tiistai 30. marraskuuta 2021

California T3 1000 Blower Hihnojen asennusta

 

Myös laakereita hankintaan
Puolenpäivän jälkeen poikkesin, jälleen kerran, Top-Osassa jossa on aina hyvä mutta täsmällinen palvelu. Jää aina hyvä fiilis kun siellä käy, suosittelen. Laakereita, O-renkaita ja muita laatutiivisteitä suuret valikoimat. Pikkurahalla monta laatulaakeria.

Runko paikoilleen
Olisi aivan liian helppoa laittaa lisäosia jos ei olisi kehtorunkoinen pyörä sillä runkoputkia kulkee vähän siellä sun täällä ja niitä pitää väistellä. Rungosta piti sahata pois kaksi pikkukorvaketta (Äänimerkin korvake ja joku muu.) eturunkoputkia yhdistävästä putkesta kohta emäputken alapuolelta. Sahaukset pitää vielä viimeistellä ja koko runko maalata. Nykyinen maali on pyörän alkuperäinen ja siinä näkyy vuosikymmenten kolhut. Pyörällä ei ole kaaduttu eikä kolaroitu.

Yleiskuva rungon vasemmalta puolelta.

Vasemmalla ahtimen akselilla laturin hihnan pyörä. Oikealla ahtimen hihna.
 
Monta muuttujaa
Tuurilla ei onnistu kuin vahingossa. Onneksi rungossa ja vaihteisto-moottori-rakenteessa on kiinteitä mittapisteitä joiden perusteella joitakin kohteita on ollut mahdollista mitoittaa. Mittausta ja laskemista. Onneksi on tullut käydyksi kouluja aikanaan. Nyt kun runko on paikoillaan niin näkee ettei ollut turha homma: mitään erityisen tärkeää ei tarvitse rungossa muuttaa. Mutta ahdasta on.

Ahtimen käyttöhihna ja sille suunnitellut laakeroinnit.

Useita laakereita
Tuo iso laakeri saa kaverikseen samanlaisen ja akselin lisäksi niille sorvaan alumiinista ulkokehän joka tulee hihnaa vasten. Sama juttu oikealla olevien pikkulaakerien suhteen. Parin millin vahvuiset kehäholkit lämpösovitteella. Ei tarvita lukkorenkaita eikä liimaa.

Kierroslukumittarin vaijeri
Kun hihnat kiertävät jotakuinkin kuvan osoittamassa järjestyksessä niin kierroslukumittarin anturi ei jää työttömäksi sillä se on asiaa suunnitellessa ollut jonkinlainen tavoite. Toki aina voi laittaa sytytysanturilta sähköiselle varvikellolle signaalin. Mutta haluan käyttää alkuperäisiä mittareita tässä neljättäkymmentä vuotta käytössä olevassa pyörässä.

Hinankiristin
Se on suunnitteluvaiheessa. Joko käytän kaupallista kiristintä tai sitten teen itse yksinkertaisemman sillä itse tällä pyörällä ajan ja siksi sen tekniikkaa tulee seurattua aktiivisesti.

Yleiskuvaa: ylhäällä ahtimen akseli ja hihnapyörät. 
 
Seuraava vaihe
Nyt kun runko on paikoillaan niin ahtimen akselille pitää tehdä kannatinlaakerointi. Laakerointia varten pitää leikata alumiinilevystä hihnan suojalevy joka toimii samalla ahtimen akselin etupään laakerointina ja hihnankiristimen tukena. Vaatii vain hieman koneistustyötä ja miettimistä voiko sitä käyttää myös muuhun tarkoitukseen.
 
Laturin hihnan ohjaus ja suojaus
Tarvitaan pari laakeria lisää sillä laturin hihnalle pitää saada ohjaus ohi eturunkoputken. Tämä lienee mielenkiintoinen tuleva rakenne.

 Laturi hihnoineen
 
Laturi tarvitsee säädön
Kyseinen säätö siksi että hihnan saa pidettyä sopivalla kireydellä. Hihnan ohjaus vaatii kaksi juoksupyörää laakereineen mutta ne tulevat olemaan kiinteitä rakenteita. 

Hihna kiertää malliksi eturunkoputkea. 
 
Lämpö- ja roiskesuojat välttämättömät
Suojat molemmille hihnoille tulevat pääosin lasikuidusta ja rakenteelliset kohdat alumiinista. Pakoputken kohdalle jonkinlainen lämpösuoja teräksestä.

Kampiakselilla oleva sytytysanturoinnin ja hihnapyörän suojus.
 
Suojusta joutunee muokkaamaan
Katkaisin jo osan pois mutta on todennäköistä että siitä lähtee vielä mustan viivan kohdalta pätkä pois hihnalinjan vuoksi.

Tänään Top-Osasta ostettuja laakereita.

Pääasiassa koneistusta
Jos ei olisi tullut sähkökatko Verstaalle. Siitä sain informaatiota noin kymmenen sekuntia ennen kuin sähköt katkesivat. Toki tarkoitus oli hyvä. Kiinteistössä on useita toimijoita joille pitää energian kulutus mitata erikseen. Ei siis varsinaisesti harmittanut.

Yllä mainituille laakereille syntymässä laakeripesät.

Laakerit lähikuvassa.

Pari muutakin laakerointia tarvitaan että hihna on kireällä.
 
Kierroslukumittarin vaijerin kulmavaihde
Tarkoitus on käyttää alkuperäistä 80-luvun alun ratkaisua eli vaijerikäyttöistä kierroslukumittaria. Siksi hihnalinja pitää saada niin että vaijeri sopii jakopään kotelon pyörittimeen ahtaudesta huolimatta. Nyt näyttää jo hyvältä. Tosin kuvassa ei ole vielä tekemättömiä ohjain- ja kiristinrullia. 
 
Mittaustekniikkaa
Ensi viikolla on paljon tarkkaa sorvattavaa. Varsinkin kun pidän lämpöliitoksista. Tarkoittaa että teen hieman ahdasta ja kun laakeri asennetaan pesäänsä pesää lämmitetään ja laakeri pakastetaan kokoonpanoa varten. Näin rakenne on vakaa eikä ole turhia välyksiä. Purkaminen tapahtuu samoin: ulkokehä lämmitetään ja se laajenee ja laakeri jäähdytetään joilloin se kutistuu ja liitos purkautuu. Ei tarvita liimoja eikä lukkorenkaita. Sorvilla saa 0,005 mm tarkkuutta kun on tarkkana. Hyvällä sorvilla saisi vielä tarkempaa.

Laakeroinnin tukirakenteen jyrsintä alussa.

Projekti jatkuu myöhemmin
Huomenna on suunnittelua ja muuta pähkäämistä ja sen jälkeen tapahtunee vasta ensi viikon tiistaina. Torstaina on kolmannen koronapiikin, flunssapiikin ja tangokonsertin aika. (Olavi Virta Ensemble esiintyy Tampereella. Esittää modernilla tavalla vanhoja ja tuttuja juttuja.) Jos innostun niin perjantaina saatan, ehkä, poiketa Verstaalla. Sitten onkin pääasiassa pyhiä ja kotoilua luvassa. Sunnuntaina järvenjäälle kävelemään jos sää sallii.

Tauolla ideoidaan
Jos pitää taukoa projektissa niin ei se tarkoita etteikö aivot toimisi ja kehittäisi ratkaisuja. Voi se päteä meikäläiseenkin.

Lisäys jälkeenpäin 4.12.-21
Mietin asioita uudelleen ja totesin että miksi kierrättää laturin hihnaa ahtimen akselin alta sillä pienillä muutoksilla eli osien kaventamisella ja hieman sisäkkäinkin laittamisella sainkin laturin vedon aikaiseksi kampiakselin päästä. Millipeliä. Etulokarille jäi vielä tilaa kääntyillä. Piti vartavasten käydä lauantaina Verstaalla.
 
Sytytysanturoinnin sijainti uusiksi
Hihnapyörien sijainnin muutos vaikutti myös siihen että sytytysanturoinnin sijainti muuttuu hieman edemmäksi. Lisäksi ahtimen hihnan ohjaimille pitää tehdä uudet kiinnikkeet. Sytytyskiekon eli signaalilevyn säätö muuttui pikasäädöksi. Tarvitaan vain 19 mm:n hylsyavain sekä näppärät sormet. Tosin säätö tarvitsee tehdä vain kerran. Loppu on sytytyksen ja ruiskutuksen ohjelmointia. Sytytys Ignitech ja ruiskutus MegaSquirt. Suht helposti asennettavissa Guzzeihin. Eritoten sytytys. Ruiskutus vaatii yksi tai kaksi läppärunkoa sekä kaksi suutinta.
 
Yksi erilainen osa
Asiantilaan vaikutti se että löysin hyllyjen perukoilta pakokäyrän joka on kaareltaan loivempi joten sen taakse saan laturin hihnan mahtumaan vain yhdellä ohjainrullalla niin että sille ei tarvitse tehdä kotelointia tai edes lämpösuojaa. Vasen ja oikea pakokäyrä ovat nyt hieman erilaiset. Kampiakselin päästä on mahdollista laittaa, toki varsin ahtaasti, moniurahihna ahtimelle ja kiilahihna laturille. Näin lauantain puuhailuksi varsin onnistunut päivä. Kuvia tulee myöhemmin ja aloitan silloin uuden jakson. Ehkä ensi tiistaina jos ei ole ihan kauhea pakkaspäivä. Sormia kyllä syyhyttää päästä jatkamaan näpertelyä...
Pitkästä aikaa on intoa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti