torstai 13. tammikuuta 2022

California T3 1000 Blower Sähkölaitteet: lambda ja seosmittari

 

Jäännöshappianturi eli Lambdasondi
Sitä varten piti laittaa hieman erikoismittainen vasen pakokäyrä sekä paksumpi pakoaukon tiiviste johon tulee lambdalle kiinnitys. Sopiva paikka vasemmalla on sivutuen kiinnityskohta joka tekee "lenkin" pakokäyrän yli. Siihen kohtaan hitsaan teräksisen kierreholkin johon anturi istuu jämäkästi. Kierreholkkeja saa muunmuassa Biltemasta mutta voin sellaisen tehdä sorvissakin. Anturi on siellä tuulensuojassa joten ulkoiset lämpötilavaihtelut vaikuttavat vain vähän signaaliin. Lisäksi kohdan voi helposti eristää vaikka vuorivillalla. Kapeakaistaisella lambdalla kun on herkkä lämpötilariippuvuus joten lämpötilan olisi hyvä olla vakaa. Pakokaasu lämmittää lambdaa mutta on saatavilla myös sähkölämmitteisiä vakaampia lambdoja. Lämmitettävä antaa vähemmän lämpötilariippuvaista signaalia. Mutta tarvitsee, varsinkin alussa, suurta lämmitysvirtaa kun pakokaasu ei vielä ole kuumaa.

Tämän "kehän" sisään tulee jäännöshappianturi.

Lambdanäyttö
Sellainen tulee mittariston kupeeseen kertomaan kulloisenkin seossuhteen. Suhde luetaan jatkuvana jännitteenä suoraan anturilta. Mittaus tapahtuu ajantasaisesti eli jokainen kuormituksen muutos näkyy näytössä.  

Vain yksi lambda
Jos olisi kyse vapaastihengittävästä moottorista niin tarkkaan säätöön tarvittaisiin lambda molempiin pakokäyriin. Nyt ei ole kuin yksi ilmaläppä joka säätelee ilman annostelua ahtimelle. Sen jälkeen ilma kulkee plenumista kahta kanavaa myöden molempiin palotiloihin. Vahva oletus on että molemmat palotilat saavat saman osan ilmasta ja polttoaineesta. Polttoaine ruiskutetaan lähelle imuventtiileitä. Suuttimet toimivat yhteisellä signaalilla eli polttoainemäärä on sama molemmille palotiloille kussakin tilanteessa. Tämä järjestely on yksinkertainen ja selkeä eikä tarvitse balanssisäätöä.

Jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti