ja pari kertaa päälle. Vain normaali polttoainepumpun ääni. Tarkoittaa että polttoainejärjestelmään ei ollut kertynyt, tällä kertaa "ilmaa". St1:llä tankki täyteen ja pikku ajolenkki. Lauantaina lisää jos sää sallii iltapäiväajelun. (Sää salli, osittain, noin 10 astetta lämpöä ja pilvipoutaa. Takaisin talliin saavuttuani satoi hetken reippaammin.) Koska kaikki toimii niin ei ole syytä tulevan 19. viikon viileinä päivinä ajella jos ei jotain oikein pakottavaa tarvetta ilmene.

Joka kevät yllättää
California 1400:sen moottori on varsin herkkä haukkaamaan kierroksia eli kiihtyvyys on varsin hyvä. Ajettavuus, ottaen huomioon pyörän suuren koon ja massan, ei tunnu ohjaukseen raskaasti vaan kevyt on mutkia tuuppia. Käytös jämäkkää ja vakaata. Jarrut tehokkaat.

Takalaukku paikoilleen
Ensimmäinen ajorupeama oli rahtiajoa Kerholta asunnon autotalliin jonka olin siivonnut, viimeisen päälle, edellisellä viikolla. Talouden pakettiauto paikoittui kadun varteen kesän ajaksi. Matkalla kotiappäin ajelin pikkuteitä ja kiertelin erinäisiä tuttuja paikkoja Tampereella ja ympäristössä kun alkoi sade uhata. Kävin myös ottamassa ajokaudenaloitustuopillisen.

Tunnelmat
Ei, ehkä, samanlaisia kun oli silloin kun ikä alkoi ykkösellä tai kakkosella kun moottoripyöräily toi "uuden vapauden" tehdä reissua ja tavata kavereita ja muita henkilöitä sekä tutkia paikkoja kauempana kotinurkista.
Joka tapauksessa fiilis on nyt korkealla ja halu matkantekoon on, ainakin, kohtuullisen kova.

Huomenissa
Jos sää sallii niin ajelen Kangasalle ja Vehoniemen Automuseolle. Siellä voi tavata muita motoristeja. Lisäksi tarjolla on Museon kahviossa hyvänmakuista juustokakkua kahvin kera. Jos sateen uhkaa on niin keksin kyllä muuta hommaa ajelemisen sijaan. Ei millään viitsisi tahria pyörää sillä etu- ja takavanteiden puhdistus ja kunnostus oli melkomoinen homma. Mutta nyt näyttää hyvälle. Eiköhän maalipintoihin tehty vahaus auta pesuvaiheessa. Pitää käyttää vahaystävällistä pesuainetta ettei vahausta tarvitse uusia monta kertaa vuodessa.

Guzzit vähenevät Kerhossani
Parhaimmillaan oli kuusi erimallisia Guzzeja Kerhoni jäsenistöllä. Omistajia on kaksi. Nyt ei ole kuin viisi Guzzia jäljellä sekä yksi Ducati. Vaikuttaa että vähenee entisestään sillä amerikanpyöräosasto vaikuttaa vetävän väkeä siihen suntaan. Juuri se osasto vie pois eniten sekä eurooppalaisia että japanialaisia merkkejä. Japseja on muutama. Saksalaisiakin on enää yksi. Lisäksi yksi iso Britti. Toistaiseksi Kerhoni ei ole esittänyt, kuten muutaman muun kerhon osalta on käynyt, että vain amerikanvalmisteet ovat jäsenille sallittuja. Mutta asiasta on mainittu puheissa. Pitäisiköhän laittaa Victory joka on jo yhdellä jäsenellä? Tai Indian? Rahvaanpyöriin en halua sekaantua. Veteraanipyöristä löytyy vanhoja brittejä ja japseja. Harvemmin näkee liikenteessä.

Kuvia tulossa
Alkusuven ajolenkeillä poikkeilen mukavissa paikoissa ja kuvailen maisemia ja, mahdollisesti, muitakin kohteita. Kuvat tulevat tähän yhteyteen.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti