maanantai 29. maaliskuuta 2021

Uusia akkuja


Jälleen akkukaupoilla
Tähän asti on ollut useimmissa pyörissäni sama akkutyyppi ja -malli: YTX20BS. Sama akkumalli siksi että ei kaikki pyörät tarvitse aina uutta akkua enkä voi monella ajaa yhtäaikaa niin akkujakaan ei tarvitse olla minimissään kuin yksi. Mutta kaksi on enemmän ja sillä säästyy hankalalta vaihtamiselta jos yht'äkkiä pitää lähteä toisella pyörällä.
California 1400 GTS on helppo akun suhteen ja sen voi irrottaa ja kiinnittää suhteellisen helposti. Satulan alla on välikansi kuudella ruuvilla jonka alla akku pesii ilmansuodatinkotelon seurana. Mutta V10 Centauro Blowerissa on akku vaihteiston takana hyvin alhaalla aivan takapyörän edessä ja hieman hankalasti tavoitettavissa.Tavallisessa Centaurossa akku on satulan alla. Blowerissa akun tilan vie plenum eli ahtopaineen jakosäiliö.

Kun akku hapotetaan
Hapotettu akku pitää laittaa heti lataukseen. Tavallinen ylläpitolaturi hoitaa asian. Pikalaturi lataa äkisti mutta muuta hyötyä siitä ei ole. Akku otetaan käyttöön kun se on täynnä. Jos tarve ei ole hetikään tai käyttö on jaksottaista kannattaa akkua ladata muutama kerta vuoteen. Akku purkautuu sisäisesti hiljalleen.

Laki muuttui
Akkuja voi myydä mutta ilman happoa alkaen helmikuun alusta 2021. Käytännössä siis myydään vain hapotettuja akkuja tai akku hapotetaan luvanhaltijan eli akkukaupan työntekijän toimesta. Akut siis kannatti ostaa viimeistään jo tammikuussa 2021. Ei ole itselläni varmuutta siitä saanko ylipäänsä varastoida akkuhappokasetteja lain muututtua vaikka hankinta on ennen lainmuutosta. Akkuhappo, kuulemma, on kätevä hapetin joihinkin räjähdysaineisiin. Miten se tähän liittyy on hieman arveluttavaa. Saa sen hapon pois sieltä akustakin.

Akku alkaa vanheta välittömästi
Kuivavarattu akku säilyy hyvänä varsin pitkään mutta hapotettuna akku alkaa vanheta vauhdilla. Akun pitäminen täytenä, siis käyttämällä sitä, pitkittää akun elinikää. Mp-akun suhteen talvisäilytys on riskeistä suurin. Jos maakaapelin voi irrottaa riittää ylläpitolataus noin kolme kertaa talvessa: marraskuun lopussa, tammi- helmikuun vaihteen tienoilla ja ajoon otettaessa. Jos pyörässä akun kaapelit ovat talvisäilytyksessä kiinni koko ajan voi akkuun kytkeä ylläpitolaturin.

Yksi jo kevätkäynnistetty
California 1000 Adamant sai ylläpitolaturin kaverikseen ja muutaman tunnin lataussession jälkeen laturi näytti täyttä latausta. Kokeeksi käänsin bensahanan auki ja laitoin virrat päälle. Ekalla yrityksellä potkaisi kone takaisinpäin ja ilmaputsareista pöllähti sinistä savua. Toisella yrittämällä lähti kone käyntiin ja hetken käyttelin. Kivaltahan se kuulosti. Säilytysöljyt männän päällä ne hieman savuttivat.

Akkukaupassa minulle myytiin näitä kaksi
Merkki on Exide ja tarkoitettu moottoripyörään. Suljettu happoakku. Eli varsin tyypillinen moottoripyöräakku. En muista että olisiko aiemmin ollut tämän merkkistä moottoripyörissäni. Mutta muutoin tuttu merkki.

 
Sopivuusvaihtoehdot ja tarkemmat tiedot.

Kokemuksia kuukauden sisään
Kohtahan sitä on pyörää käynnisteltävä ja huoltokin pitää tehdä. Samassa yhteydessä vaihtuu vanha akku 1400 GTS:stä California Adamantiin ja jatkaa siellä tehtäväänsä. 1400 GTS saa tämä akun satulansa alle.
Vanha YTX20BS ladattuna vaikuttaa vielä käyttökelpoiselta ja laitoin sen V10 Centauroon. Hyvin pyöritti.

Centauro V10
Se saa vielä odottaa kunnes säät lämpenevät. Se onkin ollut ajamatta kaksi kesää. Pitänee tehdä siis muutakin huoltoa: tulpat irti, mäntien päälle hieman moottoriöljyä, vanhat bensat pois, pienkonebensaa tilalle ja polttoainejärjestelmän puhdistusainetta myös. Polttoainejärjestelmän ilmauskin on hyvä tehdä ennen käynnistysyrityksiä. Samalla selviää toimiiko pumppu (Saattaa jumiutua tai vuotaa pitkän seisonnan aikana.) ja toimivatko suuttimet. Sen kuulee stetoskoopilla.

Miten ennen on käynyt ja miten voi käydä
Tästä saisi pitkän jutun jos kaikki akkuseikkailut muistelisin. Mutta lyhyesti. Viileään paikkaan talviajaksi ja täyteen ladattuna akku säilyy varsin hyvin. Joskus se unohtuu pyörään tai mikä pahinta: jää lattialämmitteiselle lattialle tai peräti pannuhuoneeseen. Akku ei tykkää jos se on lämpimässä jos sitä ei käytetä. Pari - kolme kertaa talvessa lataus täyteen niin on mahdollisuus että akku toimii vielä toistekin. Täyteen ladattu akku kestää jäätymättä kovatkin pakkaset. Tyhjä ei.
Käytännössä akkuni talvehtivat taloyhtiön autotallissa heti ovenpielessä lattialla. Talvella niillä tienoilla on pakkasta ja useimmilla säillä ainakin viileää.

Akkukaapelit unohtuneet kiinni akkuun 
Vaikka virta ei olisikaan päällä niin akku käyttää nykypyörissä silti joitakin sähkölaitteita kuten kello, ajotietokoneen muisti ja muita sähköisiä komponentteja valmiudessa. Se syö akkua hitaasti mikä sille aiheuttaa ennenaikaisen menehtymisen. Saahan kellon, ym. laitteet henkiin jälleen kunhan aikansa asetuksia naputtelee. Vaihtoehtona on pitää akku koko seisonta-ajan ylläpitolaturissa. Vaikka ei em. ongelmia ilmenisikään niin pyörässä voi olla pieniä vuotoja elektroniikkakomponenteissa ja akku tyhjenee. Akkua ei pitäisi koskaan päästää tyhjäksi. Ainakin tämä pätee näiden perinteisten akkujen osalta.
 
Kaksi akkua kahteen pyörään
Vaikka en niillä voi ajaa yhtäaikaa niin arvelin olevan helpompaa että California 1000 Adamant saa toisen akun ja toisen saa California 1400 GTS.
Toinen vaihtoehto on että jätän toisen akun hapottamatta ja vaihdan akkua pyörästä toiseen. Homma sisältää noin puoli tuntia puuhastelua.

Jatkuu hapotuksen ja asennuksen merkeissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti