tiistai 27. huhtikuuta 2021

Autotallissa täyttä


Neljä ajoneuvoa
Polkupyörät vievät nekin tilaa. Eniten sitä vie California Adamant kun on kolmipyöräinen. Melko ison alan lohkaisee myös California 1400 GTS. Mutta mahtuu niiden väleistä kulkemaan. Harmi että GTS:ään ei saa keskitukea lainkaan. Olisikohan oman tuotekehityksen paikka?


Tallitietokone josta on näyttö rikki mutta romutusikäinen näyttö korvaa. On isompi ja kirkkaampi.
 
Sisältää tarpeellisia asioita
Interaktiivisia korjaamokirjoja, eri moottorinohjauksien vianetsintä- ja ohjelmointiohjelmia sekä kaikenlaista muuta mp-touhuihin liittyvää. Ei ole enää nettikelpoinen. Käyttöjärjestelmä on Windows7.
Lisäksi on erilaisia johtimia joilla voi kytkeytyä eri pyörien erimerkkisiin moottorinohjauksiin. (Yllä kuvassa GuzziDiagin perussivu mutta ei kytketty pyörään.)
 
Kone- ja polkupyörät sulassa sovussa.

Mainittakoon polkupyörätkin nimeltä
Jaguar 50-luvulta on arkikäyttöpyörä. Tarvinnee vain uudet ketjut kohtapuoleen. Yllättävän laadukkaat Biltemasta jo vuosia sitten ostamani ulkorenkaat ovat kestäneet hienosti mutta saman firman sisärenkaat suotavat parissa viikossa niin että painetta pitää lisäillä. 
Venus Special on kaksikymmenluvulta peräisin ja myyty Viipurissa. Sen jälkeen onkin aukkoja pyörän käyttöhistoriassa. Kunnostin mekaniikan. Toimii ja on tukeva ajettava. Ulkopuolen entisöintiä vielä harkitsen vai annanko ajan patinan näkyä?
 
Hyllyissä
Pääosin ajovarusteita, mp-tarvikkeita sekä kemikaaleja kuten vahoja, puhdistusaineita, alumiinin ja kromin kiilloketta ja lisäksi rättejä em. aineiden levitykseen. Jonkin verran auton huolto-osia sekä vaihtoehtoisia lisävarusteita pyöriini. Radiokin on että sadepäivänä voi viihtyä tallissa vaikka mitään ei tekisikään. Jakkara on huonoselkäiselle tarpeen. 
 
Kauden avajaiset
Tallin kesäkausi on avattu naapurin ukon kanssa. Aloitettiin oluilla mutta sorruttiin vodkaan. Pullo noin puoliksi. Talutuskunnossa kummatkin. Paljon oli juttuja vuosien varrelta kerrottaviksi. Kun vain muistaisi että mitä joristiin.

Alkukauden ajokki
California Adamant on se pyörä jolla kauden aloitan ja lopetan. Pääosan taivalluksesta suoritan 1400 GTS:n voimin. Sitten kun asfaltti on kuivaa, ei pölise ja aurinko paistaa. Ehkä niitäkin säitä vielä tulee.

Polkupyörät liikenteessä
Niillä suoriudun lähiliikenteestä noin 20 km säteellä. Pääasiassa kertamatka on noin 5 - 10 kilometriä. Sellaiselle matkalle en raaski autoa tai moottoripyörää käynnistää. Säätilakin ratkaisee ajoneuvon valinnan. Lähinnä on ns. asiointiajoa. Kuten naapurikylien baareissa poikkeamisia sanoja vaihtamassa. Polkupyörät eivät ole yhteisessä pyörävarastossa sillä yksi keräilypyöristäni sieltä jo varastettiin. Eikä muita. Vaikka olisi ollut läskirenkaisia ja sähköpyöriä varastettaviksi asti.


California 1400 GTS:n digitaalisen hallintajärjestelmän liitin lepoasennossa.
 
Akunnavat ja huolto/ohjelmointiliitin (OBD)
Normaalisti ovat piilossa kuudella ruuvilla kiinni olevan kannen alla. Sen vuoksi olen ottanut erillisillä johdoilla akunnavoista liitännän ja sen päähän kaksinapaisen SuperSeal-liittimen. Sen kautta voi varata akkua ja akusta saa virtaa huolto/ohjelmointiliittimen (OBD) liitäntäkaapelin muuntimen avulla, tms. ja se toimittaa toiseen kohteeseen liitettynä lisävaloja joita ovat lisäkaukohalogeenit, takasumuvalo ledeillä ja led-etusumuvalot. Kolme tointa yhdellä kytkennällä.
OBD-liittimen kautta voi lukea vikailmoitukset mikäli sellaisia ilmenee, kuitata ne, tehdä joitakin säätöjä ja pienen lisäohjelmiston avulla muokata koko moottorinohjausjärjestelmää sekä ajonhallintaa. OBD-liittimen siirsin, ilman johtimensa jatkamista, kuvan osoittamaan paikkaan. Jos tarvitsee vilkuilla "pyörän sieluun" niin se löytyy mitään purkamatta. Satula irtoaa virta-avaimella vasemmassa sivupaneelissa olevan lukon kautta. Akunnavat ovat kannen alla piilossa kuten myös OBD-liitinkin oli. Ohjelmisto lukemiseen ja muokkaamiseen on ilmainen. Perusohjelmisto on suomeksi.

Laturi tekee ylläpitotoimintaa silloin kun pyörä on pidempään tallissa.

Nykytekniikka syö akkua
Ennen oli jossain vikaa jos akku tyhjeni kun pyörällä ei ajettu. Sittemmin järjestelmät ovat "kehittyneet" siten että ajotauoilla saattaa akku tyhjentyä varsin nopeastikin akun kunnosta riippuen. Tämänkin moottoripyörän ohjekirjassa mainitaan että akkukaapeli on irrotettava jos pyörä seisoo ajamatta yli kaksi viikkoa. Pitää siis osata ennustaa. Toinen vaihtoehto on käyttää ylläpitolaturia.
Onneksi talli on viileä. Lyijyakut tykkäävät viileästä. Sisäinen purkautuminen on ko. akkutyypin pikku ongelma kun akkua ei käytetä pitkiin aikoihin.
 
 Satula on nostettu pois. Vasemman sivukotelon reunassa on akun latausliitin.

Vuokralla
Autotalli on eräältä taloyhtiöltä vuokraamani. Sen verran lähellä että jaloinkäyden viitsii. Pienet huollot ja ajoneuvojen, lähinnä auton, siivous sujuu sen edustalla. Kuten juuri tänään. Piti oikein huhkia että pysyi lämpimänä. Pyörän pesupaikka on jokseenkin kaukana mutta sen jälkeen kiillottelen sitä useimmiten juuri tämän autotallin edessä. Jos säät sallivat. Mukavaa arkipäivän viihdettä eläkeläiselle.

Tallissa vai kadun varrella kapealla kierroslukualueella
Isohkon kaupungin, Suomen mittakaavassa, kadun varsilla seisoo moottoripyöriä tuulien ja tuiskujen turmeltavana. Itselleni rahallinen sijoitus on sitä luokkaa että ulkona pitäminen ei ole vaihtoehto. Kosteus, lika tai satunnaiset,mahdollisesti humalaiset, "tyyppien ottajat", lapset kiipeilyiässä sekä varkaat tai moottoripyörien vihaajat ovat sellaisia peikkoja minulle että mieluimmin pidän vehkeeni lukkojen takana ja näkymättömissä. Kaikkiin em. tyyppeihin olen törmännyt. Talvisin Kerholla, suvella tallissa ne pyörät jotka ovat käyttövuorossa. Kokoontumisajoissa pyörät ovat varsin hyvin suojassa. Joskus on käynyt niin että joku on vahingossa kaatanut jonkun pyörän. Sitten aamulla neuvotellaan. On kuitenkin harvinaista.

Talvella
Polkupyörät ovat talven tallissa ja sinne mahtuu myös talouden pakettiauto. Pakulla voi olla kuukaudenkin seisontajaksoja sekä talvi- että kesäaikana. Talvella tallissa mutta kesäkaudella, kuten nyt, paku seisoo lähikadun varrella tai kesämökillä. Pakettiauto ei juurikaan ketään kiinnosta. Varsinkaan vanha.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti