sunnuntai 31. toukokuuta 2020

California 1400 GTS Kaasuvaijerien säätö


Tyhjä liike
Kaasukahvan liikkeen alkuun oli ilmestynyt klappia eli liikeradasta oli osa tyhjää liikettä. Kun alkoi kääntää niin liikkeen alussa ei tapahtunut mitään. Sen jälkeen tosin aivan normaalia toimintaa. Tyhjää liikettä saattoi jäädä kun vaihdoin ohjaustangon ja pidemmät kaasuvaijerit talvella -17. Myös kulumista on saattanut tapahtua ja siksi löysää liikettä oli nyt enemmän.

Sähköinen kaasu
Vaikka kaasukahvassa, tässä vuosimallissa, lähtee kaksi vaijeria eivät ne jatku kuin tankin etuosan alle jossa niiden liike muutetaan neljän potentiometrin avulla jännitetiedoksi. Jännitetieto muuttuu ECU:ssa digitaaliseen muotoon ja sitä siellä mikropiirit tulkitsevat ja tieto sieltä siirtyy jälleen analogisena askelmoottorille joka kääntää kaasuläppää. Tästä termi "Ride by Wire". Samaa tekniikkaa kuin lentokoneissa ja autoissa. Myöhemmissä malleissa ei ole vaijereita lainkaan vaan analogiatieto kulkee sähköisenä jo kahvalta alkaen.

Käytettynä hankittu käyttämätön miniläppäri.

Läppärin akku ei toimi
Käväisen lähipäivinä hankkimassa uuden akun. Aina kun ei ole verkkovirtaa saatavissa. Olisi hyvin epämiellyttävää jos virta loppuisi kesken säätörupeaman. Tai kun on jossain verkkovirran ulottumattomissa. Tosin matkassa on usein starttiapuakku. Sillä voi korvata tyhjenneen tietokoneen akun väliaikaisesti.

GuzziDiagin kytkentäkaapelit.

Akkutelineen kansi
On kiinni kuudella ruuvilla. Siksi olen laittanut OBD-väylän kannen päälle. Helpompi tehdä säätötoimia.

Oma sovitus 
Ei tarvitse kaivaa akkua esiin ja asetella hauenleukoja.
Vasemmalla häiriösuojattu OBD-kaapeli ja oikealla KKL-kaapelin vaatima 12V virtakaapeli pikaliittimineen. Toki perusmallin kaapelitkin ovat usein matkassa. Olen antanut ensiapua katsomalla vikalogit vikaantuneista pyöristä ja kun vika on selvillä on paljon helpompi hankkia sille lääkitys.

Vikailmoituksia
Ilmeisesti tästä vaijerivälyssyystä vikalogiin ilmestyi vikailmoituksia ja välillä saattoi moottorinohjaus ilmoittaa että mennään vikasietotilassa. Silloin punainen päävaroitusvalo vilkkuu ja mittaristossa juoksee teksti "URGENT SERVICE" ja silloin on vain hieman tehoa tarjolla. Sen saa kyllä kuka tahansa kuitattua pois pyörän päällä istuen kuten alempana tässä jutussa olen selittänyt. Tosin pysähtyä pitää. Jopa kahdesti mutta vaiva ei ole iso. Viime suvena näitä ilmoituksia ei tullut. Edellisen kerran ilmoitus tuli Juhannuksen aatonaattona 2018.

Vikailmoitukset GD:n ruudulla.

GuzziDiag
Kytkin miniläppärin pyörän OBD-väylään, käynnistin GD:n uusimman version V0.48 ja sain ulos yllä olevat tiedot. Liittyy voimansiirtoon eli toimintolinjan alkupäähän joka tuottaa ja välittää voimaa takarenkaalle. OBD-kielessä P = Powertrain eli voimansiirto. Kaasukahvastahan se voimalla siirtyminen alkaa. Muut numerot ovat tarkempia yksilöintejä jotka ovat myös tekstimuodossa suomeksi.

 Lukemat parittain. Jälkimmäisissä, C ja D, runsaasti heittoa.

Vastaavat lukemat kun kaasukahva on käännettynä pohjaan asti.

Kaasunasentopotentiometrien asentotieto jännitelukemana
Antureiden C ja D välillä iso ristiriita. Päätin säätää lukemia lähemmäs toisiaan ja kokeilla onnistuuko ihan vain kaasuvaijereiden asiallisella säädöllä. Kuten alta nähdään niin luvut ovat ilmeisen tyydyttäviä.

Kaasuvaijereiden säädön jälkeen on tarkemmat luvut.

Säätöihin tyytyväinen
Kaasuvaijereihin kajoamisen jälkeen kaasukahva ei toimi oikein vaan sen uusi liikerata pitää syöttää ECUlle. Sitä varten GD:ssä on pikku apuohjelma kaasukahvan ja kaasunasentopotentiometrien keskinäiselle yhteensovittamiselle. Toimenpiteen jälkeen moottori reagoi jälleen kaasukahvan liikkeisiin.

 Kaasuvaijerien säädöt olivat kumisuojien alla. Säätömutterit vasemmalla.

Säädöt piilossa
Arvaan ettei monikaan äkkää näitä säätöjä koska normaalisti ne ovat säältä suojassa kumitupeissaan. Lähinnä kai merkkihuollossa näihin kajotaan jos vikalogissa on yllä nähtyjä ilmoituksia.

Toiset säädöt
Kaasunasentopotentiometrien yläpuolella on on myös säädöt mutta se edellyttää tankin irroitusta. Ei se kovin kummoinen homma ole mutta ottaa aikansa. Tankin irrottamiseksi pitää purkaa sen etuosan paneleita ja muutama muukin pikkuosa.

Säädöt piilossa suojiensa sisällä.

Koeajolle lähipäivinä
Verstaani on Ylöjärvellä Siltatien teollisuusalueella Uuden Kuruntien varressa. Sinne menee noin neljännestunti ajaen moottoritietä pitkin. Sopiva koeajomatka. Laittelen jatkoa jos vikailmoituksia ilmestyy lisää. Voi olla että kaasunasentopotentiometrit voi joutua vaihtamaan jos häiriöt eivät katoa. Koskaan ei ajossa ole tullut minkäänlaista häiriötä päälle. Aina lähtiessä. Tosin asia ei suuresti häiritse kun jo lähtiessä voi vikailmoitukset kuitata ilman tietokonettakin. Jää vain tietämättä että mitä ilmoitus koskee. Ilmoituksen sisältö on tärkeää kun vikaa etsitään. Vikailmoitukset tallentuvat vikamuistiin.

Vikalogi
Häiriötieto on kuitenkin talletettu vikamuistiin. Jos ei ole aikaa tai mielenkiintoa voi vikalogin tiedot lukea sitten kun on aikaa tai viedä merkkihuoltoon jossa kytkevät P.A.D.S. -järjestelmän jolla vikatiedot myös saa esille ja asentaja saa tietoonsa miten toimia. Raskas ja joskus aikaa vievä, oireiden perusteella tehtävä vianhaku jää pois. On sekä huollon että asiakkaan etu vaikka toimenpiteestä laskutetaankin. Kotisäätäjä tekee homman halvemmalla. Muutaman kympin sijoituksella. Ohjelmisto on ilmainen ja päivittyy aika-ajoin. Kannattaa siis vilkaista muutaman kerran vuodessa. Perustoimenpiteet ovat suomeksi sekä eräillä sivistyskielillä.

Muutama päivä myöhemmin
Hienot pyöräkelit ja noin 500 kilometriä on ajettuna säätötyön jälkeen huolettomasti. Edelleen pari päivää myöhemmin ei ole ilmennyt häiriötetoja. Saattoipa tulla kerrasta kuntoon. Lähtökohta oli kuitenkin "sivistyneen arvauksen" tasolla sillä vain arvelin että kaasunasentopotentiometrien keskinäiset suhteet pitäisivät olla vakioita koko kierroslukualueella.

Harmistuneiden tiedusteluja
Palautetta on tullut URGENT SERVICE -tekstin poistamiseksi ja siirtyminen pois vikasietotilasta. Tosin en tiedä kenelläkään tätä vaivaa ilmenneen mutta kerrottakoon se sillä tavoin kuin minä sen teen. Voi olla muukin tapa.

Ensitoimi
URGENT SERVICE-tekstin vaeltaessa mittaristossa, punainen varoitusvalo vilkkuu ja pyörän ollessa vikasietotilassa ajetaan levikkeelle, sammutetaan moottori tappokatkaisimesta, käännetään virta-avaimesta virta pois 20 sekunnin ajaksi, laitetaan tappokatkaisin normaaliasentoon, käännetään virta päälle ja käynnistetään moottori. Vikasietotila on näin poistettu väliaikaisesti. Jos vika vaivaa edelleen niin vikasietotila uusiintuu. Silloin on parempi tutkia asiaa GuzziDiagilla tai viedä pyörä merkkihuoltoon.

Jatkotoimi
Jos käy niin onnellisesti että vikasietotila ei uusiinnu eli vika olikin väliaikainen jatketaan matkantekoa jonkin aikaa. Mittaristossa lukee jatkuvasti SERVICE, varoitusvalo palaa koko ajan (Ei siis vilku enää.) ja jos sinä aikana pyörä ei mene uudelleen vikasietotilaan, pysähdytään uudelleen ja toistetaan sama kuin ensivaiheessa. Jos hyvin käy niin pyörä palautuu normaalitilaan ja ajo voi jatkua normaalisti. Mutta, tärkeää: vika voi olla edelleen piilevänä ja uusitua.

Vikalogiin jää tieto
Vioista jää vikailmoitus vikalogiin vaikka em. toimin pyörän saattaa saada ajokelpoisemmaksi. Vikailmoitukset voi kuitata pois vain P.A.D.S.:lla tai GuzziDiagilla sen jälkeen kun vika on oikeasti löytynyt ja korjattu.
Tappokatkaisimella ja virta-avaimella kikkailusta ei jää mitään tietoa minnekään.

Ajo vikasietotilassa
Onnistuu kyllä. Moottori ei ota kierroksia ja huippunopeus sekä kiihtyvyys jäävät vaatimattomiksi. Mutta sen turvin pääsee pois tien päältä paikkaan jossa saattaisi apua löytyä tai on aikaa perehtyä korjaustoimiin. Itsestäni olisi aivan järkyttävää jäädä tien laitaan joidenkin bittien tekemien häiriöiden vuoksi. Sitä ei ole toistaiseksi tapahtunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti