keskiviikko 28. huhtikuuta 2021

Dacia Logan Van ruostetutkimusta


Tarkastus 12 vuoden jälkeen
Joutessani irrotin ikääntyneestä pikkupakusta tavaratilan maton ja yhden pohjalevyistä tarkistaakseni että onko ilmentymiä ruosteesta. Maton irroitus oli helppo ja sen alta paljastunut maalattu peltipohja oli melko likainen. Pääasiassa pölyä ja joitain nesteitä oli päässyt maton alle muhimaan. Ilmeisesti öljypitoista kun oli niin tahmeaa pyyhkiä.

Kolmeosainen
Tavaratilan lattia käsittää kolme osaa: takaosa on kiinteä mutta etuosa koostuu kahdesta samankoisesta peltilevystä. Irrotin oikeanpuolimmaisen. Takaosa on samalla auton pohjalevy. Sitä ei voi irrottaa.

Paljon ruuveja
Kooltaan M8 ja M6 -ruuveja torx-kannoilla. Kaikki aukesivat helposti. Kierteet kunnossa eikä ruostetta. Ohjaamon ja tavaratilan välinen oikean puolen väliseinäelementti ensin irti. Ruuvit rasiaan ja pohjapellin saattoi nostaa pois. Alta paljastui kotelorakenteista korin jäykkää alaosaa noin yhden neliömetrin alalta. Ei ruostetta eikä isompia kolhuja. Päätin että toista puolta en irrota koska siihen ei näytä olevan syytä. Imuroin vähät pölyt ja roskat pois.

Tavaratilan irrotettavan pohjalevyn yläpuoli. Vain hieman likainen.

Pohjalevyn alla auton varsinainen pohja. Alapuolelta kuvia alempana. Ohjaamo oikealla.

Maalipintaa ja ruostesuojamassaa
Alimmissa kohdissa oli alustamassaa ruiskutettu joihinkin kohtiin tavaratilan etunurkkiin. Muuten siistiä maalipintaa.

Vain yhdessä korvakkeessa on merkkejä ruosteesta. Puhdistin ja laitoin suojamassaa.

Tavaratilan pohjalevy alapuolelta. Pari klommoa. Ruskea on alustamassaa.

Tavaratilan kiinteä alustalevy. Maali on hiertynyt joistakin kohdista. Ei muuta.

Alapuoli
Oli tilaisuus kuvata alapuolelta kun kävin vaihdattamassa autohuollossa moottoriöljyn ja suodattimen. Muutaman kuvan nappasin. Mitään katastrofaalista ei erottunut. Pakoputki hieman "kukkii" mutta se onkin kulutusosa ja yleensä korvattavissa suht edullisesti kun siinä ei ole katalysaattoria. Tarvikepakarilla voi pärjätä varsin pitkään.

Pakoputkessa on ruosteläiskiä. Lämpösuojat ehyet. Tankki on muovia.

Kuvan alareunassa taka-akseli. Ylempänä pohjalevy ja polttoainetankin putki.

Pala matkustamon lattiaa ja vasen helmapelti.

Tarkastelun tulos
Ei aiheuta pikaisia toimenpiteitä. Alapuoli edelleen kunnossa. Pari vuotta sitten katsoin sinne viimeksi ja vain muutamasta kohtaa oli alustamassa irronnut. Paikkasin pensselöitävällä massalla. Ruiskumassa olisi kätevämpää. Pitänee tehdä pohjan painepesu, antaa pari päivää kuivua ja ruiskutella alustamassaa kohteisiin joista se on irronnut. Helppo toteuttaa. Kori on kokonaan sinkitty valmistusmaassaan Marokossa.

Mökillä on aikaa
Toki siellä on paljon muutakin tekemistä jo toukokuussa syömisen, juomisen, makaamisen ja kalastuksen ohella mutta kesäkuussa on kolme - neljä viikkoa aikaa mökkeillä ja syksymmällä ainakin viikko. Parkkipaikan viereiseen rinteeseen voisi tehdä huoltosillan. Pääsisi pesemään painepesurilla alta ja hoitaa mahdolliset vikakohdat kuntoon. Eli ruosteet pois, maalaus ja sen kuivuttua alustamassaa.

Pitkä akseliväli
Rauhallinen ajettava. Koneessa vain rapiat 90 hevosvoimaa turbolla autettuna. Pysyy hyvin vauhdissa normiliikenteessä. Huippunopeudeksi väitetään 160km/h mutta en ole kokeillut. Lain mukaan saa ajaa korkeintaan 100km/h vauhtia. Ohjattavuus on, mikäli tavaratilassa on painoa ja tankki täynnä, hyvin vakaa. Tyhjänä perä pompottaa. Yleensä on kaikenlaista kuskattavaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti