tiistai 28. joulukuuta 2021

California T3 1000 Blower Vaihtovirtalaturille tukeva kiinnitys

 

Miksi iso auton vaihtovirtalaturi
Alkuperäisen vaihtovirtalaturin paikan kampiakselin päässä on täyttänyt kaksi hihnapyörää: leveä 6-rivinen moniurahihnapyörä joka käyttää ahdinta ja kapeampi kiilahihnalle joka pyörittää automallin vaihtovirtalaturia vasemman pakokäyrän ja sylinterin "kainalossa". Laturin asennus hyödyntää myös ahtimen voimansiirron rakenteita.
Toinenkin syy on olemassa: pyörän, varsinkin sen moottorin toiminnot, tulen digitalisoimaan kokonaisuutena. Moottorinohjauksen säätö sujuu tietokonehallintaisesti. Elektroniikka ei niinkään kovasti kuluta sähköä mutta polttoainepumppu haukkaa melko paljon tehoa varsinkin kun se joutuu painamaan polttoainetta ahtopaineen mukaan. Lisäksi voi laittaa tehokkaammat valaisimet ja paljon pienemmän akun. Laturi pyörii nyt, hihnavetoisena, yli kaksi kertaa nopeammin kuin alkuperäinen puolet tehottomampi laturi. Tehot siis tuplautuivat.

Alkuperäinen laturi
Sijaitsi siis kampiakselin päässä ja pyöri samaa nopeutta kuin on moottorin käyntikierrosluku. Alakierroksilla ei siis juuri virrantuottoa ollut vaikka muutoin lataus oli luotettava kunhan antoi kierroksia yli kolmen ja puolentuhannen. Kun ajoi vain lyhyitä siirtymiä, varsinkin kaupungissa, niin iso alkuperäisakku ei pysynyt täytenä vaan vajui jos samalla matkalla oli monta käynnistystä.
 
Tavanomainen auton vaihtovirtalaturi.
 
 
Laturin hihnan hihnapyörällä ahdasta. Pitää hieman sorvata lisää pois. Hihna kulkee hihnapyörän yläpuolelta niin että ei pala pakoputkessa.
 
Vasemmalla laturin tukilevy ja oikealla alhaalla neljäreikäinen sivutuen kiinnityskohta.
 
Lisälevy sivutuen kiinnitykseen
Suurin piirtein pakokäyrän linjan mukaan levymäinen kannatin niin että laturin korvakkeet saavat siitä tuen. Laturi on melko painava joten tämä kohta lienee riittävän tukeva.
 
Kiinnityskohta vaihtui
Tein kiinnitysosat laturille rungon ala- ja yläosan liitoksen pulttia jatkamalla. Hieman lattarautaa, teräsholkki, M12 pultti ja mutteri. Hieman hitsausta, taivutusta ja reiän poraus. Runko ei tältä kohtaa juurikaan elä koska rungon moottorikiinnike on aivan alapuolella. Runko ja vaihteisto ovat osa kantavaa rakennetta tässä "Tonti-rungossa" kuten sitä suunnittelijansa sukunimen mukaan kutsutaan.

Vasemmalla laturin kiinnityskorva ja rungossa runkoputkien liitoskohta.

Pätkä lattarautaa, teräsholkki ja mutteri, pultti puuttuu kuvasta.

Kaatumaraudan sovitusta
Myös kromattu etukaatumarauta pitää yrittää sovittaa rakenteeseen. Se voi olla ongelmallista juurikin laturin sijainnin suhteen. Sen näkee sitten ensi vuonna.
 
Ulkonäkö
Pyrin saamaan pyörän ulkoisesti näyttämään 1982-vuoden malliselta mutta juurikin laturin sijainti vasemmalla ja sen kiinnitykset kyllä pilaavat ulkonäköä siinä mielessä. Ahtimen vaimansiirron rakenteet tai edes kanttimallin moottori eivät niinkään näytä ongelmallisilta. Harkitsen maalamista mustaksi vaikka pidän kyllä enemmän samettipintaiseksi käsitellystä alumiinistä. Aika näyttää.

Loppusuoralla
Laturi on kiinnittynyt tukevasti ja mahtui varsin hyvin kaatumaraudan kanssa. Vain alaosassa oli suunniteltava tarkasti että kiinnitys mahtuu ja on myös tukeva.

Teräksinen kiinnike rungon liitospultin tukemana. 
 
Kylmän raudan taivutusta
Suunnittelin tehdä koneistamalla alumiinistä mutta päädyin kuitenkin teräkseen. Painoeroa ei juuri olisi tullut. Taivutukset loivilla mutkilla niin ei tule kylmämurtumia. Alumiininen olisi ollut somempi mutta eipä tuo juuri minnekään näy. Hiekkapuhallus, pohjamaali ja musta kiiltävä päälle.

Laturin sijainti kaatumaraudan alakulmassa.

Laturin väri
Taidan maalata sen harmaaksi jos en pysty sen kuoria irrottamaan ja lasikuulapuhaltamaan. Ei niin kovin erotu muusta rakenteesta.
 
Laturista tuli tämän näköinen.

Purku ja kasaus
Purin laturia sen verran että katsastin hiiliharjat ja voitelin laakerit. Siivikkoa piti hieman oikoa. Pientä pintaremonttia myös. Etuosa mustaksi ja takaosa lasikuulapuhallettuna.

Jatkuu joskus sähkötöiden merkeissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti