maanantai 8. huhtikuuta 2024

California Adamant takajarrut

 

Vain vasen puoli
Ostaessani jarruja trikeen takapäähän sain kaksi muuten identtistä jarrusatulaa mutta toisilleen peilikuvat. Niin kuin pitääkin. Nyt, noin kymmenen vuoden jälkeen, on vasemmalla puolella ilmennyt vikaa: kumiosat hapertuneet. Erityisesti liukuholkkien haitarikumit ovat murentineet liki olemattomiin ja paljas teräs näkyy. On myös monia muita tiivisteitä jotka eivät näy. Vuodatin jarrunestettä ilmausruuvista ja se oli varsin mustaa tässä jarrusatulassa mutta oikealla ei.

Mitä mustuus kertoo
Musta väri jarrunesteessä on lähtöisin jarrumännän tiivisteestä. Siitä siis on liuennut jarrunesteeseen ja se on pois tiivisteen käyttöiästä. Kumia kun voi tehdä halvoista aineista mutta myös paremmista. Tässä on se halpa.

Polkupyöräajelu
Upea kevätpäivä mutta tiepölyä ei vielä kauhesti ollut ilmassa joten otin kulkuvälineen alleni. Alussa on pitkä alamäki ja loppumatka melko tasaista entisen Härmälän lentokentän pohjaa. Useammin olen saapunut lennolta siihen kuin Helsinki-Vantaalle. Teen vielä pp-ajelun Sääksjärvelle kyselemään kesärengastilaukseni perään.

Korjaussarja yhteen jarruun.
 
Osat
Iso kumi on käsijarrun vivun suoja. Sen alla liukuholkit haitarikumeineen. Silikonituubista oikealle on jarrumännän haitarikumi. Oikealla alhaalla tärkein kumiosa eli männäntiiviste. O-renkaita muihin liitoskohtiin ja ilmausruuvin suoja. 
 
Toistaiseksi rikki menneet
Haitarikumit kaikki ovat riekaleina. Ilmausruuvin hattu myös. Jarrumännän haitarikumin kaulus, joka toimii pölytiivisteenä, on kadonnut kokonaan. Käsijarrumekanismin suojakumi vaikutti ehyeltä. Seuraan kuinka sille käy.

Valmistajan merkki.
 
Korjaussarjan tiedot.

Valmistajan slogan.

Tulevat toimenpiteet
Tunkki alle, vasen takapyörä irti. Jarrusatula irti. On kiinni kahdella pultilla jarrukilvessä. Sitten purkaminen pieniksi osiksi. Samalla jarrunestekin vaihtuu kirkkaanpaan. (Satulaa lukuun ottamatta kaikki muut rakenteet ovat alumiinistä tekemiäni tai muokkaamiani kyseiseen käyttöön. Muutoskatsastuksessa ei puututtu omatoimiseen rakenteluun. Sen sijaan MMAF:n organisoimassa hyväksymistestissä jarrutestaajat aiheeseen perehtyivät. Tarkastus hyväksyttiin.)
 
Motonetin seinustalla seisoo Venus.

Paluumatkalla juomatauolla kolmosmoottoritien alla.

Osien asennus
Tapahtunee oman Verstaani pihamaalla hyvällä säällä. Vanha, risainen, jarrusatula toimii vielä. Voin siis siirtää sen ajamalla. Säilytys kuivassa ja ajo lähinnä kauneilla säillä on pitäneet paikat kunnossa. Toki puhtaus ja säännöllinen huolto on myös edistänyt pyörän kuntoa.

Suunnittelin polkupyöräajelua iltapäiväksi
Ei olisi kannattanut sillä sää on muuttumassa. En välitä ajella sateessa. Huomenissa, jos Ilmatieteen laitosta on uskominen, on parempi pyöräilysää. Kiertänen myötäpäivää lenkin kotoa Vuorekseen, sieltä Sääksjärvelle ja takaisin vanhaa tietä autotallin ovelle jonne jätän Venuksen lepäämään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti